/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD skiver ?
Fra : bublebee
Vist : 318 gange
50 point
Dato : 20-07-05 21:25

Hvilken slags DVD skiver er det bedste at bruge hvis vi skal brænde en DVD film ? Og hvad betyder de forskellige betegnelser på skiverne ?
Kan man lave en kopi af ens originale DVD´er som sikkerhed (ved godt det er ulovligt)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 21:45

R skiver om det skal være + eller - kommer an på hvad din afspiller og brænder kan bruge.

Hvis din afspiller kan klare RW er det også en mulighed da du kan slette dem igen hvis resultatet ikke bliver godt, men det er ikke alle afspillere der vil bruge RW skiver.

Kopi af originale er ikke noget problem

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-05 22:02

Ja, lige som refi skriver, dog er jeg ikke enig med det sidste: Kopi af originale er ikke noget problem
Jo det kan det da være:
1. De fleste film er kopibeskyttede, så man skal bruge et kopibreaker-program, som klarer de fleste, men ikke alle.
2. De orginale film fylder mere end der kan være på en DVD, så man skal bruge en dobbellayerDVD-skive (100kr, hvis din brænder er en dobbeltlayerbrænder) Eller man skal have et program der kan fjerne trailers og komprimere resten til en normal DVD-skive.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 22:07

Begge dele er da ikke noget problem "Palle"

1. Kopibeskyttelse - kopiering ikke lovlig, men lader sig sagtens lave.

2. DVDShrink får alle DVD film til at være på 1 DVD

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-07-05 22:48

Kan man ikke bare brænde en DVD og så bare lade den fylde 2 skiver???

Og hvor finder man et kopibreaker program ?

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 60 point
Dato : 20-07-05 22:51

Bruger selv cloneDVD - det er et lille super program, der visuelt også hele tiden viser, hvilken kvalitet, man gemmer i i forhold til originalen. Her får man også en oversigt over de enkelte dele på DVD'en, så man kan vælge, hvad der skal med (f.eks. springe menuer, alternative tekster, ekstramateriale osv. over for at opnå mere plads = bedre kvalitet til hovedfilmen).

Men Anydvd som "tilføjelse", kan ALT fjernes - f.eks. kopibeskyttelse osv. Vær dog opmærksom på, at det ikke er lovligt at fjerne en kopibeskyttelse - ikke engang for at tage en sikkerhedskopi......

Jeg bruger aldrig RW - synes det er for dyrt. Mærkevare DVD'er koster trods alt ikke mere ind 3,5 - 4 kr stk. - skulle der være en enkelt smutter, ja så ryger den bare ud.....

Jeg har prøvet både billige og mærkevarer, men holder mig til de sidste. Min oplevelse med de billige var, at der som regel var 2-3 stykker ud af 100, som gav problemer. Det var godt nok stadigvæk billigere, men jeg gider ikke bøvle med tiden til at skulle kopiere om igen når noget er gået galt - slet ikke for 1 kr pr skive.... - TDK / Philips - for den sags skyld Verbatim - har jeg aldrig måttet kassere en eneste DVD.

- og + på skiverne er som refi er lidt inde på 2 forskellige systemer (tænk lidt på VHS og Betamax, da video kom frem). Der er ingen kvalitetsmæssig forskel, men i starten kunne visse DVD afspillere kun læse den ene type. Heldigvis er tendensen, at de fleste i dag kan læse begge typer, så der kan du bare købe dem, der er på tilbud.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 22:55

Nej - Du kan selvfølgelig redigere den ned i 2 afsnit med et redigeringsprogram, men det kan aldrig svare sig.
Enten brug Dobbeltlayer skiver (hvis din brænder kan bruge dem) eller brug DVDShrink (du kan ikke se forskel på det endelige resultat.
Den pakker ikke mere end det lige præcis er nødvændigt.

Resten må du lede efter - det er som sagt ikke lovligt.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 20-07-05 23:15

Ahh... lidt tilnærmet vil jeg sige Refi. På almindelige film er jeg enig, men skulle man - hvad man ikke gør, fordi det er ulovligt - lave en kopi af ringenes herre eller andre multilange film, er forskellen tydelig, synes jeg. Så er det mere video end DVD kvalitet....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 23:31

Ja - men du kan jo starte med at fjerne alt det detr alligevel aldrig bliver brugt (andre sprog osv.) så er det nu begrænset med kvalitetstab.

Men OK - Store helaftensfilm mister lidt. Det er prisen for at de kan være på en normal DVD.

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 02-08-05 17:15

Tak for svaret erling_l.