/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Indstilling af bios
Fra : marcussen1
Vist : 781 gange
120 point
Dato : 23-07-05 15:41

Jeg har en computer, hvor der tilsyneladende er pillet ved bios. Jeg kan simpelthen ikke på nogen måde starte op, der vises alle mulige mærkelige ting på skærmen, når jeg forsøger at starte. Bundkortet er et ASRock P4S61, og i modsætning til en anden computer med et bundkort ESC K7S5A, der er ret nemt at ændre på, kan jeg ikke finde ud af den rigtige indstilling. Er der nogen, der kender til indstilling af et ASRock P4S61-bundkort, ville jeg være meget taknemmelig for hjælp. Mit styresystem er XP-PRO.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : etdye

Dato : 23-07-05 16:22

kan du ik når du går ind BIOS sige at den skal gå tilbage til default...

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 23-07-05 16:24

Det har jeg prøvet uden held. Jeg har også flere gange måtte rette dato og klokken, da den springer tilbage til OKT 2003.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-05 18:18

Kunne være at batteriet trænger til at skiftes ud!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 23-07-05 19:23

Batteriet er udskiftet. Det ser ud til at problemet ligger i, at når jeg i bios stiller PRIMARY IDE MASTER til AUTO og klikker på F10 (save) vil den ikke blive der, for når jeg så går i bios igen, står der ikke mere AUTO, men harddisken type eller nummer.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-05 23:11

Kunne jo være en defekt bios så! Du kan jo prøve at se om der er en nyere bios på Asrocks hjemmeside

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-07-05 09:50

Hvis der en nyere bios på Asrocks hjemmeside, hvad gør jeg så, jeg kan jo ikke åbne den computer, det er galt med. Jeg jeg bruge den anden comp. på en eller anden måde?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-07-05 17:10

Du må kunne flashe bios via dit diskette drev?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-07-05 17:30

Jeg ved ikke hvad flashe er, gider du forklare mig det

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 120 point
Dato : 24-07-05 17:37

flashe er det samme som opgradere! Normalt kan man lægge den nye bios på en bootbar diskette sammen med flashværktøjet der osse burde findes sammen med bios opdateringen på fabrikantens hjemmeside! Når man så starter op med disketten og a promten kommer frem på skærmen skriver man noget i stil med flash biosfilensnanv.exe! Det burde være forklaret i detaljer hvordan man skal gøre på fabrikantens hjemmeside under support og bios!

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 29-07-05 19:29

Tak for svaret tedd.
   Mit problem er blevet løst. Jeg havde besøg af en bekendt, der har noget mere forstand på disse ting. Han fandt ud af, at der var en fejl ved HDD. Da der kom en ny HDD i, var alt i orden igen.
Tak til dem, der kom med forslag til afhjælpning.
Niels