/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 98
Fra : Coolio_Nic
Vist : 538 gange
35 point
Dato : 21-08-05 13:59

Hvordan installere jeg windoes 98..

håber i kan hjælpe..

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 21-08-05 14:08

På hvilken maskine? Og er der et styresystem på i forvejen?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-08-05 14:08

du skal starte med en boot diskette, og køre installationen derfra...

mere kan jeg ikke huske udenad..

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-08-05 15:01

Gå i dos og skriv format C:

Læg din win98 cd-rom i drevet og genstart pc´en og følg vejledningen

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-08-05 15:02

Når du har skrevet format c: skal du selvfølgelig også følge vejdledningen og venter til den er færdig.

Derefter kan du sætte win 98 i

Kommentar
Fra : Coolio_Nic

Dato : 21-08-05 15:03

jeg skal havde det instaleret sammen med xp på et andet drev

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-08-05 15:04

Dette med at starte med at formattere C-drevet er da farligt?
Alt indhold på drevet slettes.
Jeg kan ikke rigtig huske det, men man kunne da vist bare smide 98-CDen i?
leob

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 21-08-05 16:25

Har du Partion Magic, eller et andet program til at hvad der ligger på din(e) harddisk(e) og har du XP liggende, så skal den partition hvor XP ligger skjules før du kan installere et ældre styresystem såsom Windows 98, derefter så skal den partition som du vil installere Windows 98 på gøres aktiv. Derefter skulle du kunne sætte din Windows 98 CD i og installere.

Kommentar
Fra : Coolio_Nic

Dato : 21-08-05 16:39

kan nogel give mig en guide til hvordan jeg installere det med det er boot

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-08-05 17:48

Først skal du i BIOS : Tryk F1, F2 eller DEL tasten efter du har tændt for maskinen. (Hvilke taster? afhænger af fabrikat)

Der (..i BIOS) vælger du CD-ROM drevet som første BOOT DEVICE (drev) i START/BOOT OPTIONS.

Du vælger at gemme SETTINGS (..som regel flere tryk på ESC tasten og vælg [YES])

Hvis din Win98 CD sidder i CD-ROM drevet ...går resten af sig selv

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Coolio_Nic

Dato : 21-08-05 18:07

hvordan opretter jeg en ms-dos-partition.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-08-05 18:21

Du henter f.eks. et Win98 BOOT disk her : http://bootdisk.com/

Når du har BOOT'et fra a: drevet med denne disk, skriver du : FDISK

..vælger menuen [4] ..ser hvad dine disk hedder og hvilke oplysninger der ellers findes; ..primary, extended osv..

..trykker ESC og vælger [3] ..og sletter hvad du nu har af disks og partitioner.

..trykker ESC (--igen ) og vælger [1] Opret

..nu laver du en primær DOS partition ..og giver den evt. et navn.

Denne primære DOS partition skal formateres før du kan installere Win98, men det kan du gøre ved installationen fra CD-ROM, som beskrevet tidligere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-08-05 22:11

Jeg er bange for, at mange af jer råder til noget forkert !!!!
Cooloi Nic har jo allerede et XP system liggende, som han formentlig ikke vil af med, så det med at formattere eller i FDISK at slette partioner .....
Hvorfor vil du iøvrigt have en W98 når du har en XP?
leob

Kommentar
Fra : Coolio_Nic

Dato : 22-08-05 15:26

jeg skal spille spillet theme park world.

Kommentar
Fra : Coolio_Nic

Dato : 22-08-05 15:26

jeg skal spille spillet theme park world.

Kommentar
Fra : Coolio_Nic

Dato : 22-08-05 15:26

jeg skal spille spillet theme park world.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 22-08-05 17:40

enig i " hvorfor have -98 når man har XP...

XP kan jo laves om til at "køre som" 98 ved spil og andet...

vist under egenskaber for spillet.....

Kommentar
Fra : Coolio_Nic

Dato : 22-08-05 19:14

kan du fortælle hvordan ?? jeg kan gøre det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-08-05 19:25

Tordenkalven -> Du har ikke sat dig ind i tingene

Hvis et spil er skrevet til DOS med direkte skærm-/disk-adressering, nytter det ikke noget at XP simulerer dette i compatilitets mode. Det tillader sikkerhedssystemet i XP og NTFS ikke

Der skal køres minimum FAT32/FAT16 og en 'gammel' memmory-model for at skidtet virker.

DERFOR !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Coolio_Nic

Dato : 22-08-05 21:26

kan jeg dele et drev som jeg har formateret jeg har c og d kan jeg dele D op igen så jeg kan installere 98 eller hva gør jeg.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 22-08-05 21:45

Jeg kan umiddelbart finde 2 måder fra microsoft support (metode 2 er nok den bedste):
1.
Multiboot med flere operativsystemer (dog ikke XP jfr denne artikel, men det er nok fordi det er en gammel artikel?)
Du kan konfigurere en Intel x86-baseret computer på en sådan måde, at den kan startes med to eller flere af operativsystemerne MS-DOS, Microsoft Windows 95, Microsoft Windows 98, Microsoft Windows NT og Windows 2000.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;217210
2.
Brug Microsoft® Virtual PC til at køre flere operativsystemer på den samme PC. Skift mellem de virtuelle maskiner med et klik på musen.
Fordele
Virtual PC giver en bade penge og tidsbesparende løsning overalt hvor brugere skal anvende flere operativsystemer på én gang. Du kan for eksempel anvende Virtual PC i følgende scenarier:
Enklere migrering
Kør ældre programmer i virtuelle maskiner i stedet for at forsinke implementering af nye operativsystemer på grund af inkompatible programmer. Test din migreringsplan med virtuelle maskiner i stedet for fysiske.
Hurtigere og billigere support
IT supportere kan nu køre flere operativsystemer på en enkelt PC og samtidigt skifte mellem dem med et klik. De kan også genkalde en bestemt virtuel maskine fra en tidligere konfiguration. Yderligere kan man simpelt træne andre i anvendelsen af flere forskellige operativsystemer og netværkskonfigurationer på én gang og med en enkelt PC.
Forenklet implementering
Test ny software på forskellige operativsystemer mere enkelt end før. En applikation som fejler berører ikke andre virtuelle maskiner.
Hurtigere udviklingsmiljøer
Forøg kvalitetschecket af din software ved enkelt at teste på mange forskellige operativsystems versioner og sprog – og tilmed hurtigere end før.
Kom i dybden med Virtual PC - læs mere på det engelske site
Download
Download en 45 dages trial version af Virtual PC
Download Service Pack 1 til Virtual PC
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/virtualpc/default.asp

leob

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-08-05 09:17

Hvis du går ind i spillet, vælger egenskaber, og finder fanen kompatibilitet

her kan du sætte flueben og så køre spillet som om det var en win 98 ..

jeg har gjort det uanset hvad MOLOKYLE mener ...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 10:01

..og uanset hvad Tordenkalven gør eller har gjort, er der stadig mange spil der ikke kan køres i kompabilitets tilstand

..hvilket man iøvrigt kan forvisse sig om, ved lige at tjekke lidt på Google eller på usenet f.eks. : http://www.kandu.dk/dk/news/450696/groupid/20220

</MOLOKYLE>