/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
virus ? Dankort ?
Fra : jensgertson
Vist : 539 gange
200 point
Dato : 24-07-05 22:08

Hejsa... Jeg har en ven som stort set ingen virus programmer har på computeren... og han køber meget over nettet med Dankort... så ville jeg bare høre, hvis nu man har en masse virus og spyware på computeren... kan der så være andre der kan side og se man betaler med Dankort og stjæle ens koder ?.... eller skal man ikke være bange for det lige meget hvad ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 22:11

hvorfor sidde med en masse virus og spyware når det kan undgåes/fjernes ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 22:13

Ja - medmindre du handler på såkaldte sikre sider.

Det kan du se på den lille lås du har forneden i billedet på din browser.

Men det er i det hele taget uklogt at være på nettet helt uden beskyttelse - gevinstchancerne er store.....

Hent AVG - den er gratis http://free.grisoft.com/doc/1

Kommentar
Fra : jensgertson

Dato : 24-07-05 22:37

jeg har også selv Zone Alarm... og sygate og trojan hunter... tror i ikke det er nok ? :O Fordi tidligere på dagen kom jeg til at gå ind på en side hvor der kom 100 advarelser op... så er lidt bange for der måske er kommet noget ind ?

Kommentar
Fra : jensgertson

Dato : 24-07-05 22:38

men de sider jeg køber fra er kun bilka.dk/musik og sådan... og de er vel sikre ? er de ikke ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-05 22:49

JO - der er nok ikke den store fare - og Zone Alarm burde have givet dig besked hvis andre har forsøgt adgang til din maskine.

Men et virusprogram er nu ikke af vejen og jeg vil da råde dig til at installere et.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 22:57

du kan hente gratis antivirusprogram her:
www.arlet.dk
hvis du tror du har virus og spyware kan du samtidig hente hijackthis og sende loggen ind enten til ham eller lægge den ind her - eller sende loggen til www.spywarefri.dk - så får du godt renset ud

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 22:57

ville anbefale avast antivirus

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 24-07-05 23:54

Refi

Du skrev:

[citat]
Ja - medmindre du handler på såkaldte sikre sider.
Det kan du se på den lille lås du har forneden i billedet på din browser.
[citat slut]

En keylogger kan sagtens sniffe tastetryk, selvom du har en sikker side. Blot for en sikkerheds skyld.

--
Med venlig hilsen

Henrik Blunck
Dianalund

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-05 00:00

Alt er jo muligt, men ikke sansynligt........

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 200 point
Dato : 25-07-05 01:03

Sikkerheden på nettet med kontokort er faktisk større end det er i real life! I real life har du en en selvrisiko på 1200 kr hvis du opgiver din pinkode til fremmede og de trækker på din konto, men du har ingen selvrisiko på nettet! Altså kan du få alle dine penge tilbage, hvis fremmede trækker fra dit kort! Men det du spørger om er om der er risiko for at andre kan dræne din konto, og det er der! Du behøver såmænd bare at taste dsenske.bank istedet for danske.bank og så kan du risikere at komme ind på end fupside som opsnapper dit brugernavn og password, og i princippet kan de lænse din konto! Derudover findes der keylogger programmer hvis du er inficeret af trojans/virus som kan opsnappe dine password og alt hvad du skriver på dit tastatur! Men rent juridisk får du dine penge tilbage hvis det sker, selvom det er dig selv der har sagt ja til at indstallere programmet! Så du får pengene tilbage på nettet uanset hvor uansvarligt du selv har opført dig!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-07-05 03:11

Tilslutter mig Tedd.
Jeg har spurgt min bank (Jyske Bank)
De sagde, at hvis jeg på tro og love skrev under på,
at jeg ikke havde foretaget et køb, var der ingen selvrisiko.
Det er dog nok smart, at checke sin konto regelmæsigt.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : jensgertson

Dato : 04-08-05 19:16

Tak for svaret tedd. :D