/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Vores sexualitet
Fra : ehtrod_n
Vist : 4064 gange
350 point
Dato : 21-08-05 22:17

God aften alle søde kandu venner

Jeg vil godt komme med et emne som jeg har tænkt på i lang tid. Det er vores seksualitet der er snart så meget man kan være.

Heteroseksuel som jeg selv er, biseksuel, homoseksuel og metro seksuel der er garanteret mange flere endnu.

Man lad os så tage homoseksualiteten frem, der er så mange kendte og ukendte mennesker man høre om der er bøsse eller lesbisk i verden i dag.

Og det må de også gerne være for min skyld, men det er nu ikke naturens orden at være homofile.

Jeg ville nok også have meget svært ved at acceptere min søn kom hjem og sagde jeg er bøsse mor. Selvfølgelig skulle hans ven være velkommen i hjemmet men der ville være nogle kameler vi som forældre skulle sluge.

Her er lige dem jeg kan komme i tanke om som er blevet offentligt gjort kan i hjælpe mig med finde andre.

Henrik Krogsgaard, Peter Frödin, vild med dans på tv2 Thomas Evers Poulsen,
Bjørn Lomborg, have designer have haves på tv2 Stig Lauritzen, melodi grandprix Thomas Thordason, hof gartner Erik Bering, Preben Kristensen fra linie 3, Simon Ammitzbøll, Elton John, Claus Bondum, Hans Pilgaard, Torben Lund, Anne Linnet, Louise Frevert, Pernille Rosenkrans Theil, Anja Andersen, Camilla Andersen, Yvonne Herløv Andersen, Osv. Osv.

Med venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-05 22:19

Hvorfor dog det, har folk ikke ret til et privatliv.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 21-08-05 22:28
Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-08-05 22:28

Hvis min søn eller datter kom hjem og fortalte at de var homosexuelle, ville jeg da ønske dem held og lykke.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-08-05 22:30

Jeg tror ikke det er imod naturens orden at være homoseksuelle, måske bibelens, men selv der er præsterne uenige.

Men var med til en undersøgelse om fordomme for mange år siden, hvor jeg var meget fordomsfri, indtil jeg netop kom til spørgsmålet om hvordan jeg ville have det, hvis mit barn kom og fortalte det var homoseksuelt. Jeg ville have det dårligt - ikke pga. seksualiteten men fordi mit barn så ville være nødt til at leve med andre folks fordomme.

Og tager hatten af for de kendte der træder frem, jeg tror de hjælper mange andre.

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 22:31

Næ, men jeg kan da pille en af listen du har lavet.
Anne Linnet er ikke homoseksuel/lesbisk, hun er bare til lidt af hvert, da hun også har været gift med en mand, som hun har børn sammen med.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-05 22:33

Jeg synes det er usmageligt at snage på den måde i menneskers liv.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 21-08-05 22:34

jeg ved ikke om det er en gabestok du er ude efter for så håber jeg ikke du får hjælp her.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-08-05 22:37

Jeg er ét stort spørgsmålstegn.

Jeg forstår reelt ikke, hvad det er, du vil eller hvad det er du mener ... eller hvad din hensigt eller dit mål reelt er med tit indlæg.

Kan du ikke forklare dig lidt tydeligere!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-05 22:38

Det ligner mest noget til en sladreavis.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 21-08-05 22:38

Hej Dorthe, jeg er lidt i tvivl med hvad du vil med tråden.... Vil du diskuterer fordomme? eller spørgsmålet om der bliver flere og flere homoseksuelle? eller om hvorfor folk bliver det ene eller det andet?

Eller vil du bare have svar på : kan i hjælpe mig med finde andre?

// Toupie

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 360 point
Dato : 21-08-05 22:41

Jeg er så en af dem, der mener det elementært er imod naturens orden, ellers var der ingen mening i, at der var skabt væsner af han og hunkøn for formeringens skyld. Det er hovedformålet ud fra et biologisk synspunkt.

I modsat fald, skulle dyr og mennesker være skabt som tvekønnede (visse sneglearter er både og, og kan formere sig så to eksemplarer der parrer sig er i stand til begge at formere sig).

Jeg tror også, at der ikke findes særlig mange der er født udelukkende med evnen til at tænde på eget køn, altså "ægte" homofile, men at en stor del, finder ud af hen ad vejen, at det egentlig ikke betyder så meget om det er mand eller kvinde de lever sammen med, men at de "swinger" bedre i dagligdagen med en af samme køn.

Lidt måske nogen der har spillet fallit i parforhold, (mænd er fra Mars og kvinder fra Venus
og ikke kan forliges med de forskelligheder der er kønnene imellem.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-08-05 23:06

Det er jo stadivæk ikke ret mange i forhold til os andre.
Det er ok med mig, hvis de bare holder det inden døre, men når møgsprøjten Ekstrabladet demonstrerer deres åh
så frigjorthed, ved at lade 2 mandfolk, stikke tungen ned i halsen på hinanden, på deres bagside, i dag, så bliver det lige lidt for meget til mig.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : ehtrod_n

Dato : 21-08-05 23:06

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-08-05 23:06

Jada dova,men man skal nokk holde seksuelle drifter og så videreførelse af menneskeheten kraftigt adskilt eller?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-08-05 23:09

hvis det ikke var naturens orden at være homoseksuel, var der vel ingen der var det.

og lige, anne linnet har aldrig lagt skjul på at hun er biseksuel, men det gør hende jo ikke til et dårligere menneske vel..??

og begrebet metroseksuel, er lidt misvisende, da det egentlig betegner med fyr/mand der gør meget op i sit udseende og fremtoning, eks. tager meget sol, får skønhedmaske jævnligt og får ordnet negle osv. men han er nødvendigvis ikke homoseksuel af den grund, nærmere sjældnet.

dit indlæg skyldes måske de billige point det vil give i frisørsaloonen at kunne komme op med et der ukendt navn og fortælle at vedkommende er homo eller andet, hvad ved jeg, og er egentlig også ligeglad.
men hvilken seksuel retning folk har, er mig uvedkommende, så længe de ikke forsørger at omvende mig, altså ikke dømmer mig for min orientering hvad sex angår.

hygge Melander

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-08-05 23:11

hehe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-08-05 23:11

Så mangler vi lige en liste over kendte som ukendte der bekender sig til:

Ekshibitionisme - Fetichisme - Pædofili - Hebefili - Sadomasochisme - Telefonscatologi - Zoofili – Sodomi - Efebofili - Homofili - Teleiofili - Gerontofili - Nekrofili og og og ....... alle de andre ismer og filier.

Ærlig talt..... jeg synes det er ret uinteressant, hvem pokker der gør hvad med hvem / hvilket, men der imod er det spændende, rent videnskabeligt / psykologisk, hvad der får mennesker til at dyrke diverse former for parafilisk gymnastik.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-08-05 23:16

Min tidligere nabo er homoseksuel, hvis det har interesse?!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-08-05 23:17

Hvis min søn eller datter var homfil, så ville jeg ikke være så glad for at du outet dem.Jeg mener at folk for bestemme selv om de vil offentliggøre sin seksualitet.
alimak

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-08-05 23:21

Er det derfor han er tidligere creamygirl??,ha ha #@:(

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 21-08-05 23:22

Hej jeg har lukket spørgsmålet fordi jeg kan læse at det ikke er særligt populær det må I undskylde jeg har givet Dova de 350 point fordi hun ikke svinede mig til endnu en gang undskyld hvis jeg har trådt nogen på tæerne
godnat og sov godt

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-08-05 23:22

Fra : ehtrod_n
Det var hurtigt, du lukkede spørgsmålet - og faktisk så snart du fik et svar, der passede til din opfattelse!
Men jeg er sikker på, vi andre gerne vil vide, hvad din bevæggrund er for at oprette denne tråd!

Vi er endda nogle, der direkte har spurgt dig - så det vil være helt fint, hvis du svarede os!

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-08-05 23:23

Faen da,prøver igen da denne-

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-08-05 23:23

Godt du fik lukket tråden Dorthe, den er ikke årgang 2005 - giv da folk lov til at være forskellige - hvis vi alle var ens var det hele da så kedeligt

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-08-05 23:24

Fra : ehtrod_n

Du må jo vide, at når man opretter en tråd, kan man ikke forvente total enighed ... men du må da blive på toget, til det holder.
Det andet er da ikke særligt seriøst!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 21-08-05 23:26

ehtrod_n, hvem har svinet dig til???

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-08-05 23:26

Næ holniels, min tidligere nabo er da meget sød og venlig

Helt normal faktisk - og slet ikke farlig

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 21-08-05 23:35

dova

Naturen har (som alt andet her i verden) undtagelser, der bekræfter reglen.
Nogle er sterile og kan ikke reproducere sig!
De skal vel osse med på listen så??

Ja ... til kamp mod dem der er anderledes! Jubiiiiii .... øhhhhh ... Her er helt tomt??

Er vi virkelig så ens alle sammen??

Jammen det er da dejligt - ingen glashuse, der bliver ødelagt af stenkast. Vi er rene engle alle sammen!

Jubiiiii ... hvad med at finde ét pragteksemplar med glorie - én af hvert køn ...
Så kan de blive klonet - så er der ingen, der kan pege fingre ad hinanden - fordi de er ens! :D
Resten af os må undlade at reproducere os.
Ohhh - hvilken skøn verden.
Alle er ens. Hvilken homogenitet! Ingen skænderier eller krige.
Ingen problemer ved middagsbordet.
Ingen kamp om tøjet ... det er vel osse ens, da jeg formoder, vi osse har samme smag!
Ingen jalousidrab - ingen religionskrige - vi behøver vel heller ikke snakke sammen, da vi nok osse tænker og handler ens.
Herligt at tænke på en skøn stille verden - kun forstyrret af de pokkers fugle, der absolut skal fløjte om morgenen!!

Nå - men så kan vi vel i samlet flok gå ud og skyde/dræbe alle dyrene, for de ligner os ikke!

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-08-05 23:37

Regnede ikke med det heller creamygirl,har en sød og deilig veninde her som er lesbisk,men hun er bare helt ok vet jeg,så om de er det ene eller det annet er iogforseg ligegyldigt

men en natt natt herifra da

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 21-08-05 23:51

Man kan åben bart ikke spørge om noget her på kandu uden at man skal have sådan nogle flabede svar.

I er næsten alle sammen så negative og nogle sure mennesker.

Fordi jeg spurgte var af ren og skær nygerrighed så tak for jeres mening, det skal jeg sent glemme.

Jeg gider faktisk snart ikke være her på kandu når I alle sammen bare skal tryne en ned i skidtet.

Og det er ikke bare fordi I ikke har samme mening som mig som der er nogen der siger.

Hvis I har så meget i mod mit spørgsmål hvorfor fanden svare I så på spørgsmålet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 00:00

Som Jens Otto Krag sagde:

"Man har et standpunkt, til man tager et nyt"

De fleste, som du har på din "liste" har vel fundet ud af hvordan de har det bedst i hverdagen. De har sikkert prøvet sig frem.

Det må nu engang være det bedste for dem.

Hvad andre mener er jo for dem uden betydning. Bare de har det godt.
De skal jo ikke leve i et forhold for at behage andre.

ehtrod_n

Du er ikke blevet svinet til.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-08-05 00:00

Der blev jo heller ikke svaret. Kun kommenteret!..

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-08-05 00:15

For mig høres det ud som om du skal prale på arbejdet i morgen over de nye kendte mennesker du skulle få vide var homoseksuelle.Sladder kalles det.Hvis du kaller dette for at blive trynet ned i skiddet, så tåler du ikke meget.Du må tåle at folk har andre meninger enn dig.
alimak

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 22-08-05 00:21

Fra : ehtrod_n

Jeg har ikke svaret ... jeg har spurgt!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-05 00:59

ehtrod_n

Gider du lige syrlige Dorthe........

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 22-08-05 01:45

Nu vil jeg godt lige sige min mening og det I har skrevet

Hvorfor dog det, har folk ikke ret til et privatliv. Jo der er deres ret, men hvorfor sælges der så mange aviser og blade, hvor de kendte fortæller om deres frivat liv, det er det folk vil se og høre om.

Jeg synes det er usmageligt at snage på den måde i menneskers liv. Det kan du have fuldstændig ret i men det er jo dem selv der ligger op til og vi slupper det i os.

jeg ved ikke om det er en gabestok du er ude efter for så håber jeg ikke du får hjælp her. Nej det var slet ikke min mening med indlægget.

Det ligner mest noget til en sladreavis. HVOR ER DEN AVIS SÅ VIDT JEG VED ER DER INGEN DER HAR SKREVET NOGET.

dit indlæg skyldes måske de billige point det vil give i frisørsaloonen at kunne komme op med et der ukendt navn og fortælle at vedkommende er homo eller andet, hvad ved jeg, og er egentlig også ligeglad. Jeg var lige ved frisøren i fredags og da snakkede vi slet ikke om sådan noget det var om vores ferie oplevelser og hvordan det går med vores børn hvad de laver og sådan nogle helt lige gyldige ting.

Så mangler vi lige en liste over kendte som ukendte der bekender sig til:

Ekshibitionisme - Fetichisme - Pædofili - Hebefili - Sadomasochisme - Telefonscatologi - Zoofili – Sodomi - Efebofili - Homofili - Teleiofili - Gerontofili - Nekrofili og og og ....... alle de andre ismer og filier. Ja kom endelig med en liste til mig for det vil jeg med glæde se. GUD HVOR ER DU DA SKØR DET HAR JO IKKE NOGET MED SAGEN AT GØRE DU GØR MIG TIL EN OMVRANDRENDE SLADDER MADAMME.

Ærlig talt..... jeg synes det er ret uinteressant, hvem pokker der gør hvad med hvem / hvilket, men der imod er det spændende, rent videnskabeligt / psykologisk, hvad der får mennesker til at dyrke diverse former for parafilisk gymnastik Nå men så er det da mærkeligt at aviser og uge blade har så stort et oplad men du er jo selvfølgelig den eneste i verden der ikke køber dem for det er jo kun sladder.

Det var hurtigt, du lukkede spørgsmålet - og faktisk så snart du fik et svar, der passede til din opfattelse.

Ja jeg vil ikke køre mere på sådan en upopulær emne og få så meget gylle fra jer af der er åben bart ingen her inde der ser sladder blade om de kendte. Men jeg syntes også det er mere en regl end undtagelse at I er så negative og hellige her på kandu hvad kunne der ske ved at jeg fik at vide hvem der var homoseksuelle bare fordi jeg ville vide det og har tænkt på det og man kan jo ikke altid finde det på nettet. Jeg skal faktisk også bruge det til forskning for hvorfor man bliver homoseksuel om det kommer fra barndommen, opdragelsen eller manglende gener. Og hvor mange mennesker der er homo frem for hetro jeg håber det var svar nok.

For mig høres det ud som om du skal prale på arbejdet i morgen over de nye kendte mennesker du skulle få vide var homoseksuelle.Sladder kalles det.Hvis du kaller dette for at blive trynet ned i skiddet, så tåler du ikke meget.Du må tåle at folk har andre meninger end dig. For det første er jeg førtidspensionist så jeg har ingen at sladder det til.
Nej det er lige det jeg ikke kan tåle på grund af mine dårlige nerver. Jeg kunne da ikke drømme om at jeg sådan skulle mund hugges bare fordi jeg spørger om I kender nogle kendte der er homo fordi jeg skal bruge det til forskning af mennesket.
Godnat alle sammen og sov godt med venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-05 06:56

Forskning sir du...... Ja undskyld jeg smiler.

Hvodan skulle et par navne til eller fra på din liste over homoseksuelle, kunne
medvirke til et bedre resultat i din "forskning". Er denne "forskning" noget du vil uddybe lidt...... sån bare lige for forståelsens skyld?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-08-05 06:59

Øhh, noget er da gået helt galt for dig Dorthe!!

Hvor blev alt det der af med "hej alle i søde og venlige kandu venner"

Er man kun sød og en ven af dig, når/hvis man giver dig ret?!

Accepter dog, at andre kan have en anden og anderledes opfattelse af tingene end dig. Jo før du gør dét - jo bedre tror jeg du vil havde det med dig selv..

Argumenter sagligt, og lad være med blot at sætte dig i et hjørne og spil tøsefornærmet..

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-08-05 07:01

Morning Klumme

Og god arbejdslyst til mig..

Har lidt småtravlt..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-05 07:03

CU...... *SS* Take care

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 22-08-05 07:49

Dorthe nu er forvirringen da total Du bliver spurgt direkte hvad hensigten med tråden er men fremfor, at svare så en saglig debat kommer frem, vælger du at accepterer et svar. Og ikke det svar der der giver et link til de kendte homoseksuelle, som du skal bruge i din forskning..... Hvad vil du så have vi skal tro, andet end det der er blevet skrevet?

// Toupie

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-08-05 08:35

Ork, vi kunne sikkert komme på flere homosexuelle, hvis vi gad bruge vores tid på det.

I min verden er der kun en gruppe, der burde udryddes fra jordens overflade og det er de pædofile.

Alle de andre gør jo ingen skade, jeg mener, hvad to voksne mennesker finder ud af sammen, det skal vi andre sq ikke blande os i.

Men nu til din forskning........se Matador, der hvor Mads finder ud af at Daniel er homosexuel, vend så tilbage og fortæl mig om hans reaktion var rigtig.

For mig at se, er du ikke kommet meget længere i tolerancen end Mads var omkring 1950.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 12:04

Citat
For mig at se, er du ikke kommet meget længere i tolerancen end Mads var omkring 1950.

Jeg synes nu ikke at kunne fornemme, at Dorthe på nogen måde har vist, at hun er intolerant over for bøsser/lesbiske.

og en anden råber ligefrem: Jah...til kamp mod de der er anderledes

Det er vel ikke det det handler om her, der er jo ikke nogen der har talt om ligefrem på Ku-Klux-Klan facon, at sprede bål og brand over dem der tilfredsstiller sine fysiske behov på en alternativ måde i forhold til (ja, her kunne nogen så skrive normal måde ), men lad os så nøjes med at sige det flertallet.

Debatten om bøsser/lesbiske og hvem der er hvad, er jo ikke noget nyt http://www.sitecenter.dk/zauritsbureau/
og hvorfor skulle det være mere tabu, end at snage i kendte folks skilsmisser, økonomiske forhold, hvem der nu har bollet udenom med hvem, hvem der havde det grimmeste tøj på til en eller anden syg reception o.s.v., som de fleste ganske rigtigt labber til sig i sladderspalterne......sjovt nok, at der aldrig er nogen der køber den slags, men liiiige skimmede en overskrift hos frisøren........med de oplag de blade har, må der dælme være mange frisører i DK

Er det mon fordi det rører for meget ved nogens tabufølelser at der lyder sådan et ramaskrig over et "upopulært spørgsmål", for man behøver sgu ikke have moralske skrupler over at udtale, at den og den er bøsse, når det er noget vedkommende selv har været offentligt fremme med......så kaldes det bare almen viden.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 12:05

Når vi nu taler om sladder, så har der også i det nulevende danske kongehus været sladret om homoseksualitet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-05 12:42

Fint nok alt ammen Dova, men forklar mig lige (for det har jeg ikke fattet) hvad en tilføjelse af navne til ehtrod_n's liste over kendte homoseksuelle har med "forskning" at gøre..... og så måske lige, hvilken "forskning" lool - bare for forståelsens skyld.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 13:17

Klumme

Jeg kan da ikke forklare dig, hvorfor Dorthe vil have nogen navne....det ved hun jo kun selv.

Men hvis det har noget med "forskning" at gøre, kunne jeg da komme med et par forslag:

Om der er en sammenhæng aldersmæssigt for hvornår nogen pludselig finder ud af, at de er bøsser/lesbiske.
Om der er en sammenhæng i, at i nogen faggrupper findes der flest bøsser/lesbiske, så det evt. er miljøet der spiller ind og gør nogen til bøsser/lesbiske, eller om det er omvendt, så bøsser/lesbiske søger efter disse miljø/fag.
Om der er lige så stor koncentration af bøsser/lesbiske uden for skuespiller/sanger/ballet/frisør m.m.-fagene (altså "de kendtes verden")
o.s.v. o.s.v.

Sjovt at de fleste kommentarer går på at være forarget over en person, der spørger om noget ud fra almindelig interesse,
straks får vedkommende skyld for at have fordomme over for en gruppe mennesker.
Hvad med forargelsen og fordommene over for spørgeren og spørgsmålet........er de meget bedre

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-08-05 16:27

Citat
Jeg synes nu ikke at kunne fornemme, at Dorthe på nogen måde har vist, at hun er intolerant over for bøsser/lesbiske.

Det synes jeg faktisk heller ikke. Derimod synes jeg, at dette udsagn "stinker" lidt af intolerance..

Citat
Lidt måske nogen der har spillet fallit i parforhold, (mænd er fra Mars og kvinder fra Venus

I hvert fald er det en klar måde at udtale sig usagligt, og reagere nedladende overfor en adfærd man ikke selv bifalder..eller?!

Angående forskningen som Dorthe nu har fortalt at indlægget gik på?!
Ehh, det tror jeg squtte på, idet Dorthe så nok ville have nævnt formålet med spørgsmålet, da hun blev spurgt første gang - men lad nu Dorthe om det!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 18:22

Citat
Lidt måske nogen der har spillet fallit i parforhold, (mænd er fra Mars og kvinder fra Venus

Næ, det har du nu opfattet forkert creamygirl, både m.h.t. om det er nedladende ment, eller hvorvidt det er en adfærd jeg ikke selv bifalder.
Men det hænger faktisk sammen med det jeg skrev lige før den linie:

"Jeg tror også, at der ikke findes særlig mange der er født udelukkende med evnen til at tænde på eget køn, altså "ægte" homofile, men at en stor del, finder ud af hen ad vejen, at det egentlig ikke betyder så meget om det er mand eller kvinde de lever sammen med, men at de "swinger" bedre i dagligdagen med en af samme køn."

Ikke noget nedsættende i det, som jeg ser det, men jeg kunne måske have valgt at formulere det lidt anderledes:
Lidt måske nogen der ikke orker/trives med det spil og forskelligheder der er kønnene imellem, m.h.t. at kommunikere og opfatte/vise følelser.

mvh dova