/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
H4 12V-100/90W kan min polo fra 91 køre ~
Fra : dkjoe
Vist : 631 gange
100 point
Dato : 05-08-05 11:57

kan jeg køre med disse noget kraftigere forlygte pærer uden at sikringer og andet går i stykker.
der er en polo 1.0 fra 91.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-05 12:05

Forsøg.

Eneste gang jeg har haft problemer med "pirater" var en gammel 205'er pug, hvor relæ'erne blev åndsvage når der kom for "meget" pære på foran.

Ellers kan du jo putte et slaverelæ + nye ledninger direkte fra batteriet. Det giver desuden lidt ekstra power på lyset.

Kommentar
Fra : dkjoe

Dato : 05-08-05 12:11

havde bare hørt at ledninger kunne brænde og lygterne smelte eller blive ødelagt.
Gider ikke at gå i gang med nye ledningere osv.

Men hvis det kun er relæ'er der kan blive mærkelige tør jeg nok godt prøve.
Det kunne jo være jeg var så heldig at der var nogle der havde prøvet dem i en polo.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-08-05 12:23

Det hjælper ikke noget at sætte større pærer i, hvis der ikke kommer spænding og strøm frem til pærerne, pga. dårlige forbindelser.
Jeg ville først prøve med nye relæer, ledninger og sikringer.
På min Alfa fra 1983 havde jeg et spændingsfald på 1,5 – 2,5 volt.
Husk at effekten [Watt] der brændes af i pæren, falder med spændingen i anden potens.
Fra akkumulatoren går jeg direkte gennem en sikring – relæ – 2,5* ledning UDEN samlinger til pærerne.
Jeg har forsøgt med ledninger større end 2,5*, men det giver ikke større effekt.
Nu har jeg et spændingsfald på 0,3 – 0,5 Volt.
DET er noget der kan mærkes.
Husk også at sørge for ordentlig stelforbindelse til pærerne.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : ds23

Modtaget 110 point
Dato : 05-08-05 12:32

Jeg mener det ikke er lovligt (synshallen)
Selv om ledninger/relæer kan "tåle" det
kan parabolerne ikke hvis det er orig. mont.
parabolglasset bliver hvid indv. pga. varmen.
/steen b.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-05 12:32

Du kan risikere at ødelægge parabol, men har nu aldrig set det "live". Men spændingsfaldene er temmelig betydende for hvad du får ud af det, som Gambrinus ganske rigtigt skriver.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-05 12:35

Jeg mener heller ikke det er lovligt. Der er noget med blænding, typegodkendelser og den slags!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-08-05 12:38

Uden Piratpærer var komentaren til syn :
Hold kæft der er blus på !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-08-05 12:59

Brug Gambrinus's løsning + originale pærer. Ved at forbedre ledningsnettet og mindske spændingsfaldet, får du meget mere ud af de eksisterende komponenter (pærer, paraboler og glas).
Alt andet er spild af kroner og samtidig ulovligt !

Kommentar
Fra : dkjoe

Dato : 05-08-05 13:28

jeg er lige kommet hjem.. købte Piratpærer og alm pærer. Det er helt vildt som der er knald på de pærer..
Køre jeg en tur i skoven tror jeg der bliver brænd.. men jeg rykker dem ud igen vil ikke risiker at mine paraboler bliver hvide.

Tak for de mange gode svar.

Godkendelse af svar
Fra : dkjoe

Dato : 05-08-05 13:29

Tak for svaret ds23.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-08-05 13:34

Nu skal man jo også tænke på, at lysudbyttet svinder,
jo nærmere man kommer lysets hastighed.
Gambrinus
(Nok kun et problem i en Alfa)

Kommentar
Fra : dkjoe

Dato : 05-08-05 13:44

ja jeg tror kun der er et Alfa relateret problem.
I en polo skal man være glad når man rammer 130 :D

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 05-08-05 13:49

til dkjoe.
selv tak.

ok, jeg har set det (lyset!!!!!) et par gange, men der
var at "gået" i hvidt ha-ha-

gambrinus
ja-ja
alfa har gode motorer.

/steen b.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 05-08-05 18:21

Alt kan holde til det DOG ikke dine paraboler de krakaler efter ganske kort tid, jeg har solgt mange af dem til div biler når folk vil have meget lys. Køb et sæt projektør det holder

Zita