/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Back up
Fra : marcussen1
Vist : 452 gange
100 point
Dato : 13-09-05 17:09

Man plejer at få nogle gode råd her på kanalen.
Det jeg gerne vil hjælpes nmed er følgende:
På mi PC er der 2 HDD. Masteren er installeret med XP-PRO, og alt grundlæggende såsom SP-2 antivirus, ad-aware m.m. samt en del programmer jeg ofte benytter. Slaven er formateret, helt tom, og den vil jeg gerne bruge til back up.
Jeg har Norton Ghost 2003, (forøvrigt også Norton Ghost 9.0). Hvordan lægger jeg via Ghost en back up over på slaven?
Da jeg er temmelig urutineret, ville en tydelig forklaring være velkommen.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-09-05 21:01

Kan du ikke bare højreklikke på det, du vil have flyttet og send til ? andet drev

Kommentar
Fra : lb64

Dato : 14-09-05 00:50

Du starter Ghost, Ghost starter så i sin egen skal, dan Clone, vælg source (din master) og destination (slave). Du kan vælge at komprimere men er ikke ynskværdigt, vælg tilslut at skjule din destinantionskopi.

Forabejde, check din master for diskfejl og lad windows reparere, opret bootbar medie ala diskette, Ghost har udmærket wizard hertil USB enheder kræver driver og dem har Ghost ikke altid plus kræver at din pc har legacy support for boot via USB. Bootmediet bruges til enten at gendanne din source eller gøre din destination Aktiv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-05 00:53

Nu er jeg ikke velbevandret i Norton Ghost, men princippet er :

Lav en ghost fil (mirror) af hele c: drevet og gem så dette på d: drevet ..eller brænd det på en CD-ROM.

For at 're-installere' denne ghost fil på c: igen, skal du kunne køre programmet der udpakker ghost-filen igen, fra en BOOT disk, med ghost udpaknings programmet installeret på a: drevet.

Denne skal kunne 'se' såvel disk-, som CD-ROM drevet, når du booter med disketten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-05 00:57

En forklaring på engelsk : http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=418

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-05 00:59
Kommentar
Fra : buch78

Dato : 14-09-05 09:42

Hejsa

Jeg bruger norton ghost på den måde at jeg har lavet en ghost disk. I programmet den booter jeg så op på. Og vælger den disk hvor jeg vil lave et image fra og bagefter vælger jeg så der hvor jeg vil have den nye image til at ligge (må ikke være samme sted) og så køre det bare. Det kan godt tage noget tid at lave et image, men hvis computeren så går kold. Så kan jeg sætte disketten i og lave en kørerne maskine på ca. 3 minutter

Hvis du vil have en trin for trind guide så kan jeg godt lave en

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-09-05 14:37

Når jeg går ind i stifinder, kan jeg ikke se min slave-HDD. Hvordan får jeg den installeret, så jeg kan bruge den til backup? Før kan jeg jo ikke komme videre.

Accepteret svar
Fra : smxxx

Modtaget 100 point
Dato : 16-09-05 02:16

Hej.
Så skal du en tur i BIO`S
HAR DU ATUOFIND af hardware,,,,,prøv det først,,,
Sæt den til 2 SECOND SLAVE,,,, før din CD/DVD, eller omvendt.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 16-09-05 20:05

Tak for svaret smxxx.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 12:43

Hvorfor pokker bruger i ikke bare Sikkerhedskopiering, der ligger i Windows XP.
Fatter det ikke.
Hvorfor gøre det nemt, når man kan gøre det besværligt.
Det ta'r mig ca. 20 minutter at formaterer C: og alle programmer.
Det køre bare, uden man skal røre en finger, når man har sat det igang.
Gambrinus

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 20-09-05 13:11

Gambrinus...
kan man i Windows sikkerhedskopiering få alt (altså også win xp installationen samt SP-2) med. Så er det måske klart lettere. Det mener jeg nemlig ikke man kan.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 20:42

Jep
Hele dit C-drev med opdateringer, programmer, opsætninger.
Undtagen Dokumenter, Foretrukne og e-mail datafiler.
Dem har jeg altid liggende på D-drevet.
Jeg deler min harddisk op og lægger min Backup.bkf fil på D-drevet og brænder den på en DVD-skive
Når hele maskinen kører som du vil ha' det, laver du en .bkf fil og en med tilhørende diskette.
.bkf filen fylder ca. lige så meget,
som hvad der er på dit C-drev minus Windows og sidefil.
Når der så er gået kuk i den eller jeg bare synes det hele er rodet, sætter jeg Windows XP CD'en i, smider disketten i, booter fra CD-drevet, trykker F2, når installationen be'r om det og går ud og vasker op.
Hvis du kører RAID er der et par spidsfindigheder, som jeg kan uddybe, hvis det er nødvendigt.
Installationen ta'r 20 - 40 minutter alt efter, hvor kraftig en datamaskine du har.
Gambrinus

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 20-09-05 20:52

Gambrinus
Du har ret, når du skriver, at han ikke kan ligge C:/ og over på en ny disk.
MEN ?
Som jeg har forstået det, vil marcussen1 ligge HELE C:/WINDOWS over på en ny disk.
Og det kan han ikke på din måde.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 21:21

Jo, jo, smmxx
Sikkerhedsinstallationen partitionerer bare den nye harddisk, som den gamle var.
Alle de andre partitioner kan man jo ændre inde fra Windows.
Gambrinus
Jeg har gjort det et par gange.