/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvorfor skal det gå ud over ansatte i se~
Fra : danielskovmand
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 06-08-05 02:08

Hvorfor skal det gå ud over ansatte i service faget

Jeg er ansat indenfor en branche hvor man sætter servicen meget højt men når man har kontakt til en kunde som har et problem så er der mange som er meget sure og direkte er ubehøvlet i sin opførelse, det er ikke til at hjælpe kunden når de ikke vil høre på ens råd eller når man fortæller at man gerne vil hjælpe men det er ikke muligt så længe de råber af én. Det er et så stort problem at der er kommet Hjemmesider om dette. Jeg ved at det er en gammel debat men den er sku meget relevant.

http://www.haderkunder.dk/
http://www.hk.dk/hkwww/NETmagasin/NETDelta.nsf/0/44C7B249548058C0C1256F16002EDBA3

der er mange flere men det vigtigt at forstå at man skal være en god kunde, og glem det princip med at kunden altid har ret, gu har de ej med minder det er i strid med købeloven. Når en ansat har fortalt hvilke rettigheder man har ifølge Købeloven:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/klagekort/
http://netbutik.forbrug.dk/product_info.php?cPath=1_10&products_id=59

- så skal man som kunde ikke debatter det med den ansatte idet han/hun følger kun de regler og politiker den enkle forretning har.

SPG: hvorfor kan man ikke være venlig og imødekommen når man har et produkt som er defekt, sådan man kan have en dialog i sted for en omgang brok - kan man ikke fatte at den ansatte prøver at hjælpe???

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 02:32

Jeg føler med dig Daniel!

Kunder (og for den sags skyld MANGE andre) er en flok egoister!

Vi har det for godt i lille Danmark - og vi kan ikke tåle det!

Hver især tror, de skal have særbehandling og selv bestemme regler og love.

Det er blevet det rene anarki!

Det er ikke trendy af være høflig og hjælpe hinanden.

Tænk - når jeg køber ind i et supermarked, takker de, når jeg lægger tingene på båndet med stregkoden opad! Det er sgu da for dårligt, at folk ikke kan hjælpe så lidt, som betyder så meget!

Man bliver gloet mærkeligt på, hvis man er hjælpsom.

Nu går jeg op og lægger mig, Hans Christian!

Godnat Daniel - glem rotteræset og sov godt!

Hanne

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 06-08-05 02:43

jeg føler ofte at man tror hvis man er sur og besværlig, så kan man få en extra hjælp/ service
men glem den indstilling i virkelighed hvis man er en venlig kunde så har den ansatte mere løst og overskud til at give en extra service og behandling. man kan se i kundetilfredheds undersøgelser at dem som starter med at være sur og udenfor padagoisk rækkevide, er ofte dem som kommer med RIS til den ansatte. det er da sole klart ...

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 06-08-05 07:40

Prøv bare at se de tråde der handler om defekte varer herinde, de råd der kommer er:

"brok dig til du får ret"
"skæld sælgeren ud"
"Hvis du bare hidser dig op plejer de at løse det"
"Du skal ikke finde dig i noget"

Og videre i samme rille

Holdningen er tilsyneladende, at jo mere man larmer jo nemmere er det at få ret.

Jeg har selv arbejdet i butik og synes faktisk det ville være en god ide, om alle fik lov at prøve det, i hvert fald har jeg lært, at et problem løses bedre af to personer (sælger + kunde) end af en person (sælger) der modarbejdes af en anden (kunde)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-08-05 07:58

Øhh, nu får jeg nok på puklen, men det er vel en debat.
Du har da ret i, at men som regel kommer længst ved at tage det lidt humoristisk, hvis en vare feks. er defekt. Jeg har prøvet det utallige gange som kunde (Jeg har den sjældne evne, at hvis der står en palle fyldt, med den vare jeg vil købe, tager jeg altid en defekt, eller der mangler noget i kassen!!!)
Daniel, du skriver: Når en ansat har fortalt hvilke rettigheder man har ifølge Købeloven osv.
Hvad hjælper det, hvis den ansatte, fortæller noget forkert ifølge købeloven (hvilket forekommer, desværre ofte).
Dette er bla. påvist utallige gange bla. på TV. Autoritetstroen er altså ved at være forsvundet i Danmark.
Jeg tror at der for mange "uproffesionelle" i denne branche (især i butikkerne), ligeledes er der mange der forsøger at sælge den vare, forretningen (eller den ansatte) tjener mest på. Jeg har for nyligt købt et LCD fjernsyn, og var rundt at kigge i forskellige forretninger. Det stod godt nok sløjdt til mange steder, mht hvad de ansatte vidste, hvis man spurgte om noget.
Kunderne er blevet meget mere bevidste om købeloven, og vil ikke spises af med et dårligt, forkert (og nogle gange flabet) svar, fra en ansat.

MVH

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 08:01

danielskovmand

Jeg ved lige nøjagtig hvordan der er.

Jeg kører i øjeblikket en sag ved Forbrugerstyrelsen vedr. en defekt mobil som min søn har købt på nettet. Der var det ikke muligt at få repareret den 5. gang indenfor det første år, så garantien er stadig (eller var) gældende.
Da al korrespondance skal foregå skriftligt og der altid er mindst 2 - 3 uger. ventetid imellem hvert brev er det en meget langsommelig affære. Og nu skulle vi jo lige yderligere igennem sommerferien.
Jeg holder alle breve i et pænt, men bestemt sprog der ikke er til at misforstå, og har ikke på noget tidspunkt skrevet negative ting om forhandleren, tværtimod har jeg rost ham for servisen ved de 4 foregående reparationer. Men hvis man nærlæser loven omkring hvormange gange man skal finde sig i at en vare er defekt, så er det der sagen kommer ind til forbrugerstyrelsen.

Jeg vil give dig ret i at os kunder er nogle forkælede mennesker der bare råber op, og tendensen er ved at brede sig til nabostridigheder og hvad ved jeg. Der er ingen der har den mindst overbærenhed med andre.

Men det bliver værre endnu når vi fra 60erne skal på plejehjem. Tænk på det plejepersonale der skal passe os. Uha Uha.

Hvad med de unge idag teenagere idag, tror i de bliver bedre???
Det er i bund og grund os selv vi skal bebrejde, da jeg tror det ligger i opdragelsen det meste.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-05 09:28

Hejsa!

Man kan som kunde sagtens holde på sin ret uden at være modbydelig i sit sprog og henfalde til personlige angreb. Men en sælger skal altså også kunne håndtere kritikken - når man f.eks. kommer for tredje gang og klager over en vare - eller servicen i forbindelse med handlen eller reklamationen - så må man være i sin fulde ret til at være lidt træt af det, og give udtryk for det.
Det hele står og falder med, om man er i stand til at holde klagen upersonlig - medmindre selvfølgelig, at det drejer som om en bestemt medarbejder.

De unge teenagere i dag??? Bare vent! Den generation vokser op med skarpere klinger på albuerne, men med langt bredere sociale kompetencer end nogen af os andre. De er skrappe forhandlere og når ungdommens temperament har lagt sig, bliver de langt mere rummelige end vi kan prale af...

Vaxen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 09:49

Vaxen - jeg håber du har ret med de unge teenagere. De er hårde forhandlere. Tro mig jeg ved hvad jeg snakker om. Har nemlig 2 stk. i huset 15 år og 18 år. Men det er godt at de kan argumentere for sig selv. Det ligger alligevel lidt til grund i opdragelsen at vi har lært dem at være selvstændige.

Næ det med os når vi skal i "plejehjem, olde-kolle eller hvad ved jeg.

Sølle plejere

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-05 09:53

Hov! Lige lidt mere!!

Vil bare lige forsvare os kunder lidt - for jeg vil vove den påstand, at servicemedarbejderen sagtens kan skabe denne situation for sig selv.
Kender I ikke alle den ekstremt sure buschauffør? Eller kassemedarbejderen, der ikke ænser man er der - og ignorerer ens venlige go' daw-smil... De typer udsender så meget negativ energi, at man ikke har lyst til at være venlig. Og har man så ovenikøbet en klage, så er der smidt ved på bålet.

Jeg oplevede et kæmpe kulturelt chok, da jeg flyttede fra Nordsjælland til Langeland. Hernede siger alle kassemedarbejdere hej til en - og smiler ganske ægte. De nærmest byder en velkommen til kassen. De siger altid farvel, når man går. Også når der er travlt! Og så er det da umuligt at blive sur på dem!

Så det gælder begge parter: Man kommer længst med venlighed. Og surhed kommer ikke kun til udtryk via munden...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-05 09:56

Aw ja Fijala!!!! Det bliver en grim omgang på plejehjemmene!!!

Men tænker lidt med gru, at den næste generation vil nægte at tage sig af gamle, krævende 60´generationsfolk... Det ender nok med, at de udvandrer fra jobbet... Og så er den da rigtig gal...

Vaxen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 09:56

Vaxen - du er og bliver et godt menneske og hvor har du ret

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-05 10:26

Aw, det var rigtig sødt sagt! Tusind tak for det... det varmer mit hjerte!!

Vaxen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-08-05 11:13

Hanne, kommer du ikke hjem til os en tur?

For gud ved hvilken gang, ser ungerne og jeg ATTER Matador........Jaaaaaaaaa, spørg om hans mor er hjemme, Misse.

Sådan har jeg aldrig siddet før, og vi falder om af grin igen igen igen.

Vh maj_britt, der overhovdet IKKE aner, hvad den her tråd handler om, blev bare DRAGET af Hannes citat.

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 06-08-05 11:14

hvorfor kan man ikke bare være den første som bryder denne onde cirkel jeg har aldrig skælt en ansat ud.

- Mange kunder tro hvis man skal have hjælp så skal man være sur og ubehalig, NEVER IN A LIFETIME.

Husk på at de ansatte ikke er uddannet i alle produkter i butiken, det er forkert men sådan forgår det alt så.
hvis man vil vide mere om en vare kan man også ringe til producentens førsalgs afd. sådan man får den rette vejledning om varen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:16

Åhh maj_britt, det vil vi da sikkert alle gerne, har du hjemmebag.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:18

danielskovmand

Jeg tror på din metode, at med venlighed kommer man længst. Men man skal selvfølgelig ikke lade sig træde på.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-08-05 11:20

Ja da, Fijala, jeg sidder da på min bag hjemme...................gud hvor er jeg morsom lige nu

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:30

maj_britt du er nu sjov, det var selvfølgelig bare for at drille.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-08-05 11:31

Vi har jo kun det fun, vi selv blander..........

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 11:41

som du kan

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-08-05 11:44

hehe Maj_britt, du er vist i det lune hjørne i dag

Vaxen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-08-05 11:54

Jeg BOBLER af lune i dag, måske fordi de små tyttebøvser skal 14 dage på ferie med deres far om en uge, PRÆCIS, tager bare glæderne på forskud, tænk, 14 dage uden larm og ballade med de små

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 06-08-05 12:22

nådada, det var en ordentlig omgang, som jeg nok kun lige fik skimmet. må nærlæse senere - er på vej ud.
fik lyst til at sparke et lille pip ind i debatten.
dagligt bliver vi som forbrugere udsat for mange agressive reklampespots alle vegne OG det er de færreste, som kan tåle en nærmere analyse. hvad enten vi vil det eller ej, så bliver vi påvirket. irritationen over at være hoppet på limpinden bliver så yderligere forstærket, når varen ikke lever op til det lovede og ovenikøbet kan være defekt. man henvender sig i forretningen og er måske så uheldig at løbe ind i et beklagende skuldertræk og ....det ved jeg sørme ikke.
lunten er tændt.
da jeg for 5 år siden var så uheldig at blive angrebet af en uhelbredelig sygdom, som i sin sidste fase vil give mig et komplet udtryksløst ansigt med et stift blik, ja da indgik jeg en pagt med mig selv, som bliver overholdt så længe, jeg overhovedet kan. spred glæde, smil, kom med små opmuntrende bemærkninger om god betjening, vejret, smukt farvevalg, og vær nærværende og ægte.
bliver jeg trådt over tæerne, forsøger jeg med en humoristisk bemærkning, meeen fortsætter det ubehagelige, kan jeg skam godt vise tænder og DET er nu ikke ret sjovt.
min datter tjente til sine studier som vikar (kassedame) hos irma. det gik op for hende, at der stort set aldrig var kunder hun kunne få øjenkontakt med. hun begyndte at komme med små bemærkninger. resultatet blev, at da det rygtedes at hun holdt, kom flere kunder med små gaver til hende.
altså blot det lange indlæg for at fastslå, at surheden ligger hos begge parter.
for sure er vi jo at se på, det kan vi nok være enige om. for ikke at tale om det ulidelige og evindelige småbrokkeri, som virkelig har holdt sit indtog i danmark.
vi mangler fællesopgaver - men det er en anden snak.
vaxen, kulturchok - ja tak ska' far ha'. vi er jyder fra et mindre samfund. mine børn flyttede til københavnsområdet og var dybt chokerede over f.eks. betjeningen i et fornemt varehus. jeg troede ikke rigtigt på dem til jeg kom på besøg og blev udsat for samme nærmest nedladende behandling mange steder. hverken humor eller venlighed bed på disse væsener.
tænk at få lov til at lufte sine meninger her...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 18:04

Vi har jo kun det fun, vi selv blander..........
maj_britt, den var var `go´! selvom, den ikke er fra Haribo (jeg gik liiige i selvsving)

Ja, der er mange forskellige udgaver af personale og kunder.

Jeg oplever tit, at unge folk udelukkende har jobbet for at tjene penge.

Det lyser langt ud af dem, at det ellers rager dem en papskid, hvordan de udfører det.

Det er sgu synd for dem, for de kunne lære en masse.

Men sevlfølgelig - der er jo ikke megen præstige i et job hos Netto - sæt nu at nogle af éns venner så, at man smilede og var vedkommende på jobbet.
Uha, så tror de nok, jeg har droppet min drøm om at blive direktør!

Tit bliver man ekspederet af en ung pige, der har alt andet i hovedet end at sælge noget, som jo er det, hun er der for. Snakker med veninden live eller på telefonen eller har et fjernt blik, og egentlig helst var fri for kunderne.

Deres forældre har sgu gjort dem en bjørnetjeneste ved at lade ungerne opdrage sig selv!

Jeg kommer jævnligt med en smilende bemærkning om et eller andet pudsigt - f.eks hvis jeg fumler lidt med småmønterne el.lign. Kassedamen/fyren har fuldstændig stoneface...

Joooh, ungdommen nu til dags

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 18:05

Jeg vil da gerne se Matador igen igen igen!

Hvad tid var det på torsdag?

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 06-08-05 19:33

Hej Daniel Skovmand du skriver hvorfor skal det gå ud over ansatte i service faget??

Aller først vil jeg lige sige jeg holder helt med dig i at der er mange der er sure og ubehøvlet!! [hør]

Men så vil jeg også sige at det er så mange gange at man som kunde skal vente i så lang tid for at få sin service. F.eks. havde min søn en bærbar som blev kørt over af en bil ja det kan godt være du griner!

men han var så uheldig at sætte bærbar tasken og gå ind og hente noget mere bagage og da han kom ud så han bare hans onkel på køre han bærbar, men for at lave en lang historie kort så gik han selvfølgelig i Netto hvor han havde købt den, for at de kunne sende den videre men NEJ det kunne de ikke det skulle han selv sørge for at sende den.

Han ringede både til den ene og anden firma og It support, forsikringen var meget forstående så pengene var sikkert, men alligevel tog det næsten 3 måneder inden han havde sin bærbar igen og han skulle bruge den til en opgaver på skolen så på jysk det var bare træls!! Og det vil jeg ikke kalde god service af Netto. Så syntes jeg godt man må klage på venlig vis selvfølgelig.

Og så til camillamoster (Hanne) jeg giver dig fuldstændig ret det med at vende stregkode opad det gør jeg nemlig også selv og det var en dag en butiksassistent sagde til mig Dorthe du er altid så sød til at vende stregkoden opad det er der ikke næsten ikke nogen der gør! Det varmer i mit lille hjerte at høre det fra sådan en ung fyr på 20 år.

Jeg deltager også på andre debatter på internettet og en gang skrev jeg et seriøst spørgsmål jeg blev jeg kaldt både emsig kælling og hidsig og det var jeg slet ikke, personen var selvfølgelig anonym, der var også en der slettede dette svar fra inlægget.

Derfor siger jeg også at der er mange mennesker i dag der er sure og ubehøvlet, jeg har altid haft den mening at smiler du til verden så smiler den igen, men det kan man ikke regne med mere.

Jeg har også et andet eksempel jeg skulle have byttet noget i Bilka og det var der slet ikke noget i vejen for,
de byttede med et smil sådan da for da jeg lige sagde i spøg til hende i informationen at varen var blevet billiger,

sagde hun meget sur ja det kan jeg altså ikke gøre noget ved! det var jo bare noget jeg sagde for at være sjov og for at konstatere at ting bliver, billiger når der er gået nogle måneder, der var slet ikke noget ondt ment.

Når jeg møder mennesker enten det er i bussen eller andre steder siger jeg altid forsat god dag.

Så Daniel jeg vil sige til dig det kan være psykisk hård bare at være til og være menneske.

Og så vil jeg give dig det råd en dag du kommer hjem fra arbejde så tag et dejlig varmt bad, anskaf dig en duft lampe den er ikke særlig dyr kan købes i natur forretninger eller hvor de sælger alternative ting, kom et et par dråber lavendel æteriskeolie i sammen med noget vand sæt et fyrfadslys i duftlampen så kommer der en dejlig duft frem af lavendel.

Lavendel beroliger og afslapper sæt en cd på cd-afspilleren det skal være noget roligt musik f.eks. spiritual eller andre cd’er med evt. All tracks by Levantis.

Det kan anbefales jeg gør det selv når jeg skal stresse af fra en hård dag.

De sødeste sommer hilsner fra Dorthe

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 06-08-05 19:51

Dorthe

jeg har lært at koble af når jeg kommer hjem men det er somme tider hvor man tænker hvorfor er de sur når de skal have hjælp, det hjlæper ikke på motivationen...

!!! DS !!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 20:16

Jeg har købt kopipair og fotopapir i Netto flere gange.

Sidst var det fotopapir. En af mine venner skulle bruge fotopapir, så jeg sagde til ham, at han skulle ta' og smutte i Netto, for der var mere tilbage - det var samme dag.

I Netto påstod en und medarbejder, at de aldrig har haft kopi- eller fotopapir.

Hvis der er noget, de ikke ved eller er i tvivl om, kan de undersøge det i stedet for hårdnakket at påstå, at de ikke har det, man spørger om!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 20:28

Næh du, så har jeg en lille købmand henne på hjørnet.

Jeg viser bare to fingre, så henter han to pakker af cigaretter af dem, jeg ryger.

Vi får os en lille sludder om livets ups and downs.

Jeg skal ovenikøbet synge til hans datters bryllup...

Accepteret svar
Fra : ehtrod_n

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-05 20:32

Hej Daniel jeg er glad for at du skriver at du kan koble af det er en god ting.

Jeg tror at de er sure på sig selv, men vil ikke indrømme det så er den nærmeste butiksassistenten eller supporter.

De har måske haft en dårlig dag på arbejdet og når der så er noget der driller eller ikke virker så bliver de sure.

Det er som en bumerang når man kaster den kommer den tilbage igen. [hør]

Hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 21:02

Egoisme is the word my friends...

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 06-08-05 21:19

Hejsa igen jeg ved godt at det måske ikke lige kan komme ind under dette her emne men det var bare lige noget jeg havde på hjertet.

De unge mennesker bliver uddannet på handelsskolen bliver ansat f.eks. på en trælast det er fint nok efter et stykke tid er de udlært butiksassistent. :-}

Så kommer jeg f.eks. og spørger har I noget vinkel jern og butiksassistenten ligner et stor spørgsmåltegn de har aldrig hørt om det eller ved hvor de skal lede.

De bliver simpelthen ikke lært op i hvad de forskellige ting er eller hedder.

Nu skal vi jo rede dem med samme kam alle sammen for der er selvfølgelig også nogle der går op i deres arbejde og kan deres kram.

Jeg kender en mand der har været i en tæppe forretning i 25 år han er meget dygtig til sit håndværk men nu siger han efter den nye lukkelov skal de jo havde unge mennesker ind og passe butikken og de kunne lige så godt sælge lakrids piber som tæpper for de ved lige lidt om det. [hør]

Han siger at dem der så kommer og købe tæpper den dag for ingen service f.eks. så kan han fortælle om luven eller om det er et slid stærk tæppe. Hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-08-05 22:03

Det er lige netop det!

Jeg forstår bare ikke, hvorfor de unge ikke selv er interesserede i at vide noget om, det de sælger???

Er det institutions syndromet, der stikker sit fjæs frem her?

Med det, mener jeg, at de er vant til, at der altid er nogle andre, der tager sig af tingene, hvis de ikke selv gør - ligeså derhjemme (nu generaliserer jeg - hvis nogen sku' være i tvivl )

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 06-08-05 22:58

Tror de fleste i servicejob gerne vil hjælpe, men de mangler somme tider beføjelsen til at gøre det. Min søns telefon (der desværre står i mit navn) blev lukket af Telia, da han havde "misset" en betaling på 53,00.

Jeg ringede for 14 dage siden til dem, snakkede med en meget hjælpsom pige, der fik økonomien klaret og så skulle det jo være i orden. Siden har jeg ringet en gang dagligt, med en ventetid på ca 30 minutter hver gang, har snakket pænt og venligt og også fået pæne svar, jo de kunne godt se, ar tingene var ordnet, men ham der kunne lukke telefonen op var lige gået, de ville sende en mail til ham......

Så ringede jeg (igen) i dag og var klar til at stoppe med at være flink, nu kunne det bare være nok. Men hende der tog telefonen efter 45 minutter var altså lige hende, der hjalp mig for 2 uger siden. Hun prøvede at åbne telefonen, kunne ikke, jeg fik at vide, hvornår hun møder på mandag og skal bare spørge efter hende, så stiller hun mig om til "The Boss".

Hun lyder ung, men meget imødekommende og kompetent, så selv om jeg var meget indstillet på at skælde ud, var der jo ingen grund til at lade min ventetid gå ud over hende.

Så det er ikke et spørgsmål om alder - mon ikke både kunder og serviceansatte er indstillet på at behandle andre ordentligt, hvis de selv bliver det??

Hilsen Ripley - der selv er ansat i et servicefag

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 07-08-05 00:24

TheRipley har fuldstendig ret når man arbejder i et service fag prøver man at hjælpe kunden det var flot håndteret af dig, jeg kender mange som vil have flippet helt ud... men 45 minutter er sku en lang vent tid. der hvor jeg arbejder har vi en max vente tid på 46 sekunder. men det kan være at der kan komme en vent tid på 5-6 minutter.

men tilbage til det ehtrod_n skrev om der er mange som ikke har en faglig viden om det produkter de sælger, det er et problem men det er op til den enkle butik at bestemme hvem og hvor uddannet de ansatte er. nu handler jeg meget IT udstyre og de sælger der er i butikkerne kender ikke produkerne i dybten og mage gange siger de bare noget uden at vide om det er rigtigt.

- hvis man skal ansættes en sælger i et bygge market så er der mange som tager Grundforløbet som en håndvæker (Tømre, mure eller elektriker)

der er kommet nogle uddannenelser hvor man lære om IT, handel og service. i én uddannelse.
så jeg håber at den del bliver bedre men der er en lang vej frem til at de ansatte er fuldt uddannet i det produker de sælger.

- men dette emne hander ikke om den ansatte men om at kunden er uvenlig, jeg har mange kurser i stress, og det ofte oversagen til at man mister tempermanget når der er lidt som ikke forgår ifølge deres tankegang..

MVH DS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-08-05 11:00

Jeg kan se at vi faktisk alle er enige at med et smil på læben går det hele lidt lettere.
Det er bare sådant at alle fag inkl. service fag er efterhånden så presset at det hele skal være færdigt inden det bliver begyndt på, og det er vel samfundets skyld.
Som jeg startede med at skrive i denne tråd kører jeg denne sag med forbrugerstyrelsen med et smil, men har i ikke været udsat for at i utallige gange har fået et negativt svar eller intet svar og når så det kommer dertil hvor man ikke kan klare det mere ringer man op og er klar til at skælde ud, så er det en sød og venlig person der tager telefonen og al sin indespærrede vrede bare ligesom siver ligeså langsomt ud af en og man bliver igen glad (eller mindre vred).

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-08-05 11:06

Jeg ville sgu blive sur, hvis jeg fandt ud af, at medarbejderen bare har bildt mig noget ind i stedet for at forhøre sig hos en, der véd noget!

Kunderne trænger til at huske, at det som regel ikke er den, der ekspederer eller tager telefonen, der har ansvaret for produktvalg, planlægning etc. Hvis de vil skælde ud, skal de gå "til hovedet og ikke til halen".

Men rigtigt, det er tit stress, men jeg synes gennemgående, at folk er tilbøjelig til at sige "jeg tænkte ikke over det" som gyldig undskyldning.

Jeg lærte på Voksenpædagogisk Grundkursus, at man ikke skal undskylde, men ændre adfærd!

Så sandt så sandt!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-08-05 11:18

-> Camillas moster. Jeg er enig med i, at man skal ændre sin adfærd, hvis den er forkert, men derfor kan det da godt være på sin plads, at give en undskyldning til de, den uheldige adfærd er gået ud over, så mon ikke lidt både og..

-> Fijali, du beskriver så fint min oplevelse med den hjælpsomme pige jeg talte i telefon med, hun ændrede mit humør

Og Daniel, selvfølgelig skal kunder være venlige og imødekommende, det skal de ansatte jo også.......

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-08-05 11:24

Lige en lille joke! (ikke for de sarte, så evt rul forbi.)

Hvis du har en dårlig dag, så forestil dig dette.

Du er en mand
Du har en siamesisk bror der sidder på skulderen af dig.
Han er homoseksuel og det er du ikke.
Han får i aften besøg af kæresten.
I har fælles røv.

Så op med humøret og hvor har vi det dejligt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-08-05 11:32

Jamen, det skal skisme da ikke få mit humør til at gå i udu

Ja, hvis folk giver en undskyldning til den, det er gået ud over, er det ok!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 07-08-05 12:18

...godt jeg har min egen, fijala, selv om jeg går stærkt ind for fællesskab.
men jeg klukker endnu

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-08-05 14:53

Ja, ingen skal tage den på mig (og det er ikke frækt ment )

Godkendelse af svar
Fra : danielskovmand

Dato : 10-08-05 00:58

Tak for svaret ehtrod_n.