/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PCI-cooler card - god ide?
Fra : ST_KuTaIsO
Vist : 709 gange
50 point
Dato : 04-09-05 22:17

Hey med jer derude!

Jeg sidder og vil have en tand mere køling til min computer, og faldt så over et PCI-kort hvorpå der er to blæsere og en udsugning bagpå, mit spørgsmål er nu bare:

Er der nogen som kender til disse kort og er det noget som i kan anbefale? :)

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 05-09-05 07:46

Hej ST_Kutaiso

Hvis du savner mere køling, så invester i et kit fra NorthQ - en komplet strømforsyning (passer til de næsten alle mini/midi/tower kabinetter) og en køler som minder om Zahlmans, men til prisen som du betaler for Zahlman køleren alene.

Disse kit funker bare - har selv investeret i et sådant til sønnen, og den har ikke brokket sig over varmen siden.

Lars

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-09-05 10:28

Har du problemer med køling på skærmkort, er det en god ide, at sætte det i en port under skærmkort.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 05-09-05 10:43

Hej Peet49

det5 er yderst sjældent at skærmkotet bliver for varmt, men mere området omkring = Zone 1 med BIOS chipset etc..

De nyere ATI grafikkort og en AGP bus er det rene gift, fordi kortet hiver så meget strøm ud af boardet, at alt hen til AGP/PCI-X bliver bare 10-15 gradere varmere med dette kort isat.

En PCI køler fjerner ikke problemet - nemlig at luften inde i kabienttet er for varm til at køle optimal. Med NorthQ får du en 12" blæser i bunden af din strømforsyning = den rene lise, for der er ingen blæserstøj. Og med en IceCOOL påsat processoren flytter du meget mere luft end de originale blæsere fra Intel/AMD kan klare, og med mindre blæserstøj til følge.

Lars

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-09-05 10:47

Lars-> Er muligt, det er din erfaring, men i de 25 år, jeg har reppet PCér, er jeg mødt på mange kort, der bliver for varme.

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 05-09-05 16:05

Tak for svarene indtil nu, fornemt

Grunden til mit spørgsmål er at jeg gerne vil have en bedre cirkulation i mit kabinet, har også overvejet den nævnte strømforsyning fra northQ.

Jeg har tidligere haft en AMD 64 3.0+ processor som futtede af pga. for meget varme, det var så også en bæhkøler der var sat på den, men er det heatsink og den blæser der følger med til AMD processorene ikke tilstrækkelige?

Havde tænkt mig følgende køling (har et miditower):
NortQ strømforsyning (som den nævnt af Larsfrohn), PCI-kølerkort og så det køling der følger med til min CPU

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 50 point
Dato : 05-09-05 17:09

Hej ST

en CPU køler fra NorthQ koster kun 139 kr. i 8cm, 159 i 9 cm og 179 i 12 cm udgaven, så lad være med at spare de relativt få penge. Om du kan have 8,9 eller 12 cm er ene og alene et spg. om hvordan dit Mboard er bygget op - især omkring komponeneter ved CPU soklen. NorthQ ligner en tulipan = smal forneden ved CPU og bred foroven, men den går relativt meget ud i 12cm størrelsen - men det er den med de laveste omdrejninger og også den bedste til at flytte varmen fra CPU p.g.a størrelsen

Tag den i ren kobber, den leder bare bedre, og værm omhyggelig med kølepastaen når du sætter den på.

Som peet49 skriver kan dit grafikkort godt blive varmt, men da de fleste grafikkølere sidder på processor siden, kan du kun lede luft væk fra bagsiden af grafikkortet, og det er ikke der de varme ting sidder. Køb derfor kun PCI køler kortet hvis grafikprocessor/køler sidder mod dit PCI kølerkort, elelrs får du mere ud af at bruge 69 kr. til en 10" kabinet blæser til at sætte i kabinettet og som blæser luft fra bagsiden direkte ind over grafikkortet.

Held og lykke med projektet

Lars

Godkendelse af svar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 06-09-05 07:37

Tak for det Lars, så fik jeg da dét på det rene :)