/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Brenner????????????
Fra : anonymm
Vist : 351 gange
50 point
Dato : 17-10-02 18:54

Hei,
jeg har en brenner som heter lite on som er 40*12*48
og jeg trur dataen heter Aopen.
Problemen er at nå har jeg koblet brenneren med en sjukk kabel og en liten som går fra cd'en,men jeg fikk en audiokabel med brenneren den hadde ikke dataen plass til inni seg.(audio kablen er det samme som det er på cd'romen en med 4 hul)
Så hvordan kan jeg erstatte den? og hvor vil jeg finne noe til audiokablen?
og at hva er bra å ha brenneren på slave og cd'romen på master eller det motsatte?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 18:52

"anonymm" <anonymm.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:iNBr9.119342$Qk5.5141467@news010.worldonline.dk...
> Hei,
> jeg har en brenner som heter lite on som er 40*12*48
> og jeg trur dataen heter Aopen.
> Problemen er at nå har jeg koblet brenneren med en sjukk kabel og en
> liten som går fra cd'en,men jeg fikk en audiokabel med brenneren den
> hadde ikke dataen plass til inni seg.(audio kablen er det samme som det
> er på cd'romen en med 4 hul)
> Så hvordan kan jeg erstatte den? og hvor vil jeg finne noe til
> audiokablen?
> og at hva er bra å ha brenneren på slave og cd'romen på master eller det
> motsatte?
>
Could U plz. try in english.
I cant understand what u mean. I think that ur explenation is rather
confusing.

Thomas

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 50 point
Dato : 17-10-02 21:03

Der er kun plads til en audiotilslutning fra dine drev, så du må vælge enten lyd på brænderen eller dit cdromdrev.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 17-10-02 21:14

men hvis jeg velger på cd'romen vil jeg kunne brenne med lyd da?
Eller hvis jeg setter på cd'romen vil jeg kunne brenne da med lyd?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 21:09

½øj

Du kan kun ha' ét audio kabel, enten fra dit cd-rom drev, eller fra din
brænder. Jeg plejer at køre med cd-rom som master og brænder som slave. Det
tykke kabel er nok strømkabelet, (4 forskellige farver) og det fra cd-rommen
er ned til motherboarded. Det extra audiokabel skal du enten gemme, eller
kaste bort. Du har ikke noget at bruge det til.

Ha' det bra
/Ole
"anonymm" <anonymm.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:iNBr9.119342$Qk5.5141467@news010.worldonline.dk...
> Hei,
> jeg har en brenner som heter lite on som er 40*12*48
> og jeg trur dataen heter Aopen.
> Problemen er at nå har jeg koblet brenneren med en sjukk kabel og en
> liten som går fra cd'en,men jeg fikk en audiokabel med brenneren den
> hadde ikke dataen plass til inni seg.(audio kablen er det samme som det
> er på cd'romen en med 4 hul)
> Så hvordan kan jeg erstatte den? og hvor vil jeg finne noe til
> audiokablen?
> og at hva er bra å ha brenneren på slave og cd'romen på master eller det
> motsatte?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-10-02 00:24

Hej Anonymm,

lyden kabelt til enten CD-rom drev eller brænderen, er til det plug hvor du ka' putte høretelefoner i...

hvis du vil afspille lyd fra din computer, er det lige meget om du har et audio kabel på enten CD-rom drevet eller brænderen, eller slet ingen audio kabel på overhovedet...

computeren læse de digitale data'er, og hvis det er lyd omformer det data'erne til lyd... audio kabelt går nede fra lydkortet og omformer data'erne til analog lyd som du så ka' høre i dine høretelefoner når du har plugget det i det drev hvortil du har puttet kabelt på... anden funktion har det kabel reelt set ikke, så du ka' både brænde lyd CD'er og afspille dem uden Audio kabelt, computeren er ligeglad...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-02 23:25

On Thu, 17 Oct 2002 22:08:34 +0200, "Ole"
<ole_ryoREMOVETHIS@mail1.stofanet.dk> wrote:

>½øj
>
>Du kan kun ha' ét audio kabel, enten fra dit cd-rom drev, eller fra din
>brænder.

Det er nu ikke korrekt. Hvis lydkortet har flere indgange, f.eks
til AUX, så kan man sagtens slutte begge CD drev til på en gang.
Det har jeg kørt med i flere år og det virker fint.

mvh Mogens

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-10-02 01:34

Hør strarup, nu er du for en gangs skyld på afveje.
>computeren læse de digitale data'er, og hvis det er lyd omformer det data'erne til lyd... audio kabelt går nede fra >lydkortet og omformer data'erne til analog lyd som du så ka' høre i dine høretelefoner når du har plugget det i det >drev hvortil du har puttet kabelt på... anden funktion har det kabel reelt set ikke
drevet aflæser lyden og kører det igennem den indbyggede d/a konverter og sender det derefter til lydkortet! IKKE den anden vej De fleste drev har desuden to stik til lyd, et analogt (fire ben) og et digitalt (to ben) men du har ret i at det ikke er noget problem at kopiere musikken da det forregår via datakablet
mvh.
EXTERMINATOR

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 01:52

OK, det vidste jeg så ikke. Jeg har et Creative audigy, og det har da (så
vidt jeg ved) ikke flere indgange, så jeg gik i min uvidenhed ud ra, at det
ikke er normalt med det.

/Ole

"Mogens" <m@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:u2euqu8db6q78de65jmb3c5cavdt9emc33@4ax.com...
> On Thu, 17 Oct 2002 22:08:34 +0200, "Ole"
> <ole_ryoREMOVETHIS@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> >½øj
> >
> >Du kan kun ha' ét audio kabel, enten fra dit cd-rom drev, eller fra din
> >brænder.
>
> Det er nu ikke korrekt. Hvis lydkortet har flere indgange, f.eks
> til AUX, så kan man sagtens slutte begge CD drev til på en gang.
> Det har jeg kørt med i flere år og det virker fint.
>
> mvh Mogens
>

Godkendelse af svar
Fra : anonymm

Dato : 19-10-02 13:55

Tak for svaret summer.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-10-02 15:19

Velbekomme og god weekend
summer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-10-02 00:24

Hej EXTERMINATOR,

tja... jeg ka' se jeg har lavet en lille stor bummert... mht. til kablens kommunikations veje... tak for påmindelsen...

jeg var ikke helt vågen, og har lavet en stor fejl ka' jeg se... må hellere la' være med at lave kommetare så sent på aften... det er selvfølgelig ikke fra lydkortet og op til CD-rom drevet lyden kommer men omvendt... så jeg ka' godt se det er noget værre sludder jeg har fået fyret af der, og jeg burde ha' opdaget det... ERRARE HUMANUM EST...

det jeg af mystiske årsager af en eller anden grund, har fået bikset den kommentar sammen, er at jeg ikke selv bruger Audio kabel på min CD-rom/DVD eller CD-brænder, at jeg helt havde glemt dens funktion som du nævner, da jeg er vant til at "lyddata'erne" fiser ned gennem ide kablet... og af en eller anden ulogisk forklaring har jeg fået det forvekslet med at audiokablet sku' bruges til at sende den lyd op til Høretelefon stikket... hvilket jo ikke er korrekt da man også ka' høre lyden fra ens CD i CD-rom drevet uden der er Audio kablet... manner for en bommert...

men ikke desto mindre ka' man sagtens afspille musik fra sit CD-rom drev uden Audio-kablet er koblet på... vha. DAE (Digital Audio Extraction), hvor CD-drevet sender den rå data strøm, fra CD'en og op i ram, hvorefter processoren konvertere til lyd som bliver sendt via PCI bussen ud til Lydkortet... måden dette foregår på er vha. IDE kablet som sender datastrømmen fra CD-rom drevet og så til systemet, hvorved der ikke er brug for Audiokabler... desuden giver denne form for transport også en bedre lyd kvalitet end via Audio kablet, og selvom der er et Audio Kabel tilsluttet plejer systemet stadigvæk at bruge DAE vha. IDE kablet istedet for Audio Kablet...
Microsoft kalder denne metode for "Digital CD Audio"...

bl.a. beskriver HP her "What is Digital CD Audio?"... -->
http://www.support.vectra.hp.com/vectrasupport/level4/1561vfa461en/1561vfa461en.html

så man ka' altså både afspille lyd fra ens CD-rom og CD-rom brænder eller DVD selvom der ikke er koblet lydkabler til dem, da det oftest er igennem IDE kablet kommunikationen foregår til systemet... (men ingen regler uden en undtagelse, der ka' selvfølgelig opstå problemer hvorved DAE ikke virker af en eller anden mystisk årsag, hvorved det så er nødvendigt med et lydkabel)... men 7-9-13, det har jeg ikke haft behov for endnu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 21-10-02 21:17

det var bra at du svarte etter det fordi noen hadde bare gitt blaffen i det og ikke forklart det riktig så 10000000000000 takk