/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Nedbrudt ny computer.
Fra : Myns
Vist : 451 gange
500 point
Dato : 28-07-05 20:42

[hør]

Hej derude.
Jeg har lige købt en ny computer Fujitsu/Siemens. Jeg skulle sætte ekstra harddisk/dvd drev i. Computeren kunne ikke finde de 2 enheder, så ændrede forskellige ting i BIOS. Derefter kunne den stadig ikke finde harddisk/DVD drev. Jeg pillede batteriet ud i bundkortet, for at nulstille BIOS. Sat det i igen og ville startede computeren op igen, men der sket nul og en skid, kun sort skærm. Hjælp er der nogen der måske kan hjælpe mig.
myns

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-05 20:46

Ny pc?
Og du ødelægger garantien på den måde.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 28-07-05 20:46

NOTE: ALDRIG pil det batteri ud... Det sidder der sku for en årsag!

SVAR: Bipper computeren når du starter den op? Kan du høre om den "tæller" RAM op?

Endelig, hvor bor du henne i landet? Hvis du bor nær Roskilde, kan jeg evt. komme ud til dig og hjælpe dig!

Tilføj mig på msn (jensknudsen@hotmail.com) eller mail til mig (jensknudsen@fald.dk) og skriv i emnet Kandu bruger, så får du mit telefon nummer hvis det har interesse... Det lyder som et problem der skal løses mens man sidder foran computeren :)

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 28-07-05 21:07

Hej ostemanden.
Nej den bipper ikke. Nej jeg kan ikke høre den tæller RAM. I få sekunder blinker de 2 DVD drev efter det, lidt efter står der på skærmen No signal. Jeg kan ikke slukke foran på pc'er, kun på hovedkontakten.
myns

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 28-07-05 21:11

Hvorfor er det farlig at pille et batteri ud...
BIOSen er brændt ind i kredsen, og Batteriet bruges kun til Uret og så til at huske BIOS indstillinger og en maskine Kan altid starte op på standart indstillinger

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 28-07-05 21:17

Hvor mange Watt er Strømforsyningen på

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 28-07-05 21:18

Hvor pokker kan jeg se det?
myns

Kommentar
Fra : litko

Dato : 28-07-05 21:19

buch78 -> i sig selv er det ikke farligt, men man skal huske at have håndledsrem på, så man er sikker på, at man er jordet. Kredsene for f. eks. BIOS er ekstremt følsomme for statisk elektricitet.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 28-07-05 21:26

selvfølig har du ret i det litko

Glem du bare størelsen på Strømforsyningen.. prøv derimod at pille dine ny indsatte drev ud igen..bare stikkene

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 21:30

Hej, prøv at pille de drev ud, og se hvad der sker.
Det kan være du har sat dem forkert.
KAn du komme ind i bios tryk på DELETE eller F8 F12
Hvis du kommer ind i bios, kan du få bios til at søge efter dine drev.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:32

Det lyder som om det er noget med bundkortet da den ikke når at starte op.

Grunden til at det gik galt fra starten er vel noget med master/slave på harddisk/dvddrev.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-05 21:37

hey Myns.
Ja, batteriet sidder der for en grund. meeen, det betyder ikke at det ikke må fjernes...

Hvis du starter computeren uden batteri kan den blot ikke huske dine bios indstillinger... det er det eneste som kan ske.

selvfølgelig kan og må det fjernes. Dette gøres oftest som du selv skriver for, at resette biosen på bundkort, som ikke har mulighed for reset på andre måder.
De fleste bundkort har altid en reset funktion, det er bare et spørgsmål om at være tålmodig nok til at finde ud af hvordan.

På nyere bundkort har man gemt det en smule af vejen. Det er oftest 2 punkter på motherboardet som skal forbindes med hinanden. ELLER en jumper som skal flyttes til reset position hvorefter computeren tændes og slukkes. herefter sætter man jumperen tilbage på plads igen.

Nå, nok om batteri og reset af bios.

btw lille note: Man kan ikke høre ram tælle op længere! det er da helt tilbage i starten af 90'erne man kunne det!

Men dog er det vigtigt at lytte efter bip, hvis den bipper én gang efter computeren er tændt er det et godt tegn.

prøv til at starte med at pille grafik kortet ud og starte computeren uden det. Hvis det altså ikke er onboard. Uden grafik kort burde den bippe, og sandsynligvis er den gal med kortet.

Hvis computeren ikke bipper er det en god idé at pille "alt" ud af den (HDS, FPD, ram, gfx og alle kort).
Tænd computeren uden delene i. Dette skulle tvinge computeren til at bippe helt vildt. dette er et tegn på bundkortet stadig er i "live". <--- du ødelægger intet ved denne procedure...
efter bip helvede sætter du KUN de nødvendige komponenter tilbage i computeren (ram gfx og 1 HD). Til at starte med undværer du også dine ekstra hd's og dvd drev.
Tænd compen igen og se hvad der sker.

Lyt efter bip. Det er vigtigt for at "spore" hvor fejlen kommer fra. både antal bip, korte og lange mellemrum imellem.

Når du har gjordt dette så vend tilbage med en melding.

mvh ans' søn

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 21:38

Det bedste er at pille dit nye tilbehør ud og starte, som da du fik den.
FIRSTMASTER i bios, skal den stå på AUTO
SECOND MASTER kan du sætte dit dvd drev
FIRST SLAVE sætter du din anden HD, men prøv at vente med det
SECOND SLAVE dit andet dvddrev, men prøv at vente med det

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 510 point
Dato : 28-07-05 21:39

Inden du får ødelagt mere.......

Få en god ven der har forstand på komputere til at kigge på den.

Der må være en eller anden i din omgangskreds der kender lidt til komputere.

Du får den ikke til at køre pr. korrespondance........

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 21:42

Når der står NO SIGNAL, mener jeg, det er tegn på den ikke kan finde din harddisk/styresystem

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-05 21:44

First = Primary
+ SeconDARY

for ikke at skabe forvirring....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-05 21:46

psst, no signal har ikke noget med styresystem at gøre...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:47

Jeg vil give refi lidt ret. Hvis du ikke selv har mod på det er det bedre at få en eller anden til at hjælpe.

Som ans sagde med bippene, kan der udfra bip koderne findes ud af hvad det er der går galt. Der kan nemlig findes bipkoder på de fleste af bundkort producenternes hjemmesider der forklarer hvad problemet er.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 28-07-05 21:48

Hej ans.
Jeg tror lige jeg prøver alt det du skriver om. Det kan ta' lidt tid, så måske går der lidt tid inden jeg vender tilbage.
Myns

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:48

Nej no signal er forbindelsen til skærmen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-07-05 21:48

ans,
selvfølgelig, har bare ikke været i BIO for nylig,,,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-05 22:05

Øh Myns - var der ikke noget med SATA harddiske i din comp.

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 28-07-05 23:09

når du nu har haft batteriet ude , okey men der kan også godt være at du skulle resete den således at du flytter den
lille jumper , og i visse tilfæde hjælper det at tage power stikket fra fra srømforsynningen til motherboardet fra samtidig

dvs. ud med batteri , flyt jumper , ud med powerstikket , lad den stå en øl´s ( sodavand´s) tid
sæt så i igen og sæt så kun 1 harddisk i ( master ) tænd maskinen

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 29-07-05 20:32

[hør]
Hej alle jer der har besvaret mit spørgsmål.
Jeg har fået en god ven til at kigge på min PC, men tak for jeres besvarelser. Der var rigtig mange god, så jeg vælger et tilfældig svar.
myns

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 29-07-05 20:35

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 20:37

Selv tak - håber det gav resultat