/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
min pc`er er gået helt død nu :(
Fra : jeanette18
Vist : 537 gange
85 point
Dato : 31-08-05 18:17

Havde lige fået løst problemet i denne her tråd http://www.eksperten.dk/spm/644287

og så dukker det næste op.

Efter at jeg havde fjernet og isat stikket "speakers" i overnævnte tråd frøs pc`eren. Jeg forsøgte at genstarte den ved tryk på den lille knap som sidder på kabinettes forside lige under TÆND/SLUK knappen. Dette reagerede den ikke på. Så jeg jeg ikke andre muligheder end at slukke pc`eren bagpå, selvom det vist ikke er helt efter bogen. Vel - Nu èr den pc`er gået helt død. Der er tilsyneladende ingen strømforbindelse nu.

Så igen..... har jeg brug for et godt tip her :)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-08-05 18:31

Tag powerkablet af maskinen, tryk på startknappen og hold den inde i 10 sek. Til en anden gang, hvis du ikke kan slukke maskinen, holder du powerknappen inde i fem sek., så slukker den.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-08-05 18:43

Det eneste, der er nødvendigt at tilslutte på bundkortet, for at det starter op,
er PSU (Strømforsyningsstik) og powerswitch.
Jeg kunne tænke mig, at du har fået rykket på stikkene.
I manualen til bundkortet skal der være vist stikforbindelserene.
Det hedder noget med F_panel og Powerswitchen kan være mærket PW
Powerswitchen er bare et alm. tryk.
Dvs. at den kortvarigt kortslutter de to ben mærket PW på F_panel.
(Har stadig ikke fået samlet min PC helt, så jeg bruger en skruetrækker).
Gambrinus
Hvilket bundkort drejer det sig om ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-08-05 18:48

Du får lige mt standart-svar som jeg liiiiggeee har lavet i forvejen.

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 31-08-05 20:12

Heysa gambrinus> Bundkortet er et micro atx ms 6340 -serie 5.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-08-05 20:24
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-08-05 20:43

Jeg ka' sgu' ikke finde en manual.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-08-05 20:58

Ha ! Jeg tror jeg fandt den.

http://www.msi.com.tw/program/support/manual/mnu/spt_mnu_detail.php?UID=23&kind=1

11,2 kB/sek

Ja, ja.... på side 28
Hent den så snakkes vi.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 31-08-05 22:20

Ok og tak foreløbig. Jeg prøver at knokle mig igennem manualen og vender tilbage lidt senere på ugen. Det er lidt af en prøvelse du her giver mig :)

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 85 point
Dato : 31-08-05 22:42

Hov, hov....
Det tog mig ret lang tid at finde din manual.
Sååå.. nu må du sgu' lave noget.
Prøv at bruge min "Systemmatisk fejlfinding".
Du behøver kun at sætte strømforsyningsstikket
(ATX Power Connector side 20) i bundkortet.
Hvis du så kortslutter Powerswitch kortvarigt på JFP1 eller JFP2 (side 28)
skal CPU køleren køre.
Sluk igen og tag dernæst et trin ad gangen.
Gambrinus
Hvis du har rettelser eller tilføjelser til min "Drejebog", er du velkommen til at komme med konstruktiv kritik.

Godkendelse af svar
Fra : jeanette18

Dato : 03-09-05 17:57

Heysa gambrinus> Så er jeg tilbage igen. Opstarten på handelskolen har desværre taget hovedparten af min tid. Du skal da lige vide at jeg har gemt dine links til senere opslag såfremt jeg får brug for dem. De ser interessante ud.
M.h.t. den aktuelle problemstilling af pc`eren, er situationen at jeg valgte at koble samtlige dele af bundkortet hvad der var forsvarlig, tog bundkortet ud og rensede ramblokkene.
Herefter satte jeg alt i igen, opdaterede bundkortet m.v. og det var åbenbart løsningen. Pc`eren kører fint igen.
Du har virkelig fortjent pointene og et blidt skulderklap fra mig. Tak for hjælpen og god weekend:)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-09-05 18:21

Godt at høre, at du fik den til at spille.
For en gang skyld en nørd, der ikke er bange for at få "beskidte" næver.
Til en anden gang :
Kontaktrens er et rigtigt godt værktøj.
(Fås på spray hos bla. T-Hansen)
Gambrinus