/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fuld på cykel - miste kørekort
Fra : konkurrencesvar.dk
Vist : 15503 gange
500 point
Dato : 16-08-05 02:48

Jeg har fået et problem !!

Jeg ved at man ikke kan miste sit kørekort ved at køre fuld på cykel eller knallert30 (defineret som knallert der ikke kræver indregistrering)
Vi sad før sommerferien til fodboldfest, og jeg fortalte om forskellige væddemål som var nemme at tjene penge på. (Bl.a. at vædde om hvor hurtig man må køre på motortrafikvej ifl. lovgivningen. Mere end 80% tror det er 90 km/t)
Vi kom så ind på emnet at miste sit kørekort ved at køre fuld på cykel, og der var en person der var yderst påståelig. Han fik pisket en stemning op, så der pludselig stod 5 mennesker der gerne ville vædde tusinder af kroner.
Eftersom det er kammerater, og jeg ved at jeg har ret vil jeg ikke udnytte dem så groft at jeg ville vædde så mange penge, men indvilgede i at vædde max 300 kr. pr. mand.
Efter væddemålets indgåelse ringede den ene til politiet, og fik meget beklageligt den besked at man ved gentagne gange kan miste sit kørekort ved at køre fuld på cykel.
Vi aftalte at vende tilbage til væddemålet når vi var blevet ædru efter sommerferien.
Alle i klubben med undtagelse af 1 påstår meget hårdnakket at de andre har ret, og kan ikke forstå hvorfor jeg ikke bare kan indse at jeg tager fejl.
Vi har efter sommerferien haft ringet til politiet igen, og endnu engang fortæller de at man godt kan miste det.

Jeg står nu alene mod en hel fodboldklub som har politiet (som burde kende lovgivningen(specielt når de udtaler sig)) som opbakning og skal nu bevise at jeg har ret.

Jeg har under den stiplede linie lavet en tekst som jeg vil printe ud og aflevere til politiet, og så kommer spørgsmålene

1) Er der nogen love jeg ikke har taget højde for/ ikke kender som kan have indflydelse
2) Er der nogen som har en anden idé til at få det bevist. (Jeg har spekuleret i at gå til en journalist da alle tror man kan miste det)
3) Er der noget der er forkert
4) Er der noget som kan/bør skrives anderledes
5) Nogen kommentarer

-------------------------------------------------------------------------

PÅSTAND:
Man kan miste sit kørekort ved at køre fuld på cykel eller knallert30 (defineret som knallert der ikke kræver indregistrering)

LOVENS TEKST:
§ 125. Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis han har gjort sig skyldig i spirituskørsel.

KOMMENTAR:
Læg mærke til formuleringen: Føreren af et sådant køretøj".
Der er altså tale om en der faktisk fører et køretøj, der kræver kørekort.
Man kan derfor ikke miste sit kørekort ved at køre spirituskørsel på en cykel, eller en knallert 30 (Knallert45 er en anden snak, da man skal have kørekort efter § 63a)
(Førerbevis til knallertkørere under 16 år er iflg. Lovgivningen ikke et kørekort, men et bevis)

------------------------------

PÅSTAND:
Hvis man gentagende gange bliver taget fuld på cykel eller knallert30 (defineret som knallert der ikke kræver indregistrering) kan man miste sit kørekort.

LOVENS TEKST:
§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person nægter at medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til afgørelse heraf, kan politiet straks inddrage førerretten. Spørgsmålet, om den pågældende er afhængig af brug af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.

KOMMENTAR:
Det er en udbredt misforståelse at man ved gentagne gange kan miste sit kørekort ved hjælp af § 60
Det er klart at man ved gentagne gange indikerer at man ikke opfylder betingelserne for at erhverve et kørekort, og det det kan indbringes for retten.
Personen vil dog IKKE blive sigtet for spirituskørsel med henblik på fratagelse af kørekort, og evt. fratagelse af kørekortet vil ikke blive gjort med baggrund i noget lovbrud som omhandler spirituskørsel, men udelukkende en vurdering af hvorvidt personen opretholder betingelserne for at få kørekort.

------------------------------

KONKLUSION:
Der er ingen lovhjemmel noget sted i færdselsloven der bemyndiger politiet eller nogen domstol at fratage nogen deres kørekort med begrundelse i en sigtelse for spiritus-kørsel på cykel eller knallert30 (defineret som knallert der ikke kræver indregistrering)
Altså kan man ikke miste sit kørekort ved at køre fuld på cykel eller knallert30

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 04:52

Sorry men du har IKKE ret.

§ 125. Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis han har gjort sig skyldig i spirituskørsel.

Læg mærke til hvad der står efter sidste komma. Eller rettere, læg mærke til hvad der IKKE står: Der står IKKE noget om af spirituskørslen skal være foretaget i/på et motordrevet køretøj. Altså: Iflg. § 125, skal kørekortet frakendes, hvis han har gjort sig skyldig i sprituskørsel PUNKTUM

Uanset på hvilken type trafikmiddel føreren er blevet antruffet i beruset tilstand. At mange betjente tillader fuldekørsel på cykel et par gange og nøjes med en advarsel, er altså pænt gjort af dem. Men iflg. § 125 SKAL kørekortet tages første gang. Hilsen Arne

P.S.: Så glem bare dit brev. Du har tabt væddemålene.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 16-08-05 05:39

yeps man kan skam godt miste kørekortet , ved at køre fuld på cykel- knallert .
for et par år siden kørete jeg på en knallert ( yamaha fs1 ) jeg havde styrthjelm på og forsikringpolicen med
så langt så godt var ude ved et venner og fik da en del pilsner , så skulle jeg jo hjem og haps der blev jeg sg stoppet,
de spurgte .
1. var det min knallert ?
2: er den lovlig ?
3: har du forsikring ?
4: har kørekort ? og her var det så at vi kom ind på emnet for de kunne jo lugte at jeg havde fået spiritus
så skulle jeg puste i alkoholmeter og den viste omkring 0,9 .
tja så var det at poli sagde at jeg var heldig at jeg kunne nøjes med en bøde for hvis den var på 1 og derover så kunne de godt sende mig til en køreprøve til kategori b ( bil ) , og det fattede jeg heller ikke men undersøgte ligsom du gør nu , og det er skam rigtig nok.

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 16-08-05 05:44

Tolkningen af paragraf 125 er jeg 110% sikker på.......
1) Den giver politiet mig ret i (De mener jo bare det kan gøres ved gentagne tilfælde)
2) Rådet for større færdselssikkerhed også Kig her: http://www.rfsf.dk/object.php?obj=11953e80&SearchLogID=111699
3) alle i nyhedsgruppen dk.videnskab.jura http://www.kandu.dk/dk/emne/10403/mode/10
4) Advokater på www.ret-raad.dk

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 16-08-05 05:46

technet..... Det samme kan jeg jo så svare til dig....

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 16-08-05 05:49

Iøvrigt er her http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0071229.htm#K18 et link til færdselsloven

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-08-05 06:37

Tidligere spørgsmål om samme emne.

http://www.kandu.dk/dk/spg/37896

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-08-05 06:55

Du må da være lidt af en tumpe. Du har IKKE ret. Hvor svært kan det være.

Du bør overveje din adfærd i almindelighed, idet jeg tror det er udtryk for din karakter. Vær mindre påståelig og stop gambling.

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 16-08-05 07:32

qfha......
Selv min søn på 10 har lært at argumentere for sine svar.... Man aner jo ikke engang hvad du ikke giver mig ret i....
Men helt ærlig.... At udtale sig om min adfærd, karakter og påståelighed er nok lidt for lavt for mig....

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 16-08-05 07:50

Det er rigtigt at du mister kørerkortet for spirituskørsel, kernen ligger i definitionen af spirituskørsel.

Spirituskørsel forekommer først såfremt du fører motorkøretøj i påvirket tilstand, en cykel er ikke et motorkøretøj, knallerten er en gråzone.

En helt anden ting er at politiet sagtens kan sigte dig for spirituskørsel og trække dig i retten, om de så vil få medhold er jo en anden sag.

Kontakt eventuelt ham her http://www.vinaa.dk/advokat/danframe.html?dan600

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 16-08-05 07:51

Her er definitionen klippet fra Justitsministeriet

"§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 1,20 promille.
Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som i øvrigt fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at han ikke kan føre køretøjet på betryggende måde.
Stk. 3. For promillekørsel straffes den, som uden at være skyldig i spirituskørsel fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 0,50 promille.
Stk. 4. Trafikministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren bestemmelser om, hvilke alkoholkoncentrationer i udåndingsluften der svarer til alkoholkoncentrationen i blodet."
3.1.2. Sondringen spirituskørsel og promillekørsel

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 16-08-05 07:55
Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 16-08-05 08:00
Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 16-08-05 08:03

Nu er det jo - så vidt jeg ved - ikke politiet der skal frakende kørekortet, men retten Så måske er det en advokat du skal spørge, og ikke politiet.
Men jeg mener heller ikke man kan få frataget kørerkortet ved spirituskørsel på cykel. En begrundels er bl.a. at dem med kørekort ikke skal straffes hårdere end dem uden! At der så måske findes ekstreme tilfælde hvor det måske sker, er en anden sag. Og det er måske det der gør det svært at afgøre dit væddemål.

Når man søger på nettet får man kun bekræftet at man ikke kan miste kørekortet - jeg har i hvert til fælde ikke fundet andet.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/385.html
http://www.vinaa.dk/advokat/danframe.html?dan683
http://www2.db.dk/bundfald/Promillek%C3%B8rsel.htm
http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=119d3e80&SearchLogID=112284
http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=11953e80&SearchLogID=112284

Mvh Else

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-08-05 08:05

Du kan også miste dit kørekort ved at være fuld til hest.

Du kan ikke miste det ved at gå rundt på gaden og være fuld.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 16-08-05 08:12

maj_britt

Glimrende påstand, men hvor er dokumentationen?

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 16-08-05 08:14

En knallert betegnes den ikke som en cykkel med hjælpemotor, og derfor ingen motorkøretøj. ? Jeg tvivler på der er nogen som har mistet deres kørekort ved at cykle en brandert hjem, men en bøde kan de let havde fået.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 16-08-05 08:18

§ 54. Stk. 2. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges ført af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

Paragrafen siger kun at det er ulovligt, ikke at du kan miste dit kørekort

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-08-05 08:48

Nååååååå, det var såmænd hvad jeg lærte til teori, da jeg tog kørekort.

Og den her er vel klokkeklar:

§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person nægter at medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til afgørelse heraf, kan politiet straks inddrage førerretten. Spørgsmålet, om den pågældende er afhængig af brug af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.

Du har selv haft den oppe at vende.........og den siger vel alt.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-08-05 08:51

Som jeg ser det, har du fundet alle relevante love og paragraffer, men du får nok problemer med at overbevise fodboldklubben om at du har ret, for det kommer jo helt an på hvordan man forstår spørgsmålet.

Hvis spørgsmålet er: “Kan man miste sit kørekort ved at køre fuld på cykel eller knallert?”, så må svaret vel være JA. For hvis politiet gentagne gange antræffer dig beruset på f.eks. cykel eller knallert, kan de, som du selv skriver, inddrage dit kørekort med hjemmel i § 60 for manglende ædruelighed. Det er bestemt ikke noget der hører til dagligdagen, og jeg har faktisk ikke kunne finde nogen trykt retspraksis i Ugeskrift for Retsvæsen, men ikke desto mindre er det en mulig måde at miste sit kørekort på. Det bekræftes også af familieadvokaten: http://www.familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/breve-900/b900-143.html&val=cykel

Det ender - som jeg ser det - altså med en diskussion om ord, for mon ikke I lagde noget forskelligt i spørgsmålet

@nanahund - en knallert er skam et motorkøretøj - eller som Færdselsloven kalder dem: motordrevet køretøj - se bare § 2, nr. 12.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-08-05 08:52

nå, linket virker ikke, men så må i copy/paste eller benytte linket i den tidligere tråd.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 16-08-05 08:53

maj_britt

Der er stor forskel på at befinde sig i et afhængighedsforhold som gør dig uegnet til at erhverve kørekort, og så til at miste førerretten på grund af beruselse.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-08-05 09:07

§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for at få kørekort.

Læs nu hvad der står.

De kan indrage førerretten, d.v.s. du har kørekort.

Og jeg synes nu at kunne huske, det var oppe at vende i medierne, de havde en fyr i Jylland, de flere gange havde nuppet fuld på cykel. Hans kørekort røg. Men hvor længe siden det er, det kan jeg ikke huske, men efter jeg fik kørekort, og det er ti år gammelt.

BTW, knægten på 20 råber, at han lærte det samme til teori som jeg gjorde, man kan miste sit kørekort, hvis o.s.v.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 16-08-05 09:38

For at få endelig bekræftet/afkræftet at man kan miste kørerkortet ved beruset cykling, skal du have en domstolsafgørelse. Det er domstolenes tolkning at lovteksten der er afgørende. Selvom en lovtekst giver mulighed for at fratage kørekortet, er det ikke sikkert det er sådan i praksis. Hvis den første dom om spirituskørsel på cykel f.eks. siger at man ikke kan miste kørekortet, vil det danne præcedens, og efterfølgende domme vil dømme på samme måde.
Mvh. Else

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-05 10:12

At man kan miste sit kørerkort, for at kører på cykel med promiller i blodet, fik jeg allerede oplyst, da jeg tog kørerkort, og det var i 1975. Jeg er ikke helt sikker, men er der ikke også noget med, at hvis man bliver "taget" på cykel/kanllert flere gange inden man har kørerkort, kan straffen herfor blive udsættelse af kørerkortet? - bare noget jeg syntes jeg har hørt, ikke noget der skal op i tråden.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 16-08-05 10:37

taget fra sikkertrafik.dk

Kan jeg miste kørekortet, hvis jeg kører fuld på cykel?

Nej. Du får ikke frakendt dit kørekort til bil ved at køre spirituspåvirket på cykel.

Du kan få frakendt dit kørekort, hvis det køretøj du bruger, kræver kørekort. Bliver du taget i at køre fuld på en knallert 45, kan kørekortet frakendes til bil, motorcykel, lastbil osv.
------------------------------------------------------------
Hvad er straffen for at køre fuld på cykel?

Du kan få en bøde for at køre fuld på cykel. I følge Politiets Bødekatalog er bødetaksten således:

1. gang = 500 kr.
2. gang = 1000 kr.
3. gang = 1000 kr.

Begår du samtidig flere forseelser - fx kører over for rødt - får du en bøde for hver forseelse, som lægges sammen.

Er du blandet ind i et uheld, eller er du årsag til et, får du også en straf, som svarer til alvorligheden, omstændighederne ved uheldet osv

Kommentar
Fra : technet

Dato : 16-08-05 10:38

hov det havede ElseR jo skrevet : jeg fjols der ikke læser , for tidligt oppe

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-08-05 11:10

Jeg synes det er ret godt beskrevet på RetRåds hjemmeside:
http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=237fad4b5104dc9fe24f448d22fe86a3&themeid=200107312226_9329_3b67147289f3c&art_id=200111301630006272&type=q

Muligheden for frakendelse omtales som teoretisk... det vil kun ske for en dybt alkoholiseret person, og der må endvidere kræves en lægeattest til afklaring af, om personen stadig er i stand til at føre det motoriserede køretøj forsvarligt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-08-05 11:19

Teoretisk og sjældent..... ja. Men så er sp. jo besvaret.

Man kan under vissse omstændigheder miste retten til at føre motorkøretøj ved at cykle i beruset tilstand.

Som AJ ville ha' sagt... Hvor svært kan det være??? LOOL

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-05 11:25

§60:

"Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for at få kørekort."

Det er såmænd den paragraf der benyttes, når folk ikke har erhvervet et kørekort og stoppes i spirituspåvirket tilstand.
Så kan man "miste" førerretten. Eller rettere sagt få udsat retten til at erhverve kørekort i en periode der svarer til den frakendelses periode man ville have mistet kortet i, såfremt man havde et

Og ligeledes bruges den på dem der kører spirituskørsel i en frakendelsesperiode.

M.h.t. §125

Hvis AJ's definition skal passe, skal han først kunne bevise, at en cykel er et motordrevet køretøj

Og ligeledes er en hest heller ikke et motordrevet køretøj.

En knallert er derimod et motordrevet køretøj i lovens forstand, det kommer i justitsministeriets "detailforskrifter for motorkøretøjer" ind under den kategori der hedder "ikkeindregistreringspligtigt motorkøretøj".

Men i følge de lovparagraffer der omhandler spirituskørsel, kan det IKKE lade sig gøre at miste førerretten hvis man cykler eller er til hest.

Og så står man med politiet der hævder det alligevel er muligt.
Spørgeren burde i den forbindelse have spurgt påolitiet ud fra hvilke paragraffer, for som det ser ud nu, kan man kun bruge det der hedder en formodning, altså at "hvis man cykler i fuld tilstand, kan man sgu nok også finde på at køre bil", idet lovparagrafferne alle omhandler det at føre et motorkøretøj

mvh dova

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-08-05 11:26

Fuldstændig enig, det var det, jeg prøvede at sige med mit første indlæg

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 16-08-05 11:30

Dova kom før mig, så lad mig lige præcisere, at jeg er enig med Klumme.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-08-05 11:52

Frakendelsen af kørekortet efter § 60 sker jo ikke fordi man cykler i beruset tilstand, men derimod hvis man er så alkoholiseret, at man er fuldstændig ude af stand til føre et motorkøretøj forsvarligt.

Jeg er enig med Dova i hendes indlæg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-05 13:53

Man kan såmen miste sit kørelort ved gentagne gange at være påtruffet spirituspåvirket som fodgænger.

Hvis etaten skønner du til daglig er ude af stand til at føre et motorkøretøj, kan du fratages retten til at føre et sådant.

..farvel kørekort

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-05 15:11

Rådet for større færdselssikkerhed:

http://www.sikkertrafik.dk/11953e80/GSID/2348477

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-05 15:17

dova -> Ja, det lyder flot, men er ikke i overensstemmelse med virkeligheden. Der er andre paragraffer end de i færselsloven, der kan tages i brug for at frakende en borger rettigheden til at føre bil

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-05 15:31

Molo

Så kom med nogen paragraffer

Der er nemlig ingen

Ikke m.h.t. at køre på cykel, være til hest, køre knallert eller gå i spirituspåvirket tilstand.

Ikke der omfatter førerretten til motorkøretøj, men kun m.h.t. at forstyrre lov og orden, bringe sig selv og andre i fare o.s.v.

Man skal bevisligt have ført et indregistereringspligtigt motorkøretøj mens man var påvirket af spiritus, før man kan fradømmes kørekortet.

Den der med, at hvis og såfremt........så er man heller ikke egnet til at køre bil, den gælder ikke.

Det vil være lidt ligesom :

En bilist standses af politiet.
I bilen finder man værktøj der af en kreativ person kunne bruges i forbindelse med indbrud.
Betjenten vil så sigte bilisten, fordi han sikkert har til hensigt at begå indbrud.

Men bilistens reaktion er:
"skal jeg så også sigtes for forsøg på voldtægt?"

Betjenten:
"Næh, hvordan kommer du på den tanke?"

"Tjae, jeg tænkte bare, jeg har jo værktøjet med"

mvh dova

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-08-05 15:58

NU forstår jeg Molo’s hetz mod bilister.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-08-05 07:48

Hmm... min far er af medicinske grunde frakendt retten til at føre bil pga. den medicin han får. Jeg går ud fra samme forhold vil kunne gøres gældende over for en diagnosticeret alkoholiker eller narkoman.

..og der er faktisk sådan at man kan tiltales for at være i besiddelse at værktøj der må formodes at skulle bruges i krimminelt øjemed. F.eks. må privat personer ikke færdes rundt i byen med en boltsaks, medmindre de har en meget god grund til at være i besiddelse af en sådan.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 17-08-05 08:08

Du kan miste kørekortet ved at blive antruffet beruset på cyekl tilpas mange gange, men det er ikke en frakendelse på grund af spirituskørsel, der vil være tale om en frakendelse af førerretten af den årsag at du ikke skønnes at have en livsførelse der gør dig egnet som fører af et motordrevet køretøj.

Svaret på om du kan miste kørekortet ved at køre spirituskørsel på cykel (eller knallert 30) er NEJ !!!!

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 17-08-05 13:07

Det er klart at man ved gentagne gange indikerer at man ikke opfylder betingelserne for at erhverve et kørekort, og personen kan risikere en undersøgelse som kan indbringes for retten.
Personen vil dog IKKE blive sigtet for spirituskørsel med henblik på fratagelse af kørekort. En evt. fratagelse af kørekortet vil heller ikke blive gjort med baggrund i noget lovbrud som omhandler spirituskørsel, men udelukkende en vurdering af hvorvidt personen opretholder betingelserne for at få kørekort, og hvor en lægeerklæring vil indgå som bevisførelse.

Altså vil personen miste sit kørekort fordi han/hun ikke opretholder betingelserne for at få kørekort og ikke fordi han/hun er taget 1, 2, 3, 4, 5, eller 500 gange for spritkørsel

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-08-05 13:56

Nemlig konkurrencesvar.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 15:30

Citat
Altså vil personen miste sit kørekort fordi han/hun ikke opretholder betingelserne for at få kørekort

Den kan du ikke bruge i forbindelse med spirituskørsel på cykel.

Men den kan bruges hvor f.eks. sygdom, alderssvækkelse o.l. viser, at man ikke er i stand til at "føre et motorkøretøj på betryggende vis", som der står i loven.

mvh dova

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 17-08-05 15:52

Jamen dova..... Man mister jo ikke kortet i forbindelse med spritkørsel, men fordi du ikke overholder § 60

En person bliver stoppet for at køre for stærkt, og politiet finder tyvekoster i bilen, og sætter en undersøgelse i gang. Manden bliver fængslet i 2 mdr. For hvad..... Ikke for at køre for stærkt

En person bliver stoppet for at slingre på cykel. Han ligner "lort" og er iøvrigt stoppet 10 gange tidligere fuld på cykel. Politiet får mistanke om at manden ikke overholder § 60 og sætter en undersøgelse i gang. Mandens læge skal lave en lægeerklæring, og på baggrund deraf mister manden sit kørekort.... For hvad.... ikke for § 125 (som omhandler spirituskørsel) men § 60 om opretholdelse af gældende regler om at erhverve kørekort.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-08-05 16:38

Ked af at skulle gentage mig selv , men :

Nemlig konkurrencesvar.dk

..ikke; at jeg ikke har nævnt det før

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-05 00:42

§60 bruges på de personer der fører motorkøretøj i spirituspåvirket stand, uden at have erhvervet kørekort (straffen er som regel inddragelse af førerret= udsættelse af retten til at erhverve kørekort i en periode svarende til, hvor længe vedkommende havde mistet det såfremt der var et kørekort. Eller den bruges også ved spritkørsel kørsel i en frakendelsesperiode, eller ved fleregangstilfælde af kørsel i frakendelsesperioden uden der behøver være spiritus indblandet.

og derudover, er det den paragraf der benyttes, hvis sygdom, alderssvækkelse o.l. (skal dokumenteres af en lægeerklæring)gør at personen ikke er i stand til at køre motorkøretøj på sikker og betryggende vis.

Og den har ikke noget at gøre med, om en person bliver standset i spirituspåvirket stand på cykel eller en hest eller en 30knallert.

Du modsiger også dig selv lidt, synes jeg:

Citat
Det er en udbredt misforståelse at man ved gentagne gange kan miste sit kørekort ved hjælp af § 60

Sådan har du selv udformet den forespørgsel du ville sende til politiet.

Og som svar på det spørgsmål du stillede: Kan man miste sit kørekort for spritkørsel på cykel?
Der er svaret, nej det kan man ikke, for det er der ikke lovhjemmel for.

Her er paragrafferne for hvad man i følge færdselsloven ikke må i spirituspåvirket tilstand:

Citat
§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 1,20 promille.

Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som i øvrigt fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at han ikke kan føre køretøjet på betryggende måde.

Stk. 3. For promillekørsel straffes den, som uden at være skyldig i spirituskørsel fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 0,50 promille.

Stk. 4. Trafikministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren bestemmelser om, hvilke alkoholkoncentrationer i udåndingsluften der svarer til alkoholkoncentrationen i blodet.

Sygdom, spirituspåvirkning m.v.

§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.

Stk. 2. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges ført af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

Og her kan man så læse, under hvilke omstændigheder man kan miste sit kørekort, og ikke et eneste ord om cykel, hest eller knallert

[citat]

§ 125. Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis han har gjort sig skyldig i spirituskørsel.

Stk. 2. Frakendelsen sker ubetinget. Under særlig formildende omstændigheder kan frakendelse dog ske betinget.

Andre overtrædelser

§ 125 a. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal frakendes føreren af et sådant køretøj, hvis føreren ulovligt har ført køretøjet uden hastighedsbegrænser eller føreren har foretaget et uautoriseret, konstruktivt indgreb i køretøjets hastighedsbegrænser eller dens forbindelser eller føreren vidste eller burde have vidst, at der er foretaget et sådant indgreb. Det samme gælder, hvis føreren har betjent køretøjet på en sådan måde, at hastighedsbegrænseren gøres uvirksom.

Stk. 2. Frakendelsen sker ubetinget. Under særlig formildende omstændigheder kan frakendelse dog ske betinget.

§ 126. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal endvidere frakendes føreren af et sådant køretøj, såfremt han:

1) under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden har voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor,

2) har overskredet de tilladte hastigheder efter §§ 42 eller 43 a eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 70 pct.,

3) under kørsel i et af de i § 43 nævnte køretøjer, under kørsel med blokvogn eller mobilkran, jf. § 86, stk. 1, samt ved slæbning af køretøjer, jf. § 70, stk. 4, har overskredet de for sådanne køretøjer tilladte hastigheder, jf. §§ 42 og 43, eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 70 pct. for hastighedsgrænser på højst 30 km i timen eller med mere end 40 pct. for hastighedsgrænser på over 30 km i timen,

4) under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg har overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største tilladte totalvægt med mere end 30 pct.,

5) har gjort sig skyldig i promillekørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller efter kørslen over 0,80 promille, eller

6) frakendelse findes begrundet ved beskaffenheden af den begåede forseelse, og hvad der i øvrigt foreligger oplyst om tiltaltes forhold som fører af motordrevet køretøj.

Stk. 2. Frakendelsen sker betinget, medmindre føreren:

1) forsætlig har voldt skade på andres person eller ting, forsætlig har fremkaldt nærliggende fare herfor eller i øvrigt har ført motordrevet køretøj på særlig hensynsløs måde,

2) har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er omfattet af stk. 1, nr. 1-5,

3) tidligere er frakendt førerretten betinget, og det nye forhold er begået i prøvetiden,

4) tidligere er pålagt kørselsforbud og det nye forhold er begået inden 3 år efter, at kørselsforbudet blev pålagt, eller *****)

5) tidligere er frakendt førerretten ubetinget, og det nye forhold er begået inden 5 år efter udløbet af frakendelsestiden.

Stk. 3. Under særlig formildende omstændigheder kan der ske betinget frakendelse i tilfælde, hvor frakendelse efter stk. 2 ellers skulle ske ubetinget.

Stk. 4. Såfremt en forseelse omfattet af § 125, stk. 2, 2. pkt., eller § 126, stk. 1, nr. 1-3, 5 eller 6, bliver begået inden for de første to år efter førstegangserhvervelse af førerret, træder et kørselsforbud i stedet for en betinget frakendelse. Ved et kørselsforbud inddrages førerens ret til at føre de i § 125 nævnte køretøjer, indtil særlig køreundervisning eller A/T-kursus, jf. § 60 a, stk. 1 og 2, er gennemført og kontrollerende køreprøve er bestået.

[citat]

Og så til slut, der står altså ikke noget om, at man kan miste kortet mens man er på cykel eller til hest.

heller ikke i § 117 der omhandler straffen for spirituskørsel, der står kun, at promillekørsel på ikke indregistreringspligtig knallert, straffes med bøde, og i gentagne tilfælde med fængselsstraf.

mvh dova

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 18-08-05 00:51

Så er vi vel enige ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-05 00:56

Nå, koks i citaterne

Den sidste boks skal ikke være et citat, men det har du sikkert gættet.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-08-05 00:10

jo man kan miste den hvis man køre en ned på cykel og slår , vedkommende ihjel med vilje
men den er grov og det er som sagt op til dommeren , og har han/hun fået sin morgen knald ( nej )
så er han/hun sg sur på alle så det giver jeg ikke fem øre for.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-08-05 11:57

Man skulle vel mene at Rådet for større færdselssikkerhed har rimeligt styr på hvad de snakker om ?

http://www.sikkertrafik.dk/11953e80
http://www.sikkertrafik.dk/119d3e80

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-05 13:32

Ja, Jon det er også det jeg mener.

Det samme link er forresten længere oppe, bare med en anden overskrift.

Men alligevel bliver det brugt som "skræmmeeksempel", men der er ikke juridisk grundlag for påstanden.

mvh dova

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 21-08-05 13:52

Jeg er ved at kontakte medierne i håbet om at høre det fra en advokat, og skal selvfølgelig nok poste nyt om sagen senere.....

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 01-09-05 00:52

>>konkurrencesvar.dk Du har helt ret i dine antagelser - din kommentar fra 17-08-05 13:07 er i korte træk, hvordan tingene hænger sammen. Hvad de andre skriver, skal du ikke lægge så meget i - der er en del herinde, der er ufattelig påståelige.

>>dova Jeg har før diskutteret med dig og nu udtaler du dig igen om ting, du ikke har forstand på! Lad os lige se på nogle af dine fejlagtige påstande:

Citat
§60: "Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for at få kørekort." Det er såmænd den paragraf der benyttes, når folk ikke har erhvervet et kørekort og stoppes i spirituspåvirket tilstand.

FORKERT - Hvis man ikke har noget kørekort, kan det jo ikke inddrages. Derudover bruges denne paragraf ikke ved spirituskørsel uanset om man har kørekort eller ej.

Citat
Så kan man "miste" førerretten. Eller rettere sagt få udsat retten til at erhverve kørekort i en periode der svarer til den frakendelses periode man ville have mistet kortet i, såfremt man havde et

FORKERT - § 60 bruges ikke til frakendelse.

Citat
Og ligeledes bruges den (§ 60) på dem der kører spirituskørsel i en frakendelsesperiode.

FORKERT - Du blander tingene sammen - § 60 har intet spirituskørsel i frakendelsestiden at gøre. Spirituskørsel er en overtrædelse af § 53 og kørsel i frakendelsestiden af § 117a.

Citat
En knallert er derimod et motordrevet køretøj i lovens forstand, det kommer i justitsministeriets "detailforskrifter for motorkøretøjer" ind under den kategori der hedder "ikkeindregistreringspligtigt motorkøretøj".

FORKERT - Der er ikke nogen kategori, der hedder "ikkeindregistreringspligtigt motorkøretøj". En knallert er et motordrevet køretøj, der deles op i registreringspligtig knallert og ikke-registreringspligtig knallert.

Citat
Man skal bevisligt have ført et indregistereringspligtigt motorkøretøj mens man var påvirket af spiritus, før man kan fradømmes kørekortet.

FORKERT - Man skal have ført et motordrevet køretøj - ikke et "indregistereringspligtigt motorkøretøj" (i øvrigt et udtryk, som ikke findes nogen steder).

Citat
Men den kan bruges hvor f.eks. sygdom, alderssvækkelse o.l. viser, at man ikke er i stand til at "føre et motorkøretøj på betryggende vis", som der står i loven.

?? - I hvilken lov står der "føre et motorkøretøj på betryggende vis"?

Citat
§60 bruges på de personer der fører motorkøretøj i spirituspåvirket stand, uden at have erhvervet kørekort (straffen er som regel inddragelse af førerret= udsættelse af retten til at erhverve kørekort i en periode svarende til, hvor længe vedkommende havde mistet det såfremt der var et kørekort. Eller den bruges også ved spritkørsel kørsel i en frakendelsesperiode, eller ved fleregangstilfælde af kørsel i frakendelsesperioden uden der behøver være spiritus indblandet.

NEJ, NEJ OG NEJ - § 60 bruges til ingen af delene.

Nåh - klokken er mange og nu gider jeg ikke finde flere fejlagtige påstande.

>>konkurrencesvar.dk: Beklager at jeg har (mis)brugt denne tråd, men det pisser mig bare af, når folk kommer med alle disse forkerte oplysninger

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-09-05 01:06

Fint nok blue_iz.

Det var så din fortolkning. Hvad skulle få nogen til at tro, at din fortolkning er bedre end andres. At du interesserer dig for jura, gør dig jo ikke til jurist. Så var der dælme mange jurister herinde

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 01-09-05 01:07

blue_iz.... Syntes dit indlæg var HELT IORDEN

Jeg har fået dette svar fra Esbjerg Politi

Citat
Hej Eric:

Der kan ikke findes materiale, der bekræfter, at man kan miste kørekortet ved at køre spirituspåvirket på cykel.

Jf. færdselslovens § 60 kan politiet inddrage førerretten for personer, der ikke længere opfylder betingelserne for at erhverve kørekort, herunder alkoholikere.

Når man siger at man kan miste kørekortet ved at køre på cykel, så er det disse mennesker man tænker på idet man træffer dem medens de kører på cykel. Det er dog ikke på grund af spirituskørsel på cykel at de mister kørekortet, men fordi de ikke længere opfylder betingelserne for at erhverve kørekort. De samme personer kunne lige så godt være truffet gående, så derfor kunne man lige så godt sige at man kan miste kørekortet ved at spadsere spirituspåvirket rundt.

Det er samme § man bruger, når man i Ribe politikreds fratager narkomaner deres kørekort/førerret.

Altså kan man IKKE miste kørekortet fordi man kører spirituspåvirket på cykel.

m.v.h

Bjørn Pedersen
vicepolitikommissær

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-09-05 01:12

Hvis jeg var denne politikommisær (som ikke er jurist) så ville jeg i sidste linje have skrevet:

"Altså man mister ikke nødvendigvis kørekortet fordi man kører spirituspåvirket på cykel"

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 01-09-05 01:21

Griner.....

Vi prøver lige igen
Man mister ikke kørekortet med en begrundelse for spirituskørsel

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-09-05 01:26

Alllsjjåå Hvisjj man haaar en begrunde'lse for for at kjøøre spiirituskørsel,
missster man ike andet en hjerneceller ?+?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-09-05 02:27

Vi prøver lige igen.

Man mister ikke nødvendigvis kørekortet fordi man cykler i spirituspåvirket tilstand.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-09-05 08:12

Korrekt Klumme

..eller : Man KAN miste kørekortet, hvis man antræffes spiritus- eller narkopåvirket i trafikken.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 01-09-05 09:52

>>Klumme - Jeg har ikke sagt, at jeg er jurist, men umiddelbart tror jeg, jeg ved en del mere om færdselsloven end de fleste jurister - det er de færreste jurister, der arbejder med færdselsloven til dagligt.

Nogle herinde tror, at de blot ved at læse nogle paragraffer i en eller anden lov ved det hele. Samtidig er de gode til at formulere sig og overbevise folk om, at de har ret. Og de kunne aldrig finde på at erkende at de har taget fejl...

>>konkurrencesvar.dk - jeg er glad for, at du holdt fast og ikke lod dig påvirke af alt det vrøvl, der er blev skrevet og at du fik et fyldestgørende svar fra politiet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-09-05 10:09

blue_iz

Hvor ser du, at jeg har sagt at du er jurist?? Nej vel.... det gjorde jeg ikke, men du angiver selv at være jurainteresseret, hvilket får mig til at gentage, ikke gør nogen til jurister.

Men som jurainteresseret, må du da så som en selvfølglighed indrømme, at svaret fra denne ikke jurauddannede politikommisær ikke er korrekt, og dermed ikke fyldestgørende. Det er rigtigt, at der er mange "apotekerjurister", men ærlig talt... hører du så ikke selv til een af dem??

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 01-09-05 10:26

>>Klumme - Hvor ser du, at jeg har sagt, at du har sagt, at jeg er jurist? Nej vel...

Svaret fra vicepolitikommissæren er korrekt - man mister ikke kørekortet ved at køre spirituspåvirket på cykel. Man mister det, fordi man ikke længere er ædruelig.

Og hvis du tror, at jurister er de eneste, der har forstand jura og i den her forbindelse færdselsloven, så tager du helt fejl. Jeg er sikker på, at vicepolitikommissæren kender færdselsloven bedre end 95 % af alle jurister.

Og så ved jeg ikke, hvad en "apotekerjurist" er, men nu har jeg tilfældigvis et godt kendskab til færdselsloven og har arbejdet med den i flere år, så mine kommentarer kommer jo ikke ud af den blå luft.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-09-05 10:26

Skulle jeg formulere det mere juridisk/logisk så skulle der have stået:

"........at svaret fra denne ikke jurauddannede politikommisær ikke er fyldestgørende og dermed ikke korrekt"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-09-05 10:33

"Apotekerjurist"... *SS* En apoteker er een der blander alt muligt sammen....Et slangord for een, som tror at vide en masse fordi vedkommende har læst et par overskrifter, og derefter med stor sagkyndighed udbreder denne (apoteker)"viden".

Selvfølgelig kan man have mere viden om et emne / fag, end een der har en autoriseret eksamen bag sig, men skal dette virke overbevisende (på mig), så skal der lidt mere til, end blot selv at hævde at man har det. Som jeg skrev er der mange "apotekere" til. Du kunne eksempelvis angive i hvilken forbindelse du har dit kendskab til færdselsloven

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-09-05 10:36

Som eksperiment kunne det være interessant at se, hvad der stod i konkurrencesvars henvendelse til Esbjeg politi - Kopiere dette og fremsende teksten til en anden politimyndighed, og se om svarene er ækvivalente.

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 01-09-05 11:37

Det er så simpelt....

Der er 2 svar:
* Ja man kan miste kørekortet
* Nej man kan ikke

Forskellen består i hvordan spørgsmålet tolkes

NEJ MAN KAN IKKE:
Her ligger man så til grund for svaret at blikket skal rettes mod Cykel og spirituskørsel.
Det er et faktum at en dom for selve overtrædelsen "spirituskørsel på cykel" IKKE medfører en fratagelse af kørekort

JA MAN KAN MISTE DET:
Her ligger man til grund, at en person der er stoppet 10 gange, må antages at have et seriøst alkohol-problem, og at det er muligt at bruge §60 at fratage kørekortet fordi personen ikke opretholder de gældende regler som gælder når man skal erhverve kørekort

KONKLUSION:
Vurder selv !!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-09-05 12:42

Jeg vurderer :

HIT MED PÅÆNGÅRNØ !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-09-05 12:48

Molo

Halåååå Se: 16-08-05 11:19 Jeg har vurderet og har svaret fyldestgørende, så påængerne er mine Basta......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-09-05 12:56

Jeg vurderer videre :

..KÅM SÅ MÆ DÆM

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 02-09-05 23:32

>>Klumme - Da du tilsyneladende kun stoler på dig selv (og måske nogle jurister), finder jeg det irrelevant at nævne min baggrund. Med din kommentar "ikke jurauddannede politikommisær" giver du det indtryk, at du er temmelig forudindtaget. Og så har jeg aldrig forstået folk, som skal anvende fine fremmedord, hvis man i stedet kunne bruge et helt almindeligt dansk ord (specielt ikke, når man staver andre mere simple ord forkert).

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-09-05 01:53

blue_iz

Du virker lidt småtkørende, men det er måske derfor du ikke er jurist. Hvad du kan forstå, kan jeg jo af gode grunde ikke forholde mig til, men det kan åbenbart falde igennem perforeringen på et frimærke. Skulle du ønske at finde stavefejl så allier dig med en vis hr. AJ, som lige som du, på trods af selv at være dysfunktioneret, bl.a. hvad stavning angår elsker at korrigere andre.

Når du absolut off topic vil fluekneppe på det du kalder fremmedord og stavefejl, så ryd lige op i din egen møgbunke før du starter oprydning i andres. I dine indlæg fandt jeg nedenstående fejl

Specialtegn omgives med mellemrum.
Når noget startes i parantes, så afsluttes det også med parantes.
diskutteret
fleregangstilfælde

Og så gider jeg iøvrigt ikke bruge mere tid på en juraleflende karl smart som dig.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 04-09-05 15:07

Hehe - jeg ramte åbenbart et ømt punkt!

Og så har du åbenbart ikke helt gennemskuet, hvad jeg selv skriver og hvad jeg citerer andre for at have skrevet...

"Juraleflende karl smart" - sjovt at det lige skulle komme fra dig.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 17-09-05 10:38

Hvor står der egentlig at vicepolitikommisæren ikke er jurist??

Der er skam mange politi'er der har en baggrund som cand.jur

Kommentar
Fra : Backtee