/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kun én hvalp.....
Fra : ninamayer
Vist : 507 gange
50 point
Dato : 08-10-02 17:03

Hvad gør man når der kun er kommet én hvalp, jeg tænker socialt, man kan jo ikke lege med den som en søster eller bror kan?

Hvornår flytter man mor og barn ind i stuen, om dagen?

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 08-10-02 21:45

Jeg vil foreslå at du kunne prøve at efterlyse jævnaldrende kuld i nærheden som I kan besøge eller få besøg af når den enlige hvalp har nået alderen til det. Det kan være din dyrlæge kender hvor der er andre kuld. I min race er det ikke unormalt at der kun kommer en hvalp, så må hundemoderen samt de 2 og 4 benede onkler og tanter udfylde hvalpens legebehov og opdragelse.

Vore hunde går med os op på 1. sal om natten så de gange vi har haft hvalpe har vi flyttet mor og børn morgen og aften lige fra første dag, når hvalpene ikke har behov for deres mor om natten er de så blevet efterladt alene nede og vi har ikke hørt larm før de vågner næste morgen. Du skal bare tænke på at undgå temperaturforskelle fra rum til rum mens hvalpene er små.
Med venlig hilsen Estrid

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 50 point
Dato : 08-10-02 22:08

Hej Nina

I skal ikke flytte kurven ind i stuen og så gå på arbejde eller i seng bagefter, men gøre det på
et tidspunkt, hvor I kan være sammen med mor og barn. Hvis hundemoderen er tryg ved jer,
vil dette gøre flytningen mindre overrumplende for hende end at blive efterladt i en tom stue.

Når I leger med hvalpen, behøver I ikke selv at agere hundehvalpe. Det afgørende er, at I
aktiverer den på en måde, den bryder sig om - med en lille bold, en kludedukke el. lign. Så skal
dens mor nok selv lære den, hvad den skal lære af hundemanerer.

Jeg har set masser af enlige hundehvalpe blive opfostret på den måde, og de
udviklede sig allesammen til fuldstændig normale, glade og tilfredse hunde.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 20:23

"ninamayer" <ninamayer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:zsFo9.84451$Qk5.3792254@news010.worldonline.dk...
> Hvad gør man når der kun er kommet én hvalp, jeg tænker socialt, man kan
> jo ikke lege med den som en søster eller bror kan?

Det ville være rigtigt godt for din hvalp - med lidt jævnbyrdigt selskab.
Hvis du kunne få kontakt med hvalpe, der mangler deres mor
så er alle rigtigt godt tjent med det.

Du kan tilbyde "ammeservice" og
det mest kendte sted at få kontakt er her:
http://www.dansk-retriever-klub.dk/sider/f_racer.html

Ellers kan du lave opslag her:
http://www.hunde-info.dk/forum/messages/12/12.html?1034090441

og her http://www.dog-inn.dk/

Mari

Kommentar
Fra : ninamayer

Dato : 08-10-02 23:41

Tak nu er jeg klar over hvordan jeg skal gøre. Det var rart. Mit første "kuld" men ikke mit sidste. Nina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 09:44

> Hvornår flytter man mor og barn ind i stuen, om dagen?

Vi plejer at flytte hvalpene ind i stuen, når de kommer op og stå på
benene. Så begynder de også at bevæge sig rundt på egen hånd, det vil
sige at deres behov for plads bliver større. Udvid langsomt deres
område efter deres behov. Sørg for at moderen har mulighed for at
trække sig væk fra hvalpen (også selv om der kun er en)

Kærlig hilsen

Max