/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Kan man bytte andelslejlighed?
Fra : Nischa
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 01-08-05 16:39

Vi har en treværelses andelslejlighed på Nørrebro. Vores lejlighed er lige steget med 300 tusinde kroner, men vi vil egentlig gerne flytte til et roligere kvarter, eksempelvis Frederiksberg, Østerbro eller andet sted på Nørrebro. Hvordan finder vi noget andet hvis vi vil beholde denne investering? Kan man bytte lejligheder eller er det kun hvis det er leje? Er der et kontor man kan ringe til og få råd? Og hvad siger lovgivningen på dette område? Nogle der har erfaringer?
På forhånd tak.
Mange hilsner Nischa

Kommentar
Fra : leob

Dato : 01-08-05 16:55

Kig først og fremmest i jeres egen forenings vedtægter.
Derefter kan du henvende dig ABF (Andelsboligforeningeres fælles kontor).
Hvis det ikke er tilstrækkeligt belysning må du se på loven
mvh
leob

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 110 point
Dato : 01-08-05 17:02

Hej Nischa.

Det lyder som om, at du/I gerne vil undgå at sælge jeres nuværende andelslejlighed, men alligevel købe en ny andelslejlighed på en roligere adresse?! Det er selvfølgeligt kun muligt, hvis du/I har ret til at fremleje jeres nuværende andelslejlighed i en længere årrække? Men har I tilladelse til det, er det nemt i dag at optage et lån med sikkerhed i jeres nuværende andelslejlighed til brug for indskud på den nye andelslejlighed - se evt. www.mybanker.dk.

Jeg må dog straks gøre opmærksom på det element af spekulation og dermed fare for tab, som indgår i et sådant projekt. Ejendomsmarkedet har i flere år været særdeles positivt, og sikkert sikkert også være det på lang sigt, men der kan sagtens komme en periode på 5-10 år, hvor priserne på ejendomsmarkedet falder eller kører sidelæns. Så mit råd må nok være, at hvis I har lyst til at flytte til noget bedre, så sælg jeres nuværende andelsbolig - og lad være med at gamble med jeres privatøkonomi.

Mvh

Claus
Dansk Aktionærforening
www.shareholders.dk

Godkendelse af svar
Fra : Nischa

Dato : 01-02-07 21:39

Tak for svaret DAF_direktoer.