/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Think pad 600
Fra : DADAY
Vist : 348 gange
50 point
Dato : 02-08-05 23:06

Hej med jer.
Hvordan kommer jeg ind og formatere harddisken, og geninst win. på en ibm think pad 600
tak.for den blivrt vrd med at komme med fejlmeldinger, og det ka jeg ik ha
flemmmng

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-08-05 23:14

Du bruger din windows CD hvis det er winxp ellers skal du bruge en startdiskette eller starte op i dos.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-08-05 23:29

Hej Daday,

hvad er din Thinkpad 600 udstyret med udover harddisk?
Har den kun diskettedrev eller har du også CD-drev?

Når/hvis du foretager formatteing af din harddisk, skal du kunne foretage boot fra CD.
Nu kan jeg ikke helt huske hvordan en Thinkpad 600 er udstyret - men på en Thinkpad 760 kan der normalt kun være en enhed (diskette/CD) monteret.
Det betyder, at man er nødsaget til, at foretage installation via en docking station med den manglende enhed eller via netværk.
Så pas lidt på med, at formattere din harddisk - du kan stå med en totalt tom PC.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 23:33

Du skal kontakte Microsoft Service Center. Uanset hvilken ThinkPad du har købt, har du ret til hjælp. Og de hjælper gerne og såvel høfligt som godt. tedd's bemærkninger om styresystem er totalt ligegyldigt. Brug den mulighed og ret du har som ejer af en ThinkPad til at få gratis ekspert-hjælp. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 23:36

IBM760 taler kun udfra hvad HAN kan huske!!! Det er IKKE godt nok. Gør som jeg siger. DE er eksperter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-08-05 23:54

Ja, tedd og IBM760 er da bestemt eksperter og jeg er ikke i tvivl om, at de vil og kan hjælpe, så hold dig til dem DADAY så går du ikke helt forkert.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-08-05 00:06

BjarneD -> Jeg er ikke i tvivl om at såvel tedd som Ivan er eksperter, MEN de er også mennesker og KAN lide af manglende hukommelse. Derfor foreslår jeg, at man går til de eksperter man har RET til at bruge.

At DU kommer ind i denne tråd, UDEN at kunne svare på spørgsmålet, er jo noget LORT. At jeg er nødt til at sige dette til dig, er jeg squ ked af, men BJARNE: HOLDT DIN KÆFT.

Hvor svært kan det være? Har du et svar? Så skriv det. Har du IKKE, Så hold din kæft. Fez den ind Bjarne?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-08-05 00:18

arne.jakobsen DU har ingen som helst ret til at fortælle mig hvad jeg skal eller ikke skal og jeg finder ikke grund til at foretage ydeligere for at besvare spørgsmålet da der allerede er kvalificeret hjælp til stede og det er ikke dig uvidende fæ jeg hentyder til. Dine kommentarer er som sædvanligt komplet vildledning.
Hvis man skulle henvise til andre mulige hjælpekilder kunne kandu lige så godt lukke ned, men det er klart at en der ikke har evner til at besvare spørgsmålet vil forsøge den form for usaglig og uopdragen deltagelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-08-05 08:52

BjarneD -> Jeg har indenfor et år besvaret langt over 300 spørgsmål. Så at du kalder mig et uvidende fæ, viser kun hvor hårdt ramt du er af JANTELOVEN. At min kommentar skulle være vildledende, er også noget vrøvl. At henvise til de eksperter man har ret til gratis at benytte sig af, kan ikke på nogen måde kaldes vildledning. Skam dig.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-08-05 09:36

Arne - ikke for at trampe i det, men du er ofte noget grov i dine udtalelser.
Så hvis jeg skulle svare på din egen måde måtte det blive noget i denne stil:
"Arne, du har intet kendskab indenfor dette område - læs spørgsmål og svar, inden du kommer med dine kommentarer".

Arne, en Thinkpad 600 er mange år gammel ( den er formodentligt fremstillet i slutningen af 199x ).

Prøv evt. at se denne side:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/LWIK-3RUQGS.html?lang=en_US&page=brand&brand=IBM+ThinkPad%7CThinkPad+600

Bemærk afsnittet om "Installation instructions".

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-08-05 10:31

Nemlig Ivan.

At servere svar med stor selvsikkerhed, være ubehølet så andre svarere trækker sig og i det hele taget opføre sig som et dumt svin er ikke en kvalitet hr. Arne Jakobsen (tølper) selv om det ind imellem giver point, og når man som jeg faktisk ved noget omkring spørgsmålet er det jo nemt at se at de to andre svarere er inde på noget reelt ikke mindst da det kan være et problemat få adgang eksternt til ældre maskiner af denne type.
At hr. Arne jakobsen viser sin enorme uvidenhed ved at henvise til et sted der normalt er uvillige til at hjælpe med ældre produkter bekræfter jo bare mit udsagn der selvfølgelig er et udslag af hans ubehøvlede sprogbrug.

I øvrigt vil MS slet ikke kunne supportere alle de der har behov og så henviser de flittigt til at søge support hos leverandøren, son typisk kun beskæftiger sig med det for betaling hvilket jo i mange tilfælde også gælder hos MS:
http://support.microsoft.com/gp/lifecycle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-05 11:53

ØV, min kommentar fra i nat er forsvundet.
Jeg har en Thinkpad 600:

Gå ind og klik Start>
Programmer>
Tilbehør>
Systemværktøjer>
Diskoprydning.

Sådan har jeg fået at vide af min "IBM-doktor" at det er.

Men hvilke fejl er det den viser. Den af min havde nogen underlige fejlkoder ved opstart, det var bare fordi klokken, dato og årstal ikke var justeret 100%.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-05 12:04

Forresten, geninstallering, der putter du bare CD-rom'en med Windowsprogrammet i CDrmdrevet og installerer det.

mvh dova

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-08-05 13:14

LOOOOOOL
siden hvornår er Microsoft Service Center
begyndt på support på foskellige fabrikater ????

(kunne ikke la vær)

DADAY du kan roligt følge IBM760 og tedd's

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 03-08-05 21:09

Tak allesamen, men jeg kan overhovedet ikke komme ind og arbejde med noget, den starter ikke win op, og den booter ikke fra diskdrevet.
Hvordan får jeg den til det.
Hvordan starter jeg den op i dos.
Tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-05 21:18

Hvad gør den når du prøver at starte op?

Viser den nogen fejlkoder?

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-08-05 21:34

Du skal bruge en boot diskette, som kan laves på en anden maskine f. eks. fra denne side:

http://www.bootdisk.com/

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-08-05 22:53

Vil det sige, at du allerede har formatteret din harddsik?

Hvilke fejl meddelelser bliver vist?

Har du både diskette drev og CD-drev til din PC?

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-05 23:01

IBM760

Der er ikke diskettedrev i en Thinkpad 600.

Der skal man have en løs diskettedrev at koble i enden på computeren.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-08-05 23:28

Det skal man jo på de fleste ældre bærbare, koble på eksternt, intet mystisk i det og det samme gælder med cd-rom drev.
Da en IBM er forsynet med en IBM harddisk ville jeg ikke blive forbavset hvis det er der problemet ligger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-08-05 23:31

--og så er denne model endda med flere muligheder:
" The new 1.44 MB diskette drive (FDD) comes standard and can be plugged directly into the ThinkPad 600 UltraslimBay(R) or attached externally for added flexibility."

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 04-08-05 22:08

hej igen. det var dejligt med alle de svar, men det har desværre ikke løst mit problem.
jeg har tydet fejlkoden 0192 som bet. batteriet skal skiftes, det er også ok - det virker......
Men når den starrter win op, skal man log in og det pasword og adgangskode har jeg ikke. ( jeg har fået 8 thinkpad forærende, som var tænkt til skrald, derfor mangler jeg koder)
så jeg blir nødt til at geninstall win.
men hvordan får jeg den til at starte op fra diskdrevet, så jeg har mulighed for at geninst win. jeg skal vel trykke på en af Fknapperne ved opstart.

Og jo jeg har også et diskette drev jeg kan skifte til hvis jeg vil.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-08-05 10:06

Hej igen DADAY!

Jeg føler, at du trækker os rundt i manegen – da du ikke fra starten har fortalt hele sandheden.
Løsninger findes bedre hvis man kender hele historien.

Vedr. IBM Thinkpad 600:
1: Det er kun muligt, at have enten diskette eller CD-drev monteret internt i maskinen.
2: Hvis du har det rigtige kabel, kan du derimod også tilslutte diskettedrev externt.
3: Angående password kan du komme ud for flere muligheder:
Det kan dreje sig om BIOS password, windows password og sidst, men ikke mindst Harddisk password. Hvis det drejer sig om harddisk password, kan du godt glemme pågældende harddisk – det kan ikke fjernes, hvis du ikke kender det.
4: Batteriet skal skifte – hvilket batteri taler vi om? Hvis det er den store batteripakke, så du kan køre afhængig af lysnettet – taler vi om forholdsvis store beløb. Du skal også tænke på, at normalt er harddisk i Thinkpad 600 ret begrænset (3,2 GB).
5: Måske kan du være heldig, at stykke et par brugbare PC sammen af de 8 du har, men meget afhænger af evt. Harddisk password.
6: Angående installation af operativ system bør du gennemse IBM’s support side, den beskriver alle de problemer du kan komme ud for.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-05 11:40

Citat
( jeg har fået 8 thinkpad forærende, som var tænkt til skrald, derfor mangler jeg koder)
så jeg blir nødt til at geninstall win.

Det minder mig om en hændelse for nogle år siden.

Den pågældende fik 6 mdr. bag tremmer.

Dem, der har foræret dig de 8 thinkpad, kan de de ikke fortælle dig adgangskoden?

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 06-08-05 16:48

Jeg vil gerne sige tak til alle de der (seriøst) har prøvet at hjælpe mig.
Jeg vil prøve at løse problemet selv.

Og hvordan er det man siger: Tyv tror hver mand stjæler.
Jeg ved ikke hvordan du kan tillade dig at komme med en påstand om at jeg har stjålet dem - idiot

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-05 17:06

Jeg er ikke kommet med en påstand om at du har stjålet noget.
Beklageligt hvis du følte dig truffet.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-08-05 20:47

Hej DADAY - jeg kan se du er kommet på banen igen.

Du siger, at du vil løse problemet selv - men hvordan har du tænkt dig at gøre det?
Har du kigger på IBM-support side, som jeg angev for flere dage siden.

Jeg har selv haft næsten tilsvarende problemer med nogle IBM Thinkpad 760 - de er ret identiske.
Det ville hjælpe noget, hvis du gider svare på mine spørgsmål.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 07-08-05 14:36

hej ivan.
Ja undskyld jeg ikke har svaret dig, jeg har haft travlt og ikke tid til at få kigget på deres hjemmeside.
Men jeg har fundet ud af at det er det lille batteri der skulle skiftes, ogg datoen indstilles, så jeg har en der virker ok.
Men jeg har også to som jeg ike kan komme ind i fordi jeg skal log on win.
med pasword, og det har jeg ej.
Den starter ok op, og der kommer et vindue op med win NT logo, derefter kommer der et vindue op der siger : press ctrl/alt/del. to log on windows, og det gør jeg så, så er det man skal skrive passw. domain, og det kan jeg ikke komme uden om.
Så jeg tænkte om jeg bare kunne format hd. og geninst. win, men jeg ved ik hvordan man gør det.
Hilsen Daday