/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Eddike ødelagde vindueskarmen
Fra : trump
Vist : 5155 gange
100 point
Dato : 12-09-05 16:51

Vi har vindueskarme af noget sort marmor-agtigt sten. De er blanke, så de er vel lakerede også.

Vi skulle fjerne nogle kalkaflejringer og lagde eddikevædet køkkenrulle i karmene. Nu ser de frygtelige ud - er blevet helt mtte og stribede der hvor eddiken har været.

Kan der gøres noget??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-05 16:58

I skal i første omgang fjerne lakken, prøv med acetone i et hjørne eller et andet "usynligt" sted, og så kan i prøve at polerer det op med autovoks

Kommentar
Fra : ee

Dato : 12-09-05 17:49

jeg tror ikke din vindueskarm har fået lak, marmoren er blankpoleret og syren i eddiken går ned og og ødelægger marmoren. man kan købe noget marmorrens ( farvehandler eller byggemarked ) som man kan rense overfladen med
bagefter kan man bruge noget marmor polish ( købes samme sted ) der skal selvfølgelig også bruges noget knofedt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-05 17:54

Vi har selv et mormorbord, hvor vi har prøvet med marmor polish, det hjælper ikke, når først der har været eddike på, der hjælper autovoks bedre

Kommentar
Fra : ee

Dato : 12-09-05 18:12

det er jo netop derfor man skal bruge marmorrens først, polichen er jo kun til at få marmoren blank igen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 18:13

Jeg tror heller ikke de er lakerede, men polerede, altså slebet og poleret for at gør overfladen glat.

Du kan prøve som foreslået med marmorrens, men hvis det ikke virker, er der desværre kun at få vindueskarmen slebet og poleret igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 12-09-05 18:24

Hej trump det var ikke så godt det du har gjort men det er fordi, marmor tåler ikke afkalkningsmiddel, eddike eller andre syrer.

Lette kalkbelægninger kan muligvis fjernes med en fin (hvid) skuresvamp. Kraftige kalkbelægninger må fjernes ved afslibning. Vask vindues karmene med universal rengøringsmiddel eller grundrens lad det tørre slib med en mild sand korn spørg på trælasten eller ved maler hvad for slibepapir du skal bruge.

Når du skal vedligeholde vindues karmene igen kan du vaske med sæbevand (2 dl sæbespåner til 10 liter vand - ca. en spand) eller et flydende sæbemiddel beregnet til natursten.

Jeg håber du kan bruge dette her men du kan jo også bruge den dyre og måske bedste løsning ved at sende bud til en håndværker.

Med venlig hilsen Dorthe
.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-05 18:57

lidt på sidelinjen - havde i sin tid marmor ved siden af kogepladerne der blev udsat for ret så meget også eddike - da vi endelig tog os sammen til at gøre noget rensede vi med noget så herligt som almindelig grundrens - og så fik det olie og olie og olie - tørret af og vupti - pænt igen og kunne nemt vedligeholdes med alm. rengøring og lidt olie ind i mellem.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-09-05 19:46

Hej miritdk, vil du være sød at fortælle hvilken slags olie I brugte?
Er det en speciel olie?

Vi har samme problem som spørgeren, i en enkelt vindueskarm og har prøvet næsten alt men dette forslag med grundrens og olie er ikke forsøgt.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-09-05 22:00

Ja mirit, det var også min første tanke med olie. Det er faktisk ligegyldigt,hvad i bruger,... brug bare madolie.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 22:47

mirit, man bruger normalt ikke marmor, men derimod skifer eller granit til "ved siden af komfuret", for marmor tåler ikke ret meget varme og kan blive ødelagt bare der stilles en varm gryde på det.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 22:50

http://www.ask-alex.dk/artikler/?cid=14§ion=41&submit=TRUE&searchfrase=marmor&x=22&y=12

Her kan du sikkert finde yderligere råd, trump

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-09-05 22:53

Hmm...Dova - vi har ofså marmor 'ved siden af' komfuret ;)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-09-05 22:54

Ak ja - og 'ofså' er altså hverken russisk eller noget andet fremmedsprog, det er en gemen 'tyrkfejl' :)
Man må jo hellere rette sådan nogle, det kan gå så grueligt galt.

Kommentar
Fra : Mokkel

Dato : 12-09-05 23:26

Hej alle og tak for de glimrende indlæg. Det er mig, trump. selvom jeg her logger ind i andet navn.
Jeg har nu prøvet at slibe med skuresvampe og grundrens, men jeg kan ikke få de voldsomme mærker æk. Jeg kan godt se at olie gør skaden mindre synlig, men fjerner den ikke.
Jeg er nok nødt til at slibe det ordentligt og give det voks?
Her kan I se et billede af min kæmpe brøler http://www.ad-man.dk/marmor.jpg

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-05 00:02

Alle de lyse felter er "brøleren" ?

Det ka' du ikke........ afmonter vindueskarmen, og henvend dig på et stenhuggeri/sliberi og få den maskinslebet og poleret op igen.....tror ikke det er så dyrt.
Eddiken sidder sikkert stadig og "ætser" sig længere og længere ned i pladen.

mvh dova

Kommentar
Fra : trump

Dato : 13-09-05 11:34

Yep...alt det lyse er hvor eddiken har været.
Man kan ikke sætte super fint sandpapir i en rystepudser og så gi det voks bagefter?
Ellers må jeg jo følge dit råd og afmontere karmene (der er 2)
...surt...eddikesurt...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-05 12:11

Trump, du kan godt bruge fint sandpapir i en rystepudser, og så en gang voks bagefter. Pøj pøj,

Godkendelse af svar
Fra : trump

Dato : 16-09-05 12:27

Tak for gode svar dova.
Du har fuldstændig ret - vi har nu prøvet både grundrens, sandpapir, sæbespåner, olie mm - der er ikke noget at gøre.
Så du har nok ret i at eneste vej er at få den slebet professionelt.

Kommentar
Fra : trump

Dato : 22-09-05 11:17

Rettelse:
Faktisk havde Nordsted1 ret i at det kunne lade sig gøre. Jeg har nu slebet karmene med groft sandpapir og vand - derefter med rystepudser og fint sandpapir - og til sidst givet dem 5-6 gange autovoks, og nu er de faktisk næsten som nye igen...