/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Forskel på minus og plus DVD skiver
Fra : fooler
Vist : 4009 gange
300 point
Dato : 06-09-05 15:39

Jeg er den ny lykkelige ejer af min første dvd maskine. Det er nu siden gået op for mig, at en DVD skive ikke bare er en DVD skive
Hvad er forskellen igrunden på plus og minus DVD skiver.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-09-05 15:52

I manualen eller på kassen til din brænder står der hvilken type DVD'er den kan brænde. Hvis det er en nyere model kan den sandsynligvis brænde begge dele.

Jeg er lidt usikker på fordele/ulemper, men såvidt jeg har forstået er det nogenlunde sådan her:
- DVD-R: bedre kompabilitet med DVD afspillere m.v.
- DVD+R: bedre kvalitet??

Du kan også finde en lidt uddybende forklaring her:
http://www.hardware-test.dk/oc/forum.asp?mode=traade&id=176498&emneID=9 Hilsen Arne

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 06-09-05 15:56

Hej Fooler

Her er et par links:

http://www.worldstart.com/tips/tips.php/777
http://www.americal.com/pg/dvd-r-faq.html
http://www.dvd-supply.com/whisdvdvdvan.html

de 2 sidste giver lidt mere omkring RW formatet også.

Genrelt kan siges at DVD -R er til DVD afspillere mens at DVD +R benyttes af Xbox og andre spillemaskiner.

Lars

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-09-05 16:22

Fandt lige et godt svar fra en gammel Kandutråd:

[citat]
Det har aldrig slået an, men bruges til nogle cam.
I alle tilfælde er DVD ved at blive afløst i de nærmeste år, af skiver der kan tage langt mere.

DVD-RAM, DVD-RW, and DVD+RW can be rewritten thousands of times
DVD-RAM is more of a removable storage device for computers than a video recording format, although it has become widely used in DVD video recorders because of the flexibility it provides in editing a recording.
http://www.gromit.dk/dvd/index.asp
Her kan du læse om skiverne:
* DVD-RAM skiver er mindst læsbare, idet de kun kan afspilles i få DVD afspillere.
DVD-RAM skive kunne bruges som backup medie.
DVD-RAM skiver kan kun afspilles få steder.
Der kan skrives ca 100.000 gange på en DVD-RAM skive mod ca 1.000 gange på en DVD±RW skive.
VH Palle Hansen

/citat]

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-09-05 16:29

Bliver nødt til lige at bryde ind: Der er IKKE kvalitetsforskel på skiverne.

Du skal nærmest opfatte det som 2 systemer (ligesom det gamle betamax og vhs). Men begge steder gemmer du altså data i bit (altså 0 og 1 format), så det er kvalitetsmæssigt flintrende ligegyldigt, hvad du vælger.

Det er opstartet ved, at forskellige mærker har opprioriteret netop deres system, og jeg tror, at DVD-r var mest udbredt.

Tendensen er dog heldigvis sådan, at de fleste mærker i dag har valgt at lave deres ting, så de både kan læse og skrive begge typer.

Har du en DVD brænder, der kan det, er der kun et rigtigt valg: De billigste - der er ikke forskel i kvalitet på dem (men skal du lave en kopi til andre, skal de naturligvis have dem i et format, de kan læse)

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 310 point
Dato : 06-09-05 16:31

Faldt i øvrigt lige over dette supplement:

DVD-R eller DVD+R
Der findes to forskellige filsystemer på brændbare (recordable) DVD'er.
-R er det oprindelige DVD-Recordable filsystem, +R er et senere tilføjet filsystem. Hollandske Philips er medindehaver af rettighed til begge systemer, men de øvrige rettighedspartnere er forskellige på de to filsystemer.
DVD+R er nu tilsyneladende det mest udbredte filsystem, ikke mindst pga. de mange StandAlone DVD-optagere, som kun kan indspille DVD+R - dog kan de oftest afspille DVD-R. Nogle af de billigere afspillere på markedet kan læse/afspille DVD+R men ikke DVD-R (enkelte lavpris afspillere kan stadig slet ikke læse/afspille brændte DVD'er).
Enkelte DVD-R optagere kan ikke læse/afspille DVD+R.
Der er tilsyneladende forskel på udbredelsen af DVD-R og DVD+R forskellige steder i Verden, Sydøstasien er fx. en DVD+R region, hvor det I 2004/05 nærmest er umuligt at finde en DVD-R afspiller.
Der er dog heldigvis en tendens til, at flere og flere HardWare fabrikanter inkluderer begge filsystemer til læsning/afspilning.
Brugere af de to filsystemer, altså HardWare fabrikanterne, skal betale licens til rettighedshaverne - hvilket kan være en forklaring på forskelle i udbredelse, især på de billige DVD-afspillere.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 06-09-05 19:36

Jeg synes bestemt ikke det er en billig model jeg har købt.Jeg har været ude og invistere små 5000 kr for den nye pioneer med HD, og det var i den forbindelse jeg er blevet opmærksom på + og - , for i det mærke kan kun bruges -, vil det sige det er et lidt dårlig køb jeg har gjort ?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-09-05 20:59

Nej, det kan man ikke sige.

Har selv lige købt en Panasonic (primært fordi den suverænt vandt Tænk og test's test af DVD-optagere) - den kan brænde både + og - ... men modellen bare en gang før kunne kun brænde i et af formaterne. Det er ikke helt usædvanligt - specielt på DVD brændere, der endnu er et forholdvist nyt og dermed dyrt produkt, at der spares på det ved at vælge 1 format. Men det bliver din brænder jo ikke dårligere af.

Hvis du er tilfreds med kvaliteten og enheden i almindelighed, så nyd at det er 10 gange bedre - og meget lettere - end VHS. Du får ganske vist ikke muligheden for at købe DVD+ på tilbud - eller brænde DVD+ til en ven - men det er jo sådan set også det eneste....

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 06-09-05 21:02

Men jeg kan godt se noget, der er optaget på en dvd+ ?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-09-05 21:14

Det vil jeg tro - det kan de fleste - men prøv at checke din manual eller lån en DVD+ skive og prøv det.

Nu ved jeg ikke, hvad du har købt, men prismæssigt "lugter" det af Pioneer DVR-433H-S - og den kan :

"Gengiv video fra alle indspilbare DVD disc-typer (Single/Dual-Layer DVD-R/DVD-RW, Single/Double Layer DVD+R/DVD+RW, DVD-RAM)"

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 06-09-05 21:16

Ja Erling du har ret, det er netop den, jeg har købt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-09-05 21:19

Hvis der står at den KUN kan brænde og læse DVD-R synes jeg at det er et lidt dårligt valg. Du kan sagtens få brug for såvel at brænde DVD+R som at kunne afspille dem. Specielt hvis du skal Brænde eller have DVD'r fra andre.
Der er kommet flere gode links der forklarer forskellen, men synes selv at mit link til en anden dansk side er ret godt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-09-05 21:21

Så har du jo ingen problemer. Køb de billigste.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-09-05 21:23

Jamen, som skrevet kan den vise alle formater.... - men... lidt dyrt, synes jeg, hvis du har givet 5000 - men sådan er det jo. Men alene el-giganten er der immervæk en tusse at hente

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-09-05 21:27

I øvrigt: Er tilbøjelig til ikke at give Arne ret - OK, rart at kunne brænde andre formater til andre, men.... for det første skal du jo selv være den, der har den primære glæde af den, og synes du, at den er fed, så er det jo godt - og ret beset : Jeg kender helt ærligt ikke en eneste, som ikke har en DVD, der er i stand til at læse DVD -r i dag, så jeg synes måske nok, at det er et lidt fiktivt problem....

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 06-09-05 22:24

Erling
Jeg havde/har ingen forstand på de HD dvd optagere.
Jeg købte den nu på anbefaling af forhandleren, hvor jeg ved samme lejlighed købte en panasonic 37 " fladskærm, så jeg undrer mig lidt over, han ikke har anfalet mig den panasonic dvd, som du har købt.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 06-09-05 22:44

Erling
Hvad er det en panasonic model der har vundet den test.
Via dvdpriser kom jeg ind på cnet, som havde en test af pioneer, hvor den fik 8.2 af 10 mulige point, så helt ringe kan den ikke være, men testen påpegede også svagheden i, at den kun kunne -.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 07-09-05 00:10

Det var sådan, at testen var delt op i 3: Uden HD, med 80 GB HD og med større HD. I begge tilfælde med harddisk fik Panasonic prædikatet som testvinder. DMR-E85H og så vidt jeg husker var det bare den større model (DMR-E95H) som var den anden.

Da jeg købte min, var den helt nye lige kommet (Panasonic DMR-EH50EG). Den har samme motot og løbeværk, men har fået et par ekstra features - blandt andet muligheden for at optage både DVD+R og DVD-R, men også mulighed for direkte at stikke et SD kort ind og overføre billeder direkte til disk samt nogle forbedrede optagelsesfunktioner (bl.a. forbedret hurtig-overførsel til DVD).

Personligt synes jeg faktisk, at den foregående model var pænere, men omvendt synes jeg der var nogle gode nye tiltag - og så kunne jeg få den i officiel dansk udgave (ikke parrallelimport) til lige under 4000.

Jeg ligger i flytterod, så jeg kan ikke lige hjælpe dig med en kopi / referat af testen - jeg aner ikke lige, hvor bladet ligger

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 07-09-05 00:16
Godkendelse af svar
Fra : fooler

Dato : 07-09-05 00:43

Tak for svaret erling_l.

Jeg er nu blevet meget klogere takke være dig Erling _l

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 07-09-05 00:55

Jamen, velbekomme da.