/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Klippekort og fart de første 3 år..
Fra : hojriiskim
Vist : 1324 gange
100 point
Dato : 16-09-05 09:12

Daw..

Har lige tage kørekort for et års tid siden. jeg er altså under 3-års-reglen. Jeg mener jeg fik at vide at de første 3 år skal man "kun" overskride fartgrænsen med 30% for at kortet ryger(imod 60% når man ikke er omfattet af 3-års-reglen). Tager jeg helt fejl?

Mit spørgsmål er så, at nu klippekortet er kommet, får man et klip for at køre mere en 30% for hurtigt. og som bilist der kører under 3-års-reglen, har man 2 klip. det vil altså sige at folk som mig, har fået "en ekstra chance"? førhen ville vi miste kortet, og nu får vi et klip, som vi må få 2 af inden kortet ryger.
Har vi fået "en ekstra chance" eller er der noget jeg har misforstået?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-09-05 09:23

Prøv her :
http://www.sikkertrafik.dk/1a3000a
Gambrinus

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 16-09-05 09:39

Du kan godt sige, at I har fået en ekstra chance - men til gengæld er din "dom" ikke betinget - får du 2 klip, er der direkte kørselsforbud - og ikke bare vejledende køreprøver - men direkte køretimer mv.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 110 point
Dato : 16-09-05 10:01

Det er da vist noget vrøvl med en ekstra chance.

Hvor står det, at en person der har haft kørekort i mindre end 3 år, kan overskride fartbegrænsningen med 60 % før der klippes i kortet?? Eller har jeg misforstået spørgsmålet?

Jeg læser, at en person der har haft kørekort i mindre end 3 år kun skal have 2 klip før der er tale om en ubetinget frakendelse (kørselsforbud) altså en skærpelse med efterfølgende frakendelse af retten til generhvervelse i en periode fra 6 mdr. og opefter. (fastsættes af retten)

Msn skal altså aflevere kørekortet og mister retten til at køre bil en i periode, som retten fastsætter (fra 6 mdr. og opefter)

Når perioden er gået, skal man bestå en teori- og køreprøve, for at få kørekortet tilbage. Når man har fået kørekortet tilbage, har man "prøvetid" i en periode, som retten fastsætter (fra 3 år og opefter)

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 16-09-05 11:18

Hej Højriiskim

I EkstraBladet - 10:20 - 13. aug. 2005 kunne man læse følgende:

Tre hug og et suk

Sådan virker det nye klippekort-system

Klippekortsystemet bliver indført 1. september. Det gælder ikke kun biler, men alle motordrevne køretøjer, som man skal have kørekort til for at kunne køre lovligt.

Du må maksimalt få tre klip i løbet af tre år.
Ellers får du en betinget frakendelse af kørekortet og skal op til en kontrollerende køreprøve.

Kørselsforbud
Derfor kaldes systemet nu i folkemunde 'tre hug og et suk'.

Hvis du har haft kørekort i mindre end tre år, så må du kun få to klip i løbet af tre år. Flere end to klip udløser et direkte kørselsforbud, hvor du omgående skal aflevere dit kørekort.

Du må først køre igen, når du har gennemgået syv teoritimer og otte køretimer hos en kørelærer. Herefter skal du bestå den kontrollerende køreprøve.

Hvert klip gælder tre år frem og slettes herefter automatisk. Klippene registreres i politiets computer. Du skal henvende dig personligt på politistationen, hvis du vil have oplyst antallet af klip, og hvornår de udløber. Det er derfor en god ide at skrive datoen ned for hvert hug, du får.

Det nye system er en ekstra straf. Du skal således stadig betale bøderne som hidtil.

håber det belyste dit spørgsmål lidt - kør forsigtigt for din egen og andres skyld.

Ujbv

Klippekort lægger dæmper på farten
For hurtig kørsel kostede flest klip
Få klip på første 'klippedag'
Gitte var tæt på at blive klippet
Med kortet som indsats
De første kørekort klippet i nat
Forventer 100.000 klip i kørekortet
100.000 i fare for at miste kortet

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 16-09-05 11:20

Lige lidt mere:

De nye regler betyder også, at du får et klip og en bøde, hvis du kører mere end 30 procent for stærkt. Du får altså et klip, hvis du kører stærkere end:

65 km/t., hvor den tilladte hastighed er 50 km/t.

78 km/t., hvor den tilladte hastighed er 60 km/t.

104 km/t., hvor den tilladte hastighed er 80 km/t.

143 km/t., hvor den tilladte hastighed er 110 km/t.

Hvis du kører mere end 60 procent for stærkt, så træder klippe-kort-systemet ud af kraft. Så mister du som hidtil kørekortet betinget og skal til en kontrollerende køreprøve.
Du mister også kørekortet betinget, hvis du kører mere end 160 km/t. på motorvejen

Derudover - HVIS du f.eks. kører for stærkt med et barn under 15 som ikke er fastspændt og overhaler ved. f.eks. sildeben eller fuldtoptrukken - så er det hele 3 forseelser på een gang .. og 3 klip - ikke 1

Beklager *S*

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-09-05 12:02
Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-09-05 12:47

jeg mener at de 60% gælder for en som ikke er under 3-års-reglen...

Okay.. havde vist ikk lige forstået reglerne helt.. det var mere fordi jeg da synes det var tåbeligt at give de unge "en ekstra chance", som jeg har kaldt det.. det ville jo ikke være at lave skrappere regler.. men jeg er blevet klogere..:D

Tak for hjælpen til alle..

Kim (Som selvfølgelig altid kører pænt, da han har sit kørekort for kært til andet.. :D)

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-09-05 12:48

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-09-05 13:02

Tak hojriiskim.... god weekend - kør forsigtig og bekæmp det at være "rethaverisk", som er den værste af alle trafiksynder.