/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Cpu hjælp
Fra : abdullah
Vist : 303 gange
225 point
Dato : 11-08-05 17:43

hej

mit cpu er beskadiget, hvad kan jeg gøre? kan man rense den eller sådan noget?

eller det er det jeg tror, for når jeg tænder computeren så tænder skærmen ikke.

Plz help

200 point

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-05 17:46

er der nogle bip lyde under opstart

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-05 17:51

Godt jeg har fået gemt denne vejledning
Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik, startknap, højttaler og CPU.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 17:53

næ intet,

Jeg ved at hvis pcen mangler noget så burde der komme sådan et bip lyd men der sker ikke noget, for jeg har nemlig prøvet at fjerne ram blokkene men ingen bip lyd.

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 17:54

ups glemte at sige at jeg lige har fået en ny strømforsyning tilsluttet!

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 17:56

har prøvet en masse ting men som om den ikke ved hvad et bip er!

hvad er PSU?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-05 17:58

PSU = Power Supply Unit = Strømforsyning
Gambrinus

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 17:59

okay

prøver lige,

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 18:01

2sec kommer igen (eller måske lidt mere

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-05 18:02

Lyder som problemer med strømforsyningen! Er den sat korrekt til?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-05 18:03

bip lyde er en kode bundkortet sender ud ved fejl.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-05 18:04

det er selvfølgelig en selvfølge at psu er monteret rigtigt med kablerne

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 18:18

Fijala :.. det er ikke en selvfølgelig for jeg garantere at du ikke kan monter min 12/24/48/110/240/380 psu

1 ting ad gangen
abdullah :. men køre dine blæser og diverse og kan du høre din harddisk kører ?
og

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 18:23

alt kører perfekt og strømforsyningen er i orden (købt idag), der er et eller andet galt med lyden. 2sec kommer igen

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 18:31

har du et andet grafik kort til at ligge i skuffen ?
fordi det sker ofte hvis det er IBM vi taler om , at skærmen ikke vil tænde , når der kommer signal , from skærkortet
og det sætter du så i og starter din pcér og så luk igen og nu sætter du dit normale i igen.

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 18:40

jeg har ikke noget grafik kort (i computeren), men jeg har et (i skuffen), og det er et asrock motherbord

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 18:44

okey altså onboard grafik ; okey tag nu det du har i skuffen og monter kablet fra skærmen til til.

hvad sker der + starter din pcér op på skærmen ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 18:45

Prøv lige dette:
Harddisk koblet fra (begge stik)
CD-rom / DVD koblet fra (begge stik)
Diskettedrev koblet fra (begge stik)
Har du ekstra kort der sidder i comp så tag dem ud
Sørg for at dit strømstik sidder på plads så låsepalen går i hak
Alt USB tages fra
Netstik tages fra

Sæt strømkabel til og tænd for stømmen - men ikke starte comp
Siger den noget / kører blæseren /lyser der en lampe på bundkortet
start comp ............hvad siger den nu.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-05 19:01

technet

jeg mener at psu selvfølgelig skal være koblet på bundkortet for at der overhovedet sker noget. Og hvilket stik til hvilken spænding læser man vel sig til i manualen

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 19:16

Fijala :.. > sorry hvis jeg lige var oppe at køre , men der var engang en der sagde at EDB står for
Endeløse Dødsyge Besværligheder.

men okey jeg har nu fået min kaffe.

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:21

ingen lyd, og jeg syntes der næsten ikke er lyd i computeren men jeg har tjekket at alt kører, og det hele virker.

Jeg sad engang og arbejde på den også puf slukker den, jeg tænder den igen og puf ingen windows! jeg prøver så på at lave den, 5min. efter puf slukker den igen, jeg tænder igen, men næ ingen strøm!!!! så jeg køber en strømforsyning til den. Det var det der skete.

Og så vil jeg sige at ingen stik er tilsluttet til "Audio panelet" på bund kortet, hvor burde disse stik komme fra?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-05 19:21

technet velbekomme

jeg følte nu ikke du var oppe at køre, men det kan sommetider være de mest banale ting der kan drille, så som en forkert ledning

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:24

har tjekket det der med start knappen, og alle dens ledninger (har kigget i manuelen)

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:24

har tjekket det der med start knappen, og alle dens ledninger (har kigget i manuelen)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 19:26

abdullah lad os tage det helt fra bunden
Prøv lige dette:
Harddisk koblet fra (begge stik)
CD-rom / DVD koblet fra (begge stik)
Diskettedrev koblet fra (begge stik)
Har du ekstra kort der sidder i comp så tag dem ud
Sørg for at dit strømstik sidder på plads så låsepalen går i hak
Alt USB tages fra
Netstik tages fra

Sæt strømkabel til og tænd for stømmen - men ikke starte comp
Siger den noget / kører blæseren /lyser der en lampe på bundkortet
start comp ............hvad siger den nu.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 19:31

som Eyvind siger lad os tage det for helt fra bunden :
du har været nede i byen og købt en PSU okey
hvad gjorde du da du kom hjem ? med den
startede du din pc og tjekkede om alt var som det skulle være ?
hvad gjorde du så ?

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:32

Harddisk koblet fra (begge stik) Check
CD-rom / DVD koblet fra (begge stik) Check
Diskettedrev koblet fra (begge stik) Check
Har du ekstra kort der sidder i comp så tag dem ud. Ingen
Sørg for at dit strømstik sidder på plads så låsepalen går i hak. Check
Alt USB tages fra. Check
Netstik tages fra. Check

Ingen lyd!!!!!!!

det er som om computeren er blevet helt lydløs, eller også var det strømforsyningen som larmede en gang

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:40

hmm.. okay

jeg hentede PSUen fra posten (da jeg havde bestilt det fra internetet), jeg kom hjem åbnede computeren og fjernede den gamle strømforsyning og lagde den nye PSU så prøvede jeg at tænde computeren, men den tændte kun et par sekunder og så slukkede den jeg prøvede et par forsøg men til intet nytte. så jeg prøvede at åbne der ved processeren og rense den der mærkelige tingest i midten, se billede (jeg har den samme): http://img.ferra.ru/pubimages/54361.jpg også tændte den og den slukkede ikke igen, så tilsluttede jeg skærmen til men men men ingen skærm. Det var så hele historien

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 19:41

Når du kigger ind fra siden på bundkortet.
Nede i højre hjørne sidder der stik til start/reset/lydgiver/HDled/................
sidder de rigtigt er du i tvivl så tag dem af bundkortet

For du har vel tændt på den lille sorte afbryder omme ved 230 voltstikket.

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:41

AMD Athlon XP 3000+

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:44

ja jeg har tændt den omme bag.

Når du kigger ind fra siden på bundkortet.
Nede i højre hjørne sidder der stik til start/reset/lydgiver/HDled/................

og ja den tjekkede jeg idag (kiggede på manuellen)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 19:46

Tændte et par sekunder............det skal den da gøre indtil du starter på startknappen

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:49

nej når jeg tænder den så tænder den ca. 1-2 sek også slukker den automatisk

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:52

jeg rensede den der vin agtige farve tingest i midten, se billede af processeren her:

http://img.ferra.ru/pubimages/54361.jpg

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:54

bundkortet hedder:

ASRock K7S41/K7S41GX

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 19:55

Jeg håber ikke dur har brugt metal eller væske til din rensning.
For det er ikke sikkert den kan tåle det.

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 19:58

En lille lille lille smule vand på min finger, ikke andet!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-05 19:59

Måske et dumt spørgsmål.
Har du husket at bruge kølepasta, da du monterede CPU møllen igen ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 20:05

Kølepasta?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 20:11

Kølepasta er det hvide du tørrede af - og der skal noget nyt på når du samler igen.

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 20:18

hvide? hvor henne? hvis du mener i strømforsyningen så var der ikke noget med.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-05 20:27
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:28

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Det bedste til at rense en CPu er>isopropylakohol

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-05 20:38

Kølepasta skal bruges, når du monterer en køleprofil på en CPU.
Uden kølepasta har CPU'en en meget dårlig termisk forbindelser til køleprofilen.
Lige som når du sætter en gryde med bulet bund på en kogeplade.
Uden kølepasta kan du sådan set lige så godt lade være med at sætte en køleprofil på CPU'en overhovedet.
Dette medføre dog at røgen i CPU'en slipper ud.
(CPU'en brænder af)
Gambrinus

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 20:40

Gambrinus

Hva er så det hr. professer?

og hvad er isopropylakohol ?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:42

En rense væske,der kan købes hos MATAS

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 20:42

hmmm... jeg har jo ikke købt sådan en, sådan en har jeg allerede.

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 20:44
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:44
Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 20:44
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:46

vis du kigger nede på siden så kan du se billeder af hvordan man gør>
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions_small.htm

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-05 20:46

Hva' er så hva' ???
Gambrinus

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:48

det billede du henviser til er chipset køleripper,ikke til en cpu,den lille tupe er kølepasta

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 20:49

har en flaske som næsten kun indeholder alkohol kan den bruges? (ca. 96% alkohol)
man bruger den til at gøre såerne "bakterie frie"

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:49

chipset køleripper (ZALMAN)

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 20:51

Kommentar Accepter som svar

Fra : Manse9933 Dato : 11-08-05 20:48

det billede du henviser til er chipset køleripper,ikke til en cpu,den lille tupe er kølepasta

ok

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:53

96% alkohol,det kan du godt bruge,med en fnug fri klud/serviet.

chipset køleripper>den kan du ikke sætte på CPU'en/processeren

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 20:54
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:56
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:59

vis du skal se ovenstående så skal du slå din pop up bloker fra.
arcticsilver er simpelhen det bedste kølepasta man kan få for penge,optimal varmeoverføring fra die til
Cpu køler

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 21:06

sad lige på en anden tråd + andre ting og kom tilbage
der er da vist nogen her der er forviret nu. ( inc mig )
abdullah >. hvad har du gjort og ikke gjort
har du købt den der skal køle pasta på ( CPU )
eller har du købt en strømforsyning ( PSU )
og hvis det det var CPU fik du så en køler med hjem + pasta

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 21:08

så har jeg renset den, men nu tænder den 1-2sek. og slukker igen!

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 21:09

fordi det kunne da godt være at din nuværende køler + blæser er for lille til din CPU

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 21:10

har du smurt kølepasta på ????og sta CPU køleren på plads oven på cpu'en
mystikken breder sig.

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 21:10

!!!!!!!!!!!!----->>>>>>Jeg købte ikke andet en en strømforsyning<<<<<<-----!!!!!!!!!!!!

KIG HER ALLE SAMMEN!!!!!!!!!!!!!!

så har jeg sagt det meget meget tydeligt

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 21:11

sat

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 21:13

jeg hopper af her,for mange kokke bla bla
Manse9933

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 21:14

men jeg tror stadig det er cpu'ens skyld

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 21:14

okey men hvor stor
300W 350 W 400W

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-08-05 21:15

Smutter også.
Gambrinus

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 21:16

Manse9933 :.. > yeh så er det ikke kun mig der er forviret

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 21:18

god fornøjelse technet,nu vil jeg se tv

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 21:21

den strømforsyning er 300W

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 21:22

Manse9933 > takker du ved jeg gir´ikke op så let

abdullah > nu skal du ikke tro men vide , okey
starter din bios op , dvs. når du at se noget ?
og hvor stor købte du din strømforsynning ? 300 W eller større ?

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 21:22

Manse9933 > takker du ved jeg gir´ikke op så let

abdullah > nu skal du ikke tro men vide , okey
starter din bios op , dvs. når du at se noget ?
og hvor stor købte du din strømforsynning ? 300 W eller større ?

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 21:29

2sec. min strømforsynning er 300 W

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 21:30

Og INTET dukker op på skærmen, jeg kan kun høre at computeren er tændt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 21:33

Men men abdulla - når man skifter strømforsyning renser man ikke samtidig sin processor (CPU). (med mindre køleren skal af for at montere.
Men dette billede som du viste er jo en CPU
Citat
jeg rensede den der vin agtige farve tingest i midten, se billede af processeren her:
http://img.ferra.ru/pubimages/54361.jpg

En CPU er meget meget følsom overfor spænding - og vores fingre fremstiller en lille bitte spænding som kan være nok til at ødelægge en CPU
En moderne stømforsyning vil straks afbryde hvis der på nogen måde kortsluttes elller der bruges for meget strøm på en enhed (det var derfor at alt skulle tages fra under opstart for at teste. Har jeg en comp der laver ballade så piller jeg altid alt fra og starter fra bunden med at montere een ting ad gangen.
Det var det vi forsøgte at få dig til at gøre.

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 21:33

nå men skal gå nu, ses imorgen

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 21:34

300W er for lille efter min mening du skal mindst op på en 350 W helst 400 og derover
fordi det er her din kommer på arbejde
300w PSU til sådan maskine med den CPU som du skriver kræver en stor køler
jo bedre køling jo bedre.

så hvis du vil gøre dig selv en tjeneste så få den byttet til en 400W og så få en god køler + blæser til din CPU

men kunne din se bios starte ?

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 11-08-05 21:36

Men men abdulla - når man skifter strømforsyning renser man ikke samtidig sin processor (CPU). (med mindre køleren skal af for at montere.
Men dette billede som du viste er jo en CPU
Citat:
jeg rensede den der vin agtige farve tingest i midten, se billede af processeren her:
http://img.ferra.ru/pubimages/54361.jpg

En CPU er meget meget følsom overfor spænding - og vores fingre fremstiller en lille bitte spænding som kan være nok til at ødelægge en CPU
En moderne stømforsyning vil straks afbryde hvis der på nogen måde kortsluttes elller der bruges for meget strøm på en enhed (det var derfor at alt skulle tages fra under opstart for at teste. Har jeg en comp der laver ballade så piller jeg altid alt fra og starter fra bunden med at montere een ting ad gangen.
Det var det vi forsøgte at få dig til at gøre.

okay men det har jeg altså gjort

225 point til den der finder svaret!

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 21:40

vi gør ikke i point men lære folk som dig ikke at pille for meget , inden skaden er sket
og det gælder både hardware og software.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 21:41

OK

Kommentar
Fra : abdullah

Dato : 13-08-05 15:06

vi gør ikke i point men lære folk som dig ikke at pille for meget , inden skaden er sket
og det gælder både hardware og software.

nej men det er hellere ikke meningen det er bare fordi jeg så gerne vil have at folk hjælper så jeg kan få min computer oppe at køre