/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Underligt hardware (?) problem
Fra : MKirsbo
Vist : 542 gange
20 point
Dato : 21-10-02 19:51

Hej NG,

(Dette er et laaangt spørgsmål)

Jeg har lige købt en ny maskine og samlet den selv. Den har en hurtig amd xp processor, et pdi kt333 motherboard, noget hurtig ddr ram, maxtor harddisk, et gammelt dvd drev og en liteon brænder.

Nu har jeg samlet det hele, sat min hd i som primary master og dvd drevet som secondary master.
Jeg har intet floppy drev, så jeg bootede up med en gammel selvstartende win98 cd og prøvede at få partitioneret og formatteret min hd. Her begyndte problemerne: Computeren frøs når den nåede til indlæsningen af cd-rom driveren.
Efter lang tids bøvlen prøvede jeg at sætte liteon brænderen som secondary master og så fjerne dvd drevet.
Så bootede jeg op, og til min store overraskelse virkede driveren og blev indlæst korrekt. Så jeg fik partitioneret harddisken og genstartet pc'en: Nu fryser cd-rom driveren igen... Første reboot virkede, men anden gjorde ikke.

Jeg lod den stå til næste morgen og igen virkede den første reboot. Så formatterede jeg hd'en og genstartede. Igen fryser den når den kommer til indlæsning af cdrom driveren.

Jeg ventede en 6 timer og prøvede så igen, med det formål at installere windows på første boot (første boot er eneste gang jeg kan få ordentlig liv i maskinen). Driveren blev indlæst, jeg startede win98 setup program, halvvejs inde siger den noget om en read el. write error i krnl386 og aborterer herefter installationen. Efter en reboot, går den i stå igen.

Hvad i alverden er der dog ivejen ? Det eneste jeg har i maskinen er bundkort+processor, liteon brænderen, maxtor hd'en og så et diamond viper riva tnt2 agp grafikkort. Alt andet er blevet pillet ud.

Det skal lige nævnes, at når jeg er i dos fryser den rimelig tit. F.eks. hvis jeg har formatteret harddisken og den kommer til "Label volume" og den så står stille et par minutter. Når jeg så prøver at komme videre fryser den. Der har også været en random reboot eller 3.

Jeg har flashet bios'en en gang og indlæst de default fail-safe indstillinger.

Note: Da jeg flashede bios gjorde jeg den fejl at sætte jumperen i flash stilling, og så trykke på power-on knappen. Der skete ikke noget andet end at computeren ikke tændte. Så switchede jeg jumperen tilbage og herefter startede den fint.

Der står intet om at processoren bliver for varm, den ligger jævnt omkring de 60 stykker.

Jeg har intet begreb om hvad fejlen kan være, håber der er nogen derude der kan hjælpe

Der er ikke noget så surt som at købe en ny, kraftkarl af en pc og så står den bare stille

mvh Morten Kirsbo

Kommentar
Fra : MKirsbo

Dato : 21-10-02 19:55

Forresten har jeg en 80 gb maxtor, men fdisk siger at den kun har 10gb... Jeg regnede med at der bare skulle en bios opgradering til for at få den til at anerkende resten af drevet... Ville lige nævne det da det kan have noget at gøre med resten af problemet... ?

Kommentar
Fra : ulf55

Dato : 21-10-02 22:00

jeg tror ikke win 98 understøtter så store hard diske.
måske søger pc efter a drevet som du måske ikke har slået fra i bios ???

Accepteret svar
Fra : Kristines

Modtaget 20 point
Dato : 21-10-02 22:55

Hej MKirsbo.

Det er korrekt, at du har et problem med en 80 GB disk og win98. Dette problem kan løses ved, at downloade et lille program der hedder maxtor+ på www.maxtor.com, som skal installeres via floppydrevet, om du flytter disken til en anden maskine el. installerer et floppydrev er lige meget.
Dernæst har du et problem med win98 og hurtige processorere. Jeg kan af egne erfaringer bekræfte, at win98 har problemer med Pentium4 og hurtige celeroner ( problemerne opstår fra ca. 1100-1200 MHz og opefter). Jeg vil tro, at du vil få betydeligere mere glæde af din maskine ved, at bruge enten winxp el. linux. At din maskine fryser og har svært ved, at genstarte kan skyldes enten den store harddisk el. manglende chipset drivere. Ved godt, at chipset driverne først kan installeres når win98 er i luften.

Jeg ville personligt installere et floppydrev, lave en bootfloppy fra win98 anden udgave. På denne diskette ville jeg installere cdrom driver, samt kopiere fdisk, format, xcopy, xcopy32 og xcopy32.mod. Herefter ville jeg boote på disketten, skifte til maxtor+ disketten installere dette og genstarte maskine med bootdisken i. Så ville jeg partisionere disken med et c drev på en 5/10 GB. Herefter ville jeg formatere det med comandoen format c: /s , dernæst ville jeg lave et katalog f.eks. md win98ins nu ville jeg så kopiere win98 kataloget fra win98 cdén med xcopy ( xcopy d:\win98 /s /e /v c:\win98ins ). Når kopieringen er fuldført ville jeg fjerne disketten og cdén for herefter, at genstarte maskinen. Så er det bare ind i win98ins kataloget og starte installationen herfra.
Man opnår, ved at kopiere win98 kataloget til harddisken, at man ikke skal smide cdén i hver gang man putter noget nyt i maskinen. Det er et forsøg hver hvis det er anden udgave du har ellers skal du nok overveje, at skifte operativsystem.

Når du får win98 i luften så kan du installere chipset driverne og så skulle maskinen gerne fungere.

Du er også velkommen til, at ringe på 28193945 hvis du hellere vil have hjælp over telefonen.

Mvh. Kristines

Kommentar
Fra : MKirsbo

Dato : 22-10-02 11:57

Hej,

Jeg har fjumret lidt i det. Det er en ny Seagate ST380021A 80 gb barracuda(ata iv) harddisk, jeg har installeret. Maxtoren er min gamle, som jeg ikke har sat til endnu.

Jeg har faktisk tidligere idag, modtaget en bootdisk, vist nok lavet i win98/2. Jeg vil prøve at boote ind med den, og så prøve at installere XP istedet. Jeg tror du har ret i at chipset driverene er problemet, men som du siger, kan den jo først installeres fra windows.

I øjeblikket prøver jeg at finde firmware opgraderinger til seagate harddisken og min brænder. Hvis jeg ikke kan installere XP, prøver jeg at opgraderer firmwaren og derefter vende tilbage til dig / jer.

En anden ting, hvordan kan man hurtigt få verificeret at et IDE kabel er defekt ?

Forresten har jeg fået min floppy op og køre, så nu kan jeg bruge ordinare bootdiske igen =)

Indtil videre tak for hjælpen, jeg vender tilbage senere på dagen (tirsdag).

mvh Morten Kirsbo

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 22-10-02 12:29

Hej Morten

Hvis du kan se og bruge cdrommen kan du prøve at bytte om på kablerne, så kan du jo se om det er defekt.
Men da det er et nyt mainboard kører det formentlig på ata kabel hvilket kan være et problem. Den bedste måde, at kontrollere det på er i mine øjne, at prøve kablet i en anden maskine, som man ved virker.

Mvh. Kristines

Kommentar
Fra : MKirsbo

Dato : 22-10-02 18:36

Hej,

Jeg er nu ved at kopiere win98 over fra cd'en til hd. Men det tager sin tid: Hver gang jeg kommer ind på cdrom drevet får jeg lov til at bruge dos i ca 2-3 minutter så fryser den. Det er tilfældigt hvornår, jeg er blevet afbrudt mens jeg var ved at kopiere, ved en dir kommando og ved en d: kommando.

Det er sgu da mærkeligt!

Noget endnu mere mærkeligt: Jeg tror at jeg kørte med et harddisk kabel i cd-rom drevet indtil for ganske få timer siden. Jeg havde netop taget mine IDE kabler ud af computeren, da Jeg ringede til en helpdesk, som fortalte om de nye (ultra?)ata kabler man bruger til at forbinde cd-rom drev til motherboard. Og at man endelig ikke måtte forbinde et alm. harddisk kabel til cd-rommen. Det er jeg nu rimelig sikker på at jeg har kørt med i et stykke tid...

Nu sidder ata kablet dog korrekt, men jeg får stadig præcis samme fejl. Det virker næsten som om at cd-rom drevet simpelthen går i stå efter et lille stykke tid. Efter et par minutter med cd'en der spinner op og ned, kan jeg høre at den spinner HELT ned og netop der, fryser computeren. Hvis jeg genstarter computeren, er cd-rom drevet stadig lydfrit og driveren fryser computeren. Og så, som forklaret, efter en time eller to starter jeg det op igen og så spinner drevet som det skal (i 2-3 minutter før det dør igen). Den fryser også hvis jeg skifter cd'en... Ikke nødvendigvis med det samme, men ihvertfald hvis jeg prøver at lave en dir på d: efter at have skiftet cd.

Jeg kan ikke blive fri fra tanken om jeg selv kan have indført seriøs skade til noget af min hardware... Hvis det ata kabel sidder forkert i et stykke tid, kan det så ødelægge noget? Derudover har jeg flashet min bios ved at skifte jumperen til flash setting og så trykke på power-on knappen... Den tændte ikke så jeg skiftede tilbage og trykkede power-on og så startede den fint. Men så vidt jeg har forstået må man IKKE tænde for strømmen når switchen er sat i flash position.

Kan dette være fatalt for motherboardet / anden hardware? Det er måske et åndsvagt spørgsmål, men det vil gøre min søvn mere sikker at få af / bekræftet min tanke

Mange tak for den foreløbige hjælp, jeg ville være HELT på bar bund uden

Forresten kunne jeg hverken finde firmware opgradering af lite-on brænderen eller seagate iv harddisken, men jeg tvivler nu også på om det er det. Nu må vi se om jeg kan få installeret Windows, hvis jeg kan det er det jo også højt sandsyndligt at en chipset opgradering vil hjælpe på det.

mvh Morten Kirsbo

Kommentar
Fra : ulf55

Dato : 22-10-02 21:45

prøv om der er defekte ramklodser det kunne godt lyde sådan

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 22-10-02 21:49

Hej Morten

Kan du ikke bare ringe til os ? Det er lidt nemmere, at hjælpe dig over telefonen fremfor, at vi sidder og skriver frem og tilbage. Hvor der måske går timer imellem inden vi tjekke om du har (nye) problemer !

Vi vil meget gerne tale med dig og især hvis du har forbundet dit cdrom drev til motherboardet med et ata kabel !! Det er vist ikke så godt.
Du er velkomme til, at ringe frem til kl. 23.30 iaften Vores nummer står jo længere oppe *S*
Mvh Kristines

Kommentar
Fra : MKirsbo

Dato : 23-10-02 10:19

Jo mange tak, så længe det ikke koster mig noget

Ringer senere på dagen, nu må vi sgu se at få styr på det skidt her

Kommentar
Fra : Kristines

Dato : 23-10-02 10:48

Hej Morten

Det koster dig kun telefontaksten *G*
Du kan få vores privat nummer når du ringer op...........det er jo lidt billigere på fastnetten *S*

PS: Vi er hjemme !

Mvh. Kristines

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 12:35

Mon, 21 Oct 2002 17:51:22 GMT, skrev "MKirsbo" <MKirsbo.news@kandu.dk>:
> Hej NG,
>
> (Dette er et laaangt spørgsmål)
>
> Jeg har lige købt en ny maskine og samlet den selv. Den har en hurtig
> amd xp processor, et pdi kt333 motherboard, noget hurtig ddr ram, maxtor
> harddisk, et gammelt dvd drev og en liteon brænder.
>
> Nu har jeg samlet det hele, sat min hd i som primary master og dvd
> drevet som secondary master.
> Jeg har intet floppy drev, så jeg bootede up med en gammel selvstartende
> win98 cd og prøvede at få partitioneret og formatteret min hd. Her
> begyndte problemerne: Computeren frøs når den nåede til indlæsningen af
> cd-rom driveren.
> Efter lang tids bøvlen prøvede jeg at sætte liteon brænderen som
> secondary master og så fjerne dvd drevet.
> Så bootede jeg op, og til min store overraskelse virkede driveren og
> blev indlæst korrekt. Så jeg fik partitioneret harddisken og genstartet
> pc'en: Nu fryser cd-rom driveren igen... Første reboot virkede, men
> anden gjorde ikke.
>
> Jeg lod den stå til næste morgen og igen virkede den første reboot. Så
> formatterede jeg hd'en og genstartede. Igen fryser den når den kommer
> til indlæsning af cdrom driveren.
>
> Jeg ventede en 6 timer og prøvede så igen, med det formål at installere
> windows på første boot (første boot er eneste gang jeg kan få ordentlig
> liv i maskinen). Driveren blev indlæst, jeg startede win98 setup
> program, halvvejs inde siger den noget om en read el. write error i
> krnl386 og aborterer herefter installationen. Efter en reboot, går den i
> stå igen.
>
> Hvad i alverden er der dog ivejen ? Det eneste jeg har i maskinen er
> bundkort+processor, liteon brænderen, maxtor hd'en og så et diamond
> viper riva tnt2 agp grafikkort. Alt andet er blevet pillet ud.
>
> Det skal lige nævnes, at når jeg er i dos fryser den rimelig tit. F.eks.
> hvis jeg har formatteret harddisken og den kommer til "Label volume" og
> den så står stille et par minutter. Når jeg så prøver at komme videre
> fryser den. Der har også været en random reboot eller 3.
>
> Jeg har flashet bios'en en gang og indlæst de default fail-safe
> indstillinger.
>
> Note: Da jeg flashede bios gjorde jeg den fejl at sætte jumperen i flash
> stilling, og så trykke på power-on knappen. Der skete ikke noget andet
> end at computeren ikke tændte. Så switchede jeg jumperen tilbage og
> herefter startede den fint.
>
> Der står intet om at processoren bliver for varm, den ligger jævnt
> omkring de 60 stykker.
>
> Jeg har intet begreb om hvad fejlen kan være, håber der er nogen derude
> der kan hjælpe
>
> Der er ikke noget så surt som at købe en ny, kraftkarl af en pc og så
> står den bare stille
>
> mvh Morten Kirsbo
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Det kan virke som om hovedkortet (bundkortet) ikke liker de RAM brikker som står i.

LASR

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 17:11

MKirsbo wrote:
> Hej NG,
>
> (Dette er et laaangt spørgsmål)
> Jeg har intet begreb om hvad fejlen kan være, håber der er nogen
> derude der kan hjælpe

Jeg har haft samme problem med et andet bundkort. Efter at have søgt meget
efter svar, er det at den måske ikke liige kan lide min ramklods og det
hjælper at skifte den. Men en midlertidig løsning var at smide busfrekvensen
ned fra 133 mhz til 100.

Hvis det hjælper, skal du have nyt ram. Din ram fungerer fint, den vil bare
ikke med det bundkort

-michael