/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
indbygningsovn + kogeplader. tilslutning
Fra : nejrup
Vist : 2479 gange
50 point
Dato : 23-07-05 16:55

kogeplader- 400v 2N.(1-L1..2-L2..3-N..4-N.)L1+L2 er faser,skal 3+4 tilslutes nul .???
ovn -400v 16amp... (L1 N,ved N er der L2 i parentes,skal den til nul giver det jo kun 220volt eller skal der en fase til.?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-05 17:09

kogeplader:
Der er fire ledninger - sikkert to blå og to sorte + en gul/grøn til jord
De to blå (N) skal til nul
de to andre skal til hver sin fase L1 og L2

Ovn
der er en blå til N (Nnul) og den sorte til L3 + en gul/grøn til jord

Hvis ikke dette ser ud til at passe så skriv endelig.
Men kræves der 16 amp så skal kablet/ledningen være 2,5 ¤

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-07-05 17:23

er der ledning på kogepladen ???

er der ikke så skal der lægges en lus i mellem 3 & 4 samt blå som vist på kogepladen/ L1 brun /L2 sort / gul-grøn jord 1,5¤ er nok til tilledning

ovnen er der ledning på den????
ellers brun På L1 / blå På N /gul-grøn jord

husk at mål på dit tilslutnings sted om hvilken farver der er faser og nul

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-05 17:27

Ja rotw - men hvad med kablet ud til måleren...............2,5 ¤ ikke ???

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-07-05 17:40

ja kablet fra tavlen til dåsen bør være 2,5¤ og fra dåsen til ovn/koge skal min. vær 1,5¤

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-07-05 18:32

Når man tilslutter ovne og kogeplader
Skal man altid se hvordan kablet er monteret på klemrække i brugsgenstanden.
Det fordi de næsten altid kan kobles på flere måder, 1 2 eller 3 faser.
Her ofte lavet en fin lille tegning der viser hvordan faser L1,L2,L3 og Nul og jord monters.
Så laver man ikke noget galt, bare at svar ud fra ledningfarver er ikke fagligt forsvarligt.
Jeg har set en elektrikker der var ved at riste en kunde, fordi en tidliger ejer af et kabel havde brugt Gulgrøn som faseledning (den lære glemmer jeg aldrig...).
Kig i låget og brugsanvisning samt følg vejledningen.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 23-07-05 21:55

Er du usikker bør du kontakte en fagmand ( Elinstallatør) Andre må nemlig ikke tilslutte den slags installationer.
Husk det er for sent når nogen er kommet til skade.

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 23-07-05 21:55

Er du usikker bør du kontakte en fagmand ( Elinstallatør) Andre må nemlig ikke tilslutte den slags installationer.
Husk det er for sent når nogen er kommet til skade.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-05 23:03

Der er en grund til, at vi har stået 4 år i lære.
Rod IKKE med flerfasede installationer, når du ikke er fagmand.
Man må aldrig stole på farver, mærkning, etc.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-07-05 08:32

man skal altid tjekke klemrækken på kogepladen