/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Regler ved køb af erhvervsbolig
Fra : christofferd
Vist : 3427 gange
200 point
Dato : 31-08-05 10:04

Hvilke møbler må ikke være i en erhvervsbolig?
Kan man som erhvervsdrivende fratrække den moms der er på en erhvervs-lejebolig?
Må man overnatte/sove engang imellem i sin erhvervsbolig (det kan jo godt blive lidt sent engang imellem)?

Hvad vil ellers være godt at vide inden man lejer en erhvervsbolig/kontorlokale?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-08-05 10:13

Det letteste er, at leje et værelse til små penge af sit eget firma.

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 31-08-05 10:15

Det forstår jeg ikke rigtigt. Kan du uddybe det?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-08-05 10:19

Jeg har købt en bolig til mit firma, og i den bolig bor jeg. For den del jeg bruger, har jeg en lejekontrakt på kr. 1200,00 om måneden.
Den samme bruger jeg med min bil, jeg udlejer den til firmaet til kr. 3,15 pr. kilometer, det dækker de fleste udgifter til bilen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 10:23
Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-08-05 10:25

Er du i tvivl, så spørg din revisor.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 31-08-05 10:49

En erhvervsbolig må ikke kunne forveksles med en privatbolig. Erhvervsboligen skal således været indrettet til erhvervsmæssig drift og ikke som fx et soveværelse. Hvis du har privat bolig udover den erhvervsmæssige bolig, burde du ikke have/få nogle problemer mht. indretning af lokalerne. Du kan fx. have en sofa stående som også kan benyttes til lejlighedsvise overnatninger.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 31-08-05 10:53

Hvis du er momsregistreret, kan du fratrække (løfte) momsen af lejeudgiften - det er dog ikke alle udlejere der er momsregisteret, så det er selvfølgelig en forudsætning at udlejer er momsregisteret.

Ved indretning af leje lokaler, skal der afskrives på aktiver der ligger over grænsen for straksafskrivning.

Sørg for at læse kontrakten godt igennem - der er ofte en vis periode som du binder dig for at have lejemålet fx. 1 år.

Mvh. AMP