/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
USB-Harddisk som almindelig harddisk?
Fra : Leon85
Vist : 778 gange
250 point
Dato : 20-09-05 15:17

Det kniber lidt med plads på min pc, så derfor vil jeg gerne investere i en ny harddisk, men da jeg helst ikke vil ind og pille i pc'ets indre, vil jeg købe en ny ekstern harddisk. Men kan den bruges som en ganske almindelig intern hardisk? Kan man fx lægge sange og videor ind og afspille dem derfra? Kan man også lægge spil ind og spille dem derfra? Jeg har ikke et USB 2.0 kort, så overføringen af filerne bliver lidt langsom.
MVH Leon

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-09-05 15:25

Du kan bruge en extern harddisk nøjagtigt som en intern harddisk. Jeg vil dog varmt anbefale, at du sætter et USB2.0 kort. Så "kører" du 40 gange hurtigere end med USB1.0

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 20-09-05 15:55

Nej nej.... Når du skal ud og købe kort, så løb et firewire-kort hos T. Hansen....
Det er meget bedre end USB2.0.....

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 20-09-05 15:56

"køb"

- og så derefter en box til din eksterne harddisk der understøtter firewire....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-09-05 15:58

Jeg synes at du alligevel skal "pille" i PC'ens indre. Det er ikke spor svært at udskifte en HD og det er altid rart at have den største, mest moderne og sikkert også hurtigste HD installeret som primær HD. Når alle data m.m. er flyttet til den nye HD, kan du via dit nyindkøbte USB 2.0 kort bruge den gamle HD som du vil. Den vil virke som ethvert andet drev. Men som Frank siger: Skift til et USB 2.0 kort. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 20-09-05 17:18

Hej.
Har prøvet om jeg kunne lave en installation, på en extern, kunne ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 17:59

Enig !
En intern er MEGET bedre, hurtigere og billiger.
Her er en guide :
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1591
Gambrinus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-09-05 20:58

Jeg kan godt lave en installation på en extern disk. - Men det er hverken USB eller FIREWARE.
Iomega har nogle drev der er beregnet til RJ45 stik, altså et netværksdrev. Det er nemt at få til at fungere og så kan hele det lokale netværk bruge drevet.
Mit drev er det lille på kun 160 Gb for 1499 danske mullaer!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 21:12

Jeg mener bare ikke, at man skal være bange for at åbne sit kabinet.
Der SKAL støves af en gang imellem,
Det er fantastisk så meget støv og skidt der sætter sig på møller, filtre o.a.
Det tror da pokker, så mange datamaskiner futter af.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 21:15

Kr. 1499
Så er den da også betalt !
Det er lige godt og vel det dobbelte, af hvad en intern koster.
Gambrinus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-09-05 21:34

Det er da rigtigt Gambrinus, men hvis du køber en intern, så får du heller ikke kabinettet med samt de fordele der er ved et netværksdrev. Det er da sikkert rigtigt at det måske kan fås noget billigere, men nu er den købt og betalt, så nu bliver den her så længe den kan køre.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 22:56

Selvfølgelig Serverino
Det var ikke sådan ment.
Den er da pengene værd, hvis man har brug for den flexibilitet,
der er ved sådan en USB Harddisk.
Men så vidt jeg forstår, har Leon85 bare brug for mere harddiskplads.
Gambrinus

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 20-09-05 23:33

Hej, vil du ikke ofre de helt store penge, og skal den kun bruges til lager.
Så køb en almindelig harddisk, hvor du sætter et stik til usb 1.1
Og du kan lægge alt over på disken, dog ikke XP, og hente det igen, når du skal bruge det
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=20083567
Fordelen er klar nok, og kan være nyttig at have ved hånden.
Stikket fåes også i Danske butikker, kan bare ikke huske hvor.
Billigste, men ikke kønneste løsning.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 21-09-05 13:49

Nu er det (desværre) sådan, at jeg har et mærkevare pc, så det at købe en ny harddisk og sætte den til den godt kan gå hen og blive et problem. De interne harddiske er, som Gambrinus også påpeger, meget bedre og hurtigere.
Jeg kan oplyse at jeg har en Compaq Presario 5154. Jeg har også en bærbar, som jeg bruger til studierne, som er meget hurtigere. Jeg har været inde og kigge i Compaq's indre, og da det er en minitower, er der ikke særligt meget plads.Det kan være jeg kan få en pc-forhandler til at installere den for mig for et par hundrede kroner ekstra. Hvad for en intern harddisk kan I så anbefale?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-09-05 15:43

Western Digital
Maxtor
Seagate

Hvor bor du egentlig henne.
Jeg bor i Sønderborg.
Hvis du bor i nærheden ku' vi godt finde ud af noget.
Gambrinus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-05 19:51

Jeg bruger da også mærkevare PC, jeg vil da ikke stå tilbage for jer andre
Den består af mange forskellige mærke enheder!
Bambus maskiner er ikke ringere end de "fine" mærker!

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 20:34

Hej.
Så vil jeg også være med.
Hjemmebygget med det hele.
2800.-
Og så er der ikke alle de problemer med kort og andet,
Kører bare.
Men bevares, hvad skal man med alt det tilbehør for, hvis ikke man bruger det
griner,,,,,,,,"lidt over priserne på skidtet"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-09-05 21:08

Bambusmaskiner var et skældsord i gamle dage.
Da var det også meget svære at finde ud af, hvilke dele der kunne spille sammen.
Bare se på en ældre Compaq. Jeg røre ikke ved dem med en ildtang.
Det er fantastisk sådan en standardisering, der har fundet sted.
Det eneste man egentlig skal vælge er Intel eller AMD.
Byg selv i dag er da langt at foretrække, hvis man har mod på det og selv kan finde ud af hvilken del der er i udu og skal sendes til ombytning (Garanti) når der opstår fejl.
Min ringe mening er at, når man køber en mærkevare PC, betaler man for en hel masse, man ikke har brug for og man får ikke alt med, man har brug for.
Gambrinus
(Hov, nu er der da vist ved at gå smalltalk i dette spørgsmål).

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 21:28

Gambrinus
Kan kun give dig ret...
Men ALDRIG en Compaq, til mig.
Har lige smidt en på genbrug, 2 tilbage,,,UHA

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-05 21:34

Det var ikke pænt gjort af dig smxxx
Hvem skal så belemres med din gamle Compaq???
En Compaq skal destrueres helt ned til den mindste atom!

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 21-09-05 21:46

seve.....
Lynet tog den.
SORRY

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-05 17:10

Det er synd for lynet, men et sted skulle den vel havne!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-05 00:10

Et lyn slår altså opad.
Fra Compaq og op i de evige datamarker.
Gambrinus

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 23-09-05 00:13

Har 2 mere, virker ellers rimeligt godt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-05 15:02

Hvor store MHz/GHz/RAM
Gambrinus

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 23-09-05 18:20

HEJ 2 ÆLDRE bærbare 100hz he/he
Men virker...endnu.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-09-05 18:57

100 Hertz - det var skutte meget?!
Du mener vel 100 MHz ???

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 23-09-05 19:02

Hej,sæfølig <<<
<<<<<<mine kragtræer

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 26-09-05 13:50

Nu ikke nedgøre Comcrap, vel (-:. jeg bor i Kolding, og jeg ved ikke lige hvor Sønderborg ligger, har aldrig hørt om byen.

Nu da vi er i gang, så vil jeg høre jeres mening om lejevirksomheden LEASY, om I har nogen gode eller dårlige erfaringer med den? Min lillesøster kan nemlig godt tænke sig en bærbar, og hun vil betale den af over 12 måneder til 591kr. pr måned. Tjek følgende hjemmeside: http://www.leasy.dk/product_list.asp?CatID=2&CategoryID=50.
Hun skal altså ikke betale andet for den end administrationsomkostninger på kr. 295. Hun skal altså ikke afbetale den.
Jeg synes personligt også, at det er dybt åndsvagt at afbetale en pc over 62 måneder, da pc'en ikke vil leve op til dagens standard efter 62 måneder, og så skal man have en ny pc igen. Men hvad synes I hun skal gøre? Hun har ikke råd til at købe en bærbar kontant.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 26-09-05 13:50

Nu ikke nedgøre Comcrap, vel (-:. jeg bor i Kolding, og jeg ved ikke lige hvor Sønderborg ligger, har aldrig hørt om byen.

Nu da vi er i gang, så vil jeg høre jeres mening om lejevirksomheden LEASY, om I har nogen gode eller dårlige erfaringer med den? Min lillesøster kan nemlig godt tænke sig en bærbar, og hun vil betale den af over 12 måneder til 591kr. pr måned. Tjek følgende hjemmeside: http://www.leasy.dk/product_list.asp?CatID=2&CategoryID=50.
Hun skal altså ikke betale andet for den end administrationsomkostninger på kr. 295. Hun skal altså ikke afbetale den.
Jeg synes personligt også, at det er dybt åndsvagt at afbetale en pc over 62 måneder, da pc'en ikke vil leve op til dagens standard efter 62 måneder, og så skal man have en ny pc igen. Men hvad synes I hun skal gøre? Hun har ikke råd til at købe en bærbar kontant.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 27-09-05 12:53

Som regel er det billigere at gå i banken og låne pengene...
Deres rente er som regel lavere end de steder hvor man kan kan købe på afbetaling og så'n...
Og selve varen hos Leasy er ikke speciel billig... Søg på edbpriser.dk og find samme vare billigere....

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 250 point
Dato : 27-09-05 23:26

KANON TILBUD !
Køb EN PC ved Leasy og betal for TO !
(Og så er det ikke engang sikkert, at det er Peter der kommer)
Hvis du køber sådanne steder, har du ikke engang muglighed for at betale den ud,
hvis du kommer til penge.
Snak men banken.
Gambrinus
(Hun må da også gerne låne pengene af mig, hvis jeg får samme renter, som Leasy ta'r)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-09-05 17:46

Der kan nu købes indtil 3- 4 standart pc´er, hvis du regner renter og forældelse med

Godkendelse af svar
Fra : Leon85

Dato : 05-10-05 13:03

Tjaa, jeg giver pointene til Gambrinus, fordi min lillesøster har i stedet lånt pengene i banken. Og jeg prøvede at sammenligne Leasy's priser med andre, og Leasy tager en stor overpris for sine varer. Har selv en bærbar Amitech pc, som kostede 5499, og den kan lige så meget som Leasy's "billigste" pc til næsten 7000.-

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-10-05 13:16

Fint nok Leon.
Så går jeg ud og bruger mine penge til noget andet.
Godt du fik banket din søster på plads.
(Jeg har selv en lillesøster)
Gambrinus