/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lørdag........
Fra : hansen9
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 20-08-05 22:42

Plejer der ikke at være en lørdags-smalltalk? Eller er der bare ikke nogen der ejer et point til at rejse den?
Jeg har et godt spørgsmål. Som daglig knallertkører i København oplever jeg at 98% af cyklisterne kører over for rødt. Regeringen snakker om at beskytte de bløde trafikanter. Burde man lave et cyklistkørekort, hvor ihverfald teorien var tvunget. Hvorfor er der røde lamper rundt omkring - hvorfor er der hvide striber på tværs af vejen - hvorfor er der kansten mellem en del af vejen, hvorfor ringer de andre med klokken når man holder på tværs af den del af vejen med kansten, hvorfor skal man holde til højre når andre vil overhale (hvad er der galt med venstre).....

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 20-08-05 22:52

Du har helt ret Hansen, der er som regel en lørdags-hyggetråd. Men som du selv siger skal NOGEN jo starte den med et godt emne. Det synes jeg bestemt at du har gjort.

Jeg kan (som cyklist, knallertkører og bilist) kun give dig ret. Hvis man idag i trafikken ser en cyklist række hånden ud før et sving, kan man være temmeligt sikker på at cyklisten er over 30-40 år gammel. SSP-samarbejdet (Samfund-Skole-Politi) gør et stort stykke arbejde for at undervise i trafik, men sålænge forældrene IKKE følger op på det, sker der ikke en snus. Da jeg var dreng, var det forældrenes ansvar at undervise børnene i trafik (hvis de altså ønskede at ungerne overlevede mødet med trafikken). I dag ligger det ansvar øjensynligt KUN på skole og politi. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 20-08-05 22:58

Arne> Jeg har overvejet at få en streamer bag på min knallert "Pas på, jeg standser for rødt". Jeg kører 20 km. x 2 i København hver dag frem og tilbage til arbejde på knallert.
Når jeg taler med mine kolleger kan jeg forstå, at dem der er 35> aldrig kunne finde på at køre over for rødt. Dem der er under 35 mener at lyskurvene bare er stillet op til at genere trafikken, og den skal de i hvert fald ikke være med på. Men mange lyskurver er måske også malplaceret, hvorfor holde for rødt ved en fodgængerovergang uden fodgængere?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-08-05 22:58

Hansen9, vi har da en hyggetråd - du har bare ikke fundet den

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 20-08-05 23:03

Jo Toupie, det har jeg faktisk. Jeg kunne bare ikke finde så meget mere st sige om den sprogforvirring
Så jeg prøvede at få nogle holdninger i stedet for

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-08-05 23:05

Hansen9 det var nu ikke den tråd jeg snakkede om men ok den anden er heller ikke en lørdagstråd - men en langfredagstråd

Men helt fint der kommer en ny sludretråd for den anden er ved at være lige lovlig lang og skal snart lukkes

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-08-05 23:06

Hansen -> Sprogspørgsmålet var garanteret heller ikke alvorligt ment, blot en åbning på lørdags-tråden. Men sådanne hopper ofte af sporet i løbet af meget kort tid. Men det er da også OK i Smalltalk.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 23:31

hansen9 - jeg synes, du skal få lavet den streamer! Så vil jeg gerne købe en af dem! Nej, mange!

Hvor er det befriende, at der er andre, der tænker det samme, som jeg!

Jeg føler mig tit som en mavesur kælling, når jeg kommenterer slige problemer, som regler og love, der er lavet for, at vi kan fungere sammen i et samfund.

Desværre er der, især én generation, der mener, at de selv skal bestemme, hvornår en regel/lov skal overholdes.

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 23:33

Sprogspørgsmålet løb da helt af sporet!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-05 23:44

Uha dada hvor mange "uskyldsrene" trafikciviliserede cyklister du nu kunne få "nogen på låget" af

Men hvor har du ret (selv om jeg dog også dagligt oplever kamikaazeknallertkørere der gebærder sig på den måde

Mange cyklister tror at vejene og endda gågaderne kun er skabt for dem, og at det er alle vi andres opgave at passe på dem, uanset hvordan de fører sig frem.

De kører med "hovedet under armen" så man skulle tro de lagde billet ind for at vinde titlen som dagens selvmordskandidat

Nå,ja.. bilisterne skal jo tage hensyn tænker de, så behøver vi ikke orientere os så meget........men det dør der sgu en gang imellem en af dem ved, og så hjælper det dem ikke særlig meget, at de var bløde trafikanter der skulle tages hensyn til.
Og så lyder ramaskriget om alle de morderiske bilister, der med deres hensynsløse kørsel drøner rundt og slår cyklister ihjel

mvh dova

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 20-08-05 23:55

Dova> Jeg kører hver dag ind af Vesterbrogade på knallert. Ingen hemmelighed, jeg er fyldt 50 så jeg stopper for rødt. Men alle de cyklister jeg lige har fået kæmpet mig forbi, skal da ikke holde for rødt ved en fodgængerovergang - det skulle da lige passe. Så de kører ud og holder til gene for bilisterne på vejen. Og når det bliver grønt kan jeg så forsøge at komme uden om endnu engang, de kan jo ikke forestille sig at jeg måske er hurtigst. Jo, det kan man så løse ved at køre 3 ved siden af hinanden. Men hvad har fodgængerovergangen egentlig gjort cyklisterne? Når jeg troskyldigt holder for rødt på Vesterbrogade ved hovedbanegården kan jeg se cyklisterne kante sig mellem fodgængerne, og jeg kan se fodgængerne gå i panik når de kun er nået halvvejs inden der bliver rødt. Fordi de må holde tilbage for cyklisterne.....

Kommentar
Fra : fnug72

Dato : 21-08-05 00:01

det er ikke kun de "bløde" trafikanter der skal der skal tage rigtigt meget sammen ude i trafikken!
prøv at tænke lidt tilbage, har du ikke fx. kørt LIDT for tæt på en bil/cykel/mc eller en barnevogn, i din bil/lastbil, cykkel, knallert eller hvad du køre på/i? jo det har du sikker! som ca 90-95 % andre trafikanter også har!
og hvem der har ansvaret? det har du selv, det er ikke kun andre der køre som en gal ude i den virkelige verden!
men det er sikkert først når det går ud over lige dig selv, at du bliver tosser og selv går helt op i det røde område, ja for du er helt sikkert ikke anderledes end alle de andre! vel???

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:04

Suk, det er desværre ikke kun i hovedstaden, det fænomen forekommer...

Her i Århus, synes cyklisterne, at vi fodgængere skal springe til side, når de kommer drønende hen ad fortovet.

Jeg er SÅ tæt på, at meddele dem, at de jo har hele gaden at køre på, og at jeg da ikke okkuperer gaden, fordi jeg er for doven til at gå ind på fortovet...

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-08-05 00:04

fnug72> Du har fuldstændig ret, skal trafikken fungere skal alle tage hensyn til hinanden. Men hvornår har du sidst været udendørs

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:05

fnug72 - hvor gammel er du?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:06

Er du 72 eller er du født i 72?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-08-05 00:06

Camillasmoster> Mon ikke snart det går op for visse personer, at "Tour de France" er slut?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:10

Jow, det må man da håbe *G* eller har de for travlt med at zappe gennem livet?

Når jeg kører bil, holder jeg helt ind til kantstenen, når jeg skal til højre - det lærer man, når man tager kørekort.

Men du goest, hvor bliver cyklisterne sure, for nu kan de ikke holde forrest.

Så de maser sig frem på de få cm, de har, med sure miner og fagter, som om det er mig, der gør noget galt!

Men jeg gør det jo netop for ders skyld! Men de VIL køres ned! For sæt de ikke er nummer ét i køen...

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-08-05 00:13

NÅ, det er dig. Læg lige mærke til imorgen at der er spejle på min knallert! Hold da kæft hvor er du irriterende......

Kommentar
Fra : fnug72

Dato : 21-08-05 00:14

ha ha ja ser du det er jeg hver dag, jeg køre desværre en del rundt pga af mit job! så sent som i dag, jeg køre på min dejlige gamle mc, ikke noget med for meget fart, skal en tur fra fyn til jylland, så jeg tager den "gamle" vej, ikke motorstien, for der har jeg ikke glemt noget! jeg køre vel omkring 50, hvor jeg må køre 60, men der er der en af mine dejlige "med" trafikanter der syntes er LIDT for langsomt, så han overhaler mig, det er der sådan set ikke noget galt i, MEN sku da ikke når man køre over et lyskrys, med en midder rabat med fine kantsten, et sted en lastbil lige kan køre imellem.
tager jeg helt fejl?????

Kommentar
Fra : fnug72

Dato : 21-08-05 00:15

jeg er 33.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 00:15

Ja, og så opfører cyklisterne sig altså over for fodgængerne, nøjagtig på samme måde som bilisterne får skyld for at gøre ved cyklisterne

Ideen med et duelighedsbevis for at måtte færdes ude i trafikken på cykel, lyder rimelig nok, hvad pokker.... vi andre skal jo også tage kørekort.

Og de signaler der hidtil har været om at beskytte de "bløde trafikanter", har jo åbenbart bare medført, at mange af cyklisterne tror de kan tillade sig hvad som helst og blæse på almindelige færdselsregler.
For jeg tror ikke på, at det er fordi de ikke kender reglerne, det lærer de i skolen og nogen lærer også af forældrene.
Ofte er det heller ikke de helt unge der er de værste.

mvh dova

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-08-05 00:16

Ka' i huske dengang, der skulle gå en mand med et rødt flag foran automobilerne,
for at advare de andre trafikanter ?
Måske skulle den lov indføres igen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-08-05 00:22

Gambrinus> Vi er føst i 1900-tallet......

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:24

Jamen, du må da være den eneste, der kan huske det, Gambrinus

Jeg var slet ikke tænkt på dengang!

Nu vil jeg altså også give forlisterne en tur! De ser sig nemlig ikke for, når de krydser en gade - det er åbenbart blevet gammeldags...

Og de går raskvæk over for rødt! Ha, og så indhenter resten af flokken dem ovre på det andet fortov

fnug72 - du "lød" bare som en af de helt unge, der bliver smæk fornærmet, når man tillader sig at kommentere deres uhensigtsmæssige optræden - uanset om det er velbegrundet...
Joh, det gælder om at spare på tiden - sekunderne...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:25

hansen9 - Nå, det er dig, der har ridset min bil?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:26

foDlisterne...

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-08-05 00:27

Camillasmoster> SHIT, var det din. Undskylder mange gange

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-08-05 00:28

Det vil da ulig gavne meget med den fanebærer.
Jeg tænker især på flettereglerne på motorvejen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:31

Så skal han stå som sådan een, der vifter med ternede flag på racerbanerne, og flette dem

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:32

Alt forladt hansen9 - jeg har nemlig ingen bil

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-08-05 00:32

Kommentar
Fra : fnug72

Dato : 21-08-05 00:35

niks, jeg bliver aldrig (næsten) fornærmet.
det er faktisk ikke kun "unge" der får ondt i r....n når man "påtaler" deres uhensigtsmessige "kørsel" eller hvad det nu kan betegnes for det de laver ude i trafikken, jeg ved ikke hvor tit jeg møder "folk" der nok lige skulle have brugt lidt mere tid sammen med en kørelære.. men det er desværre lidt for tit, og alderen de har, tja fra ca 18 og op.
men hvor går det galt?? lige fra starten af, de små kære sidder bag på mor`s cykel og følger "slagets" gang, og hvad kan de se? mor eller far, køre lige som alle de andre!!

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-08-05 00:38

Fnug72> Hvor mange har cykelhjelm på? Barnet-men ikke mor eller far?

Kommentar
Fra : fnug72

Dato : 21-08-05 00:42

hansen9> nej helt sikkert, for mor siger, den laver bøvl i mit fine hår, og far siger, jeg ser godt nok for dum ud med den på!! men ungen skal have den på, for hvem skal ellers betale deres alderdom?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-08-05 00:43

Jeg tror faktisk tråden kommer til at køre lidt, den virker spændende. Jeg troede jeg stod alene med mit synspunkt. Og at jeg nogensinde skulle være så enig med AJ havde jeg aldrig troet på. Men så har jeg også prøvet det.
AJ> jeg kunne ikke have udtrykt det bedre.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-08-05 00:43

Der er faktisk en engang her i lille Danmark,
der har fået bøde for at køre med styrthjelm på knallert.
Det opfordrede til BØLLEKØRSEL. !
Det var kun noget, der blev brugt på væddeløbsbaner !
Gambrinus

Kommentar
Fra : fnug72

Dato : 21-08-05 00:48

ja alle er enig, men gør du/i noget ved det???

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:50

Gambrinus - dér kom jeg godt nok til at grine højt og inderligt!

fnug72 - hvor har du ret!!! Jeg er tit fristet til at påtale dette overfor de forældre, der tror at lille bassemand ikke fatter en bønne af, hvad mor/far laver ude i trafikken!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 00:50

Nej, og når mor med lille Frederik i cykelstolen, med dødsforagt skærer ind foran en Mercedes på 1500 kg, for at krydse vejbanerne og komme over i venstresvingsbanen, så hjælper det sgu ikke meget, at lille frederik har cykelhjelm på.
Der er det eneste der betyder noget, en hurtig reaktion fra Mercedespiloten...... og gode bremser

Og hvad får sådan en bilist så ud af, at undlade med koldt blod at myrde lille Frederik og mor (selv om mor ellers gjorde alt for at det skulle lykkes).......hun får sgu fingeren for at dytte og.......nåe ja.......råbe "Ubetænksomme sæk"
efter den hensynsfulde mor, der havde gjort alt hvad hun kunne for at beskytte sit afkom mod de hensynsløse bilister

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 00:59

fnug72 - ja alle er enig, men gør du/i noget ved det???

Jeg ved ærligt talt ikke, hvad jeg skal gøre - andet end at jeg gør mit bedste derude i moradset.

Jeg har desværre ingen børn, som jeg kan lære at færdes forsvarligt i trafikken.

Det er såmænd også en ret stor opgave bare at undgå at blive jokket ned i et fodgængerfelt eller på strøget.

Nu er jeg ikke SÅ svær at få øje på, men alligevel skal jeg - hvis det står til den yngre generation - siksakke konstant for ikke at træde dem direkte på hælkappen, når de glemmer, at jeg sådan set også er i bevægelse fremad, og ikke kan holde øje med alle, der kommer ud af butikkerne.......

Dét er sq pisse irriterende!!!

Nu trænger jeg lige til et godt grin igen......... - ellers bliver jeg i dårligt humør over al den ligegyldighed, der findes på vor ellers udmærkede Jord.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-08-05 01:00

Sorry,en lille kommentar her,dova der er også hanner der kører Mercedes jo eller? ,de får vel større finger om ikke hele hånden??

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 01:08

Jeg har ellers en god historie om en 2CV der accellerer fra en mercedes

Vil I høre den?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-08-05 08:24

Næ hov hov.......NU stopper festen.

Her hvor jeg bor, altså ude på vejen, ikk, der skal mine unger cykle i skole, det siger skolen og politiet, fordi forældre i bil, de er DØDSENS farlige, de kommer SUSENDE med 600 km. i timen for at sætte poderne af ved skolen........første hug til billisterne.

Mine unger skal over en vej, der er fodgænger og cykel markeret, bilerne SKAL holde tilbage, endda fra begge sider, men gør de det? Næ nej, de kan da lige nå at smutte over, og ungerne kunne jo bare gå/cykle hjemmefra i god tid, ikke oz?...............andet hug til billisterne.

Jeg fik faktisk fået kørt en unge ned i det kryds, herregud, jeg bor i en lille landsby med bare 1500 mennesker....men vi er gennemkørselsby.......hun havde set ham, men hun TROEDE hun lige kunne nå at smutte rundt, inden han kom på cykel. Han slap med et skrammet knæ og do. cykel, heldigvis.

Underligt nok, følger jeg ungerne til skole, så holder ALLE pænt tilbage........står jeg i skjul ved en hæk, så holder 1 ud af 20 tilbage. NÅ.

Den ældste af mine unger kører i forbindelse med job i en stor kassevogn, der går ikke en dag, hvor han ikke brokker sig over folk, der har deres kørekort fra Legoland, taxaer kører zig-zag i København, folk der overhaler ham, hvor det er forbudt og s*****farligt, folk der bare kører med hovedet under armen.
Nu sker der jo ikke ham noget, hans bil er jo større end deres, men det giver farlige situationer derude.

Så kom ikke her og bliv væk, mine cykelunger lærer gode bølletricks af de voksne i bilerne.

Og god morgen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-05 09:45

Søndag og snart kirketid, fred på jorden.
Amen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-08-05 10:42

Bilfri Søndag ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-08-05 12:20

Jahh, bilfri søndag - det var hyggeligt dengang i 73.

Min veninde og jeg vandrede rask væk 15-20 km midt ude på vejen, hvor sneen ikke var blevet fjernet, midt i storbyen...

Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 21-08-05 23:07

Tak for svaret arne.jakobsen. Vi er helt enige - for en gangs skyld. Jeg er sgu helt ked af at indrømme det.
Men jeg synes generelt at der er kommet så mange gode indlæg i denne tråd, at det forhåbentlig giver stof til eftertanke. Især skal vi altså lære at passe på de små i trafikken........

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 23:23

OK Hansen og tak. At du af og til er uenig med mig er jo kun naturligt. Den der ofte stikker næsen frem får tit et blåt øje. og