/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
2 x 512 MB RAM i dual mode
Fra : hr_hvalsoe
Vist : 512 gange
100 point
Dato : 31-08-05 11:19

Jeg har netop købt et ekstra blok 512 MB ram.

Jeg synes gost, at jeg kan fornemme, og det går lidt hurtigere.

Hvis jeg inde i Windows ser på systemoplysningerne, vises der, at der er ca. 1000 MB RAM.

Skal man sætte noget op andre steder (CMOS f.eks.)?

Lars

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-08-05 11:22

Kører du XP, skal du selv rette sidefilen.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 31-08-05 11:33

Bundkortet skal selvfølgelig understøtte Dual-Channel RAM
og blokkene skal sættes i de rigtige slots.
Så skulle det køre af sig selv.
Allerførst (næsten) ved opstart viser mit bundkort (Gigabyte GA-K8NXP-SLI) :
Memmory Information : Dual-Channel 128-bit
Gambrinus

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 31-08-05 11:36

Hvis jeg forstår det ret: Hvis maskinen ved opstart skriver noget i stil med Dual-channel..., understøtter bundkortet denne konfiguration?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-08-05 11:48

Kun hvis dine RAM køre i Dual-Channel.
Hvilket bundkort har du ?
Du skal ha' fat i manualen til bundkortet, for at se hvor de skal sidde.
Gambrinus
(Hvis alt andet er prøvet.... Læs manualen)

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 31-08-05 11:51

Ja, det lyder som en god ide at undersøge det.

Som sagt viser Windows dog de 1000 MB RAM, men det har måske ikke noget at skulle have sagt.

Det er i øvrigt ikke en meget gammel maskine, så mon ikke bundkortet understøtter (eller betyder alder ingenting i denne sammenhæng)!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-08-05 12:00

Er dine ramsokler sammenhængende med samme farver, kører det ikke dual.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-08-05 12:17

Hvis du er i tvivl hvilket bundkort du har, står det et eller andet sted på bundkortet.
Ellers prøv at downloade og installerer Everest Home Edition her :
http://www.lavalys.hu/products/overview.php?pid=1&lang=en
Programmet kan fortælle dig rigtig meget om din hardware.
Gambrinus

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 31-08-05 13:03

Tak for de mange svar.

Jeg undersøger lige bundkortet (er bare ikke hjemme nu).

Godkendelse af svar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 01-09-05 09:42

Tak for svaret Gambrinus.