/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Djævleøen?
Fra : vil.du
Vist : 5188 gange
400 point
Dato : 17-09-05 13:15

Vores gamle bedstemor efterlyste i mange år, en forklaring på hvorfor Sjælland bliver kaldt 'Djævleøen'.
Til sidst fik hun mig overtalt til at skrive til Henrik Voldborg og stille spørgsmålet i en 'Videnbrevkasse' han redigerer i et ugeblad.

Desværre afgik bedstemor ved døden (92 år og mæt af dage). Jeg har ikke fulgt med i Voldborgs brevkasse og ved ikke om svaret nogensinde kom.

Nu er det så at det er begyndt at spøge i min hjerne....hvorfor bliver Sjælland egentlig kaldt 'Djævleøen'? Hvordan opstod det?

Jeg vil lige komme de forventede sjove svar (fra indbyggerne i 'Hovedlandet') i forkøbet ved at sige at: JA SELVFØLGELIG - det er da (også) fordi vi ER nogle 'dæwle' her på øen

Men seriøst: Hvordan opstod dette øge....nej jeg vil bevare positiviteten og kalde det for KÆLEnavn til vores ø Sjælland?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-09-05 13:19

Hmm..dette burde vist ikke stå under 'smalltalk' - 'Juryen bedes se bort fra kategorien og koncentrere sig om spørgsmålet '

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-05 13:20

Franskmændene havde jo et deportations-fængsels på en ø der helt med rette blev kaldt Djævleøen angiveligt fordi et ophold der var helvede på jord, og vi jyder der har været importeret (læs deporteret) til Sjælland har så med et blink i øjet kaldt den for "Djævleøen". Måske fordi livet i hovedstaden er noget mere hektisk.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-09-05 14:10

Nu har jeg boet (Hej Bjarne long time no see. How is life?) hele mit liv (med små undtagelser) på Sjælland, og er først fornylig stødt på navnet "Djævleøen", så der hvor jeg kommer fra (Amager) er det ikke brugt, så vidt jeg ved.
vil.du, ser ud til at have hørt det i en del år,men jeg har som sagt, først hørt det her på kandu, een eller anden gang.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-09-05 15:06

Nu er Slælland jo ikke andet end en pløjemark.
http://hjem.get2net.dk/OSJ_INDEX/hybenrose/havfruen/dk/langelinie2.htm
Gambrinus

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 17-09-05 15:13

Sjælland omtalt som "Djævleøen" har jeg hørt i årevis 30 eller der omkring, og har fået samme forklaring på oprindelse
som BjarneD giver. Amager har jeg ofte hørt omtalt som "Djævleøens annex"; men det kan jo være en slags intern
jaegon.
seipe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-05 15:25

Det er et gammelt udtryk, og jeg tror det for os sindige jyder, er et udtryk for, at man mente, at en masse "nymodens pjat" og andet "djævelskav" kommer fra Sjælland .

I samme fobindelse kan nævnes et ikke så brugt mere, udtryk : "Kjøvenhavneri"

Sjælland kaldes i øvrigt af nogen, også for "Det fjerne Østen"

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-05 15:48

Den var vist lidt søgt Dova, men det er måske også mest os "deporterede" (har udstået min "straf"), der ser det analoge med den franske straffekoloni. (hej Keldd, jeg bruger bare min tid fornuftigt hæ ue å æ lan).

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 17-09-05 15:49

Jeg bor og og arbejder i København.
På min arbejdsplads er det altid Amager som er omtalt Djævleøen, subsidiært "LorteØen", men sidstnævnte er vist fordi København skaffede sig af med indholdet af latriner på Amager i gamle dage.
....men Sjælland, det har jeg da aldrig hørt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-05 17:30

Jeg tror nu stadig på, at det skyldes opfattelsen af, at al djævelskab der generer almindelige mennesker kommer fra sjælland,det er jo her folketinget ligger.

Men fandt en anden teori

Citat
Djævleøen? Fordi kongen engang befalede alle danskere, at konvertere til kristendommen. Djævlen var det onde selv og konverterede man ikke, var man forført af Djævlen og i dennes magt.

Hedningene lo og mente, at den eneste der forførte ved magt, var kongen selv. Da kongen jo boede på Sjælland, kaldte man det derfor for Djævleøen. Både kongen og Djævlen ville frarøve hedningene sjælen, hvis de ikke lod Gud i deres hjerter.

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-09-05 18:12

http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1423
Jeg tror også at det har med Ama'r at gøre.
'Hollænderøen', havde nok en anden fremmed kultur end sjælland/skåne havde.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-09-05 18:19

Jeg følger ivrigt med når jeg kommer forbi skærmen

Jo, jeg har hørt udtrykket i rigtig mange år og har absolut INGEN anelse om hvorfra det kommer.

Dét med Amager har jeg aldrig hørt. jeg er oprindelig fra København og for os var Amager den del af byen der lå laaaaaaangt væk men jeg har aldrig hørt kæle eller -øgenavne derom.

Nu ved jeg ikke om BjarneD's svar er en joke (?) men det lyder som en mulig forklaring, i mine naive ører

Jeg vil dog lade spørgsmålet være åbent og afvente om andet skulle dukke op.

I øvrigt er der mange jyder der stadig omtaler ALLE sjællændere som 'københavnere' (eller på dova’sk: Kjøwenhawnere) - også sådan nogle som mig, der er født og opvokset i Hovedstaden men som under HELE opvæksten har ønsket at komme væk fra den. For 20 år siden blev det alvor og vi rykkede ud på landet J
Men vi er stadig ’københavnere’ i vor jyske families øjne L

******************

Og SÅ kan man komme ind på kandu igen

Jeg kan nu se at der oven i købet er dokumentation - hermed er du tilgivet for grisehalerne

Har du en kilde dova? Det er lidt spændende.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-09-05 18:21

Hmm, jeg har altså forøget pointene med 200 men ser ikke spørgsmålet placeret øverst

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-09-05 19:05

Ja ja, vil.du, bare brug løs af de point, du fik af mig i dag.

Den hedder Djævleøen, fordi de der bondske jyder absolut ikke forstå en prut af, hvad vi siger og mener.

Vi snakker som Djævlen, nemlig.

( Den forklaring opfandt jeg lige)

Var der ikke noget med at vi på Djævleøen slog jyderne i IQ-testen?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-09-05 19:45

grrrrrr Maj_Britt, nu skal du ikke osv....

HVORFOR røg denne her tråd IKKE op i 'de sidste 25' ???? Jeg forøgede med 200 og der sker NOTHING??

Jeg vil SÅ gerne have kilden fra dova - og dermed afslutte tråden som besvaret.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-09-05 19:47

Hmm..jeg forsøger igen at forhøje men denne gang kun med 50, nu MÅ der da ske noget?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-09-05 19:52

Vil.du.
Det er ikke i "sidste 25" du kommer øverst, men i smalltalk emner.

BjarneD, det starter jeg på NU. Keldd.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-09-05 20:02

Jamen, dova gnasker jo haler, hun har slet ikke tid, vil.du.

Og ikke knurre af mig, du ved jo jeg er så sart

Nu skal jeg se min ex-svigerdatter i MGP, Nana, gammel kæreste til min nr.3 knægt.

Bai og god aften.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 17-09-05 20:07

Sjælland blev omkring 1900 omtalt som "Djævleøen" idet sjællændere ikke i samme grad som (vest)jyder overholdt de kristne dyder og ikke kom helligdagen i hu og i det hele taget ikke levede efter biblens foreskrifter!!

De (Sjællænderene) blev derved betragtet som gudsforladte og fortabte sjæle som ferfor var i Fandens Vold.

I nyere tid er det drilagtigt blevet udtrykket for "Amerikanere" og et eksempel på at et ord skifter betydning, idet Københavnere ikke regner Amagerborgere som ligerværdige, da de ikke er landfaste og dermed ikke en del af det Københavnske fællesskab.

Ziggy99

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-09-05 23:49

Kunne dova og ziggy måske være søde og rare og give mig et link?

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 19-09-05 00:13

Måske lidt bondenaiv men forstår slet ikke dit spørgsmål.

Som en ægte Østjyde er jeg da nødt til at holde fast i "Djævleøen". Det er der, hvor alle andre end os selv bor

Weekendknus Ripley

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 19-09-05 00:58

Altså dova - du må gå rundt med det link endnu, jeg teode du straks cyklede herover med det, da du skrev om det i den anden tråd

Kom nuuuuu dova, så vi kan få denne tråd lukket og de velfortjente pints afleveret

Og Ripley! Jamen jamen jamen, du må GERNE holde fast i Dæwleøen
Det er slet ikke dét det drejer sig om, jeg synes (lidt) det er herligt at bo på en Djævleø, prøv at tænke på at det lissom legaliserer at man, engang imellem, kan være en dæwl

Knus fra en 'på dova ventende' vil.du

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 400 point
Dato : 19-09-05 01:11

Citat
haha - tror dova er en heks

http://www.google.dk/search?hl=da&q=Dj%C3%A6vle%C3%B8en%3F+Fordi+kongen+en gang+befalede+alle+danskere%2C+at+konvertere+til+kristendommen&btnG=S%C3%B 8g&meta=

det er der fra den teori kommer, men kan ikke finde yderligere oplysninger (bl.a. dem Ziggy hentyder til)

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : vil.du

Dato : 19-09-05 01:39

Tak for svaret dova og godnat