/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Indtallation af harddisk?
Fra : Hypacia
Vist : 372 gange
120 point
Dato : 05-09-05 16:03

Hej Kandu.dk.

Jeg sidder med en 80 GB harddisk, jeg har haft i min Playstation 2 til backup af mine spil. Nu vil jeg hellere have en ekstra harddisk i min computer pga. min computer er gået ned et par gange, og jeg var nød til at formatere den så den kom til at due igen, men ulempen ved at formatere er at den sletter alt, (ØV) meget irriterende i længden. Så jeg har tænkt mig at installere Windows Xp på den ene harddisk og alle mine andre filer eks. Musik programmer osv, på den anden. Så hvis Windows Xp skulle gå ned, så skulle jeg bare formatere den harddisk hvor Windows Xp var på, og så har jeg jo stadig alle mine ting på den anden.

Så ville jeg høre om der er nogle der ved hvordan man sletter alt der er på min "Playstation 2" harddisk og formatere den så den kan installeres på computeren. Vil også meget gerne vide om der er nogle der har en guide til at installere harddisken på computeren, eller det kunne betale sig at betale 399 kr. for at få den installeret af eks. Elgiganten.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-09-05 16:28

Det gør du alt under indstallationen af xp-L sletter og O opretter partitoner, derefter formateres automatisk inden indlæsning af xp. First boot i bios skal stå til cdrom, og du skal boote på xp cden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-09-05 16:29

Når du skiller computeren ad, kan du se hvordan din eksisterende harddisk er monteret. Montor den anden lige sådan over eller under. Se efter om det kabel der sidder på din harddisk, har et ekstra stik ellers skal du have et nyt kabel, og lad den køre som slave, kan kan du formatterer den når den er sat i. Det kan du gøre under Windows XP

Kommentar
Fra : Hypacia

Dato : 05-09-05 16:42

Tak for svarene .

Har lige et til. Hvrodan flytter man alt undtagen Windows Xp fra den ene harddisk til den anden?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-09-05 16:45

Brug træk og slip, eller cpier-sæt ind.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-09-05 16:45

cpier=copier

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-05 17:59

Du kan ikke bare flytte alt over på en anden HD.
Du kan godt flytte:
Filer/billeder/foretrukne/post/adressekartotek/"selvkørende små programmer"
Du kan ikke flytte:
Alm. programmer/office/større programmer.

Specialprogrammer kan hente programmer over - men det er ikke nemt.

For at gøre det selv så først:
Hvis det er en opretstående computer
Åbn siden på comp
Du kan nu se et såkaldt fladkabel til din HD
Og et fladkabel til din CD-rom/DVD
Er det samme kabel eller er der to fladkabler (foruden det til diskettedrevet)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-09-05 20:57

Nu er det sådan, at en harddisk på 80 Gb, ikke koster en herregård. Den kan erhverves for et sted mellem 3 og 600 kroner alt efter hvor man nu handler.
Så hvis du har "stakatos monetos" til det, så syntes jeg at du skulle vælge at købe en helt ny harddisk, så vil du også have dine spil i behold.
Men hvis der er lavvandet i kassen, så kan jeg da godt se at det kunne være en løsning, men så skal du jo hend og slette dine spil.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 06-09-05 08:41

Hej Hypacia.
Jeg ville nu vælge en anden, og langt hurtigere løsning.
På den anden - den nye blanke harddisk ville jeg lægge et såkaldt image. Det er en slags komprimeret backup af det, du har liggende på harddisk 1 (C:).
Du kan lave denne backup med f. eks. Ghost eller Driveimage - eller for den sags skyld Nero.
VH
Leif