/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Er den værd at købe?
Fra : bente64
Vist : 477 gange
50 point
Dato : 01-10-02 23:15

Jeg har set på en ny computer, og tænkte på om nogen vil fortælle mig lidt om hvad det forskellige betyder, og om den jeg har set på, er noget for mig. Jeg skal måske lige fortælle at mit behov ikke er vanvittigt stort. Jeg bruger mest computeren til at skrive på, gå internettet og spille et lille spil engang imellem. Jeg har nu en "meget" gammel lille maskine, processoren er vidst kun 225mHz, og den kan egentlig hvad jeg har brug for. Men den går tit ned (fryser eller andet "sjov") og det er jo irriterende. Og så kunne jeg jo også godt tænke mig at kunne køre lidt flere programmer og spil. Og så skal den jo også være sikret lidt til fremtiden. Men her er hvad der står om den maskine jeg har set på:

MicroMaxx PC
Cel 2.0 GHz u/skærm

MicroMaxx er spækket med de hotteste komponenter - Læs selv: Intel Celeron 2.0 GHz processor, 256 MB SDRAM,
40 GB harddisk, 64 MB GeForce 4 MX 420 grafikkort med TV Out, CD-RW brænder, DVD-drev, 10/100 Mbit netkort og Win XP Home.
Star Office programpakke med tekstbehandling, regneark og meget mere følger med!

Er der mon USB på denne computer? Hvis ja kan jeg så bruge min nuværende printer, som har alm. printkabel? Håber at I kan forstå dette rodede spørgsmål.

MVH Bente

Accepteret svar
Fra : Essence

Modtaget 60 point
Dato : 01-10-02 23:53

VIGTIGT: Du skriver ikke noget om prisen og det er derfor svært at sige om den er det værd(!) ;0)

Har du en anden skærm du gerne vil bruge? -og hvilken? (du kan evt. læse i manualen til din gamle pc (hvis en sådan fulgte med) eller på fakturaen. -eller bagpå skærmen.
Grunden til at jeg spørger om det er, at folk mange gange glemmer at tage hensyn til deres øjne når de køber pc men hvis du er tilfreds med din nuværende skærm, er det helt fint :0)

Umiddelbart ser den nye PC ok ud men jeg er lidt mistænksom overfor SDRAM'ene, da de ikke er specielt hurtige og da slet ikke under Win XP.
Men igen: medmindre du bruger, eller har tænkt dig at bruge, tunge grafiske programmer eller 3D-spil(hvilket det umiddelbart ikke lyder til men alligevel), er det knap så vigtigt.

Jeg har endnu ikke set en ny PC _uden_ printerport men spørg for en sikkerheds skyld.
Og ja: der er ganske sikkert USB på den nye computer men hvis du gerne vil sætte din printer til en USB-port, skal du bruge et "omformer"-stik (PARRALLEL til USB). Det er også muligt at du kan få et nyt printkabel(PRINTER til USB) men her jeg knap så sikker. Spørg forhandleren. ;0)

En anden ting: bruger du modem? -eller andet? -passer det til din nye PC? Igen: spørg forhandleren.
-grunden til at jeg beder dig om at spørge forhandleren om disse ting er, at hvis de ved, hvad de laver, vil kunne besvare dem og hjælpe dig godt igang.

Hvilken forhandler er det?

Den PC du beskriver skal nok holde et _godt_ stykke ud i fremtiden og ser ud til at være _meget_ passende til de behov du beskriver. (omend lidt overdrevet efter min ydmyge mening; men det er jo sådan de fleste nye PC'ere ser ud i dag. -eller også er det bare mig der er konservativ ;0)

Igen: kontakt forhandleren! Dette er faktisk ret vigtigt, eftersom dette er din bedste målestok, fordi du får mulighed for at finde ud af, om du overhovedet gider handle med dem.
-føler du, at dine spørgsmål bliver ordentligt besvaret? -virker det som om de ved, hvad de laver?
-osv.

Husk: jo mere alvorligt de tager dig som kunde og dine behov, desto mere alvorlige er de mht. deres service.
(håber jeg ;0)

Håber at du kunne bruge ovenstående smøre og held og lykke med det.

:0)

Godkendelse af svar
Fra : bente64

Dato : 02-10-02 00:13

Hej

Ja jeg glemte at skrive at den koster 7000 kr.
Jeg er tilfreds med min skærm og jeg har internet via fællesantennen og har et modem til et netkort. (Jeg er ikke helt stiv i de rigtige betegnelser). Men det skulle der vidst ikke være problemer med, selvom jeg ikke ved om det er samme slags netkort som sidder i omtalte computer, men det kan jeg jo undersøge. Og selvfølgelig har du ret,- jeg skal nok spørge forhandleren, men det er svært når man ikke kan alle de fine ord, så jeg tænkte at jeg lige ville høre på kandu først for at få en ide om det er ok. Og du har jo allerede givet mig nogle ideer til hvad jeg mere skal spørge om, og det er jo vigtigt.

Tak for det.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 22:48

"bente64" <bente64.news@kandu.dk> skrev

> MicroMaxx PC
> Cel 2.0 GHz u/skærm

Celeron er Intels billige linje af processorer. Den mangler hastighed i
forhold til P4, men er ikke tosset til prisen.

> MicroMaxx er spækket med de hotteste komponenter - Læs selv: Intel
> Celeron 2.0 GHz processor, 256 MB SDRAM,
> 40 GB harddisk, 64 MB GeForce 4 MX 420 grafikkort med TV Out, CD-RW
> brænder, DVD-drev, 10/100 Mbit netkort og Win XP Home.
> Star Office programpakke med tekstbehandling, regneark og meget mere
> følger med!

"De hotteste komponenter" er en *mild* overdrivelse:

1. Maskinen har 256 Mb SD-RAM - 256 Mb er standard, SD-RAM er gammeldags.
2. 40 Gb harddisk er ikke voldsomt meget - men sikkert 10 gange mere end du
har nu.
3. Grafikkortet er ikke specielt hurtig. Hvis du vil have lidt mere smæk for
skillingen, skal der et hurtigere kort på bordet. (Det er trods alt ikke så
dyrt)

Alt det øvrige halløj er der for så vidt ikke noget i vejen med.
Men alligevel: Der oplyses ikke hvilket mærke de forskellige dele er, hvilket
kan have meget at sige mht. kvaliteten. Måske sidder grafikkortet "onboard",
hvilket gør det vanskeligt og opraktisk at opgradere.

Du oplyser ikke prisen, hvilket gør det umuligt at vurdere om det er et godt
køb - men personligt ville jeg ikke være i tvivl: Jeg ville sammensætte min
egen maskine, og evt. få butikken til at bygge den for mig. Prøv at tjekke
www.midtdata.dk - dér får du som regel relativt meget for pengene. Gå uden om
de gængse radio-tv kæder (Fona, Merlin, Fredgaard osv.), når du skal handle
PC. De ved ikke et klap om hvad de sælger, og priserne er alt for høje. Hvis
du gerne vil handle lokalt, og ikke på nettet, er det lige før jeg vil
anbefale Bilka, da deres Mycom maskiner som regel er meget rimelige til
prisen. I Bilka kan du endda somme tider være heldig at møde en ekspedient,
der ved hvad han snakker om.

> Er der mon USB på denne computer? Hvis ja kan jeg så bruge min nuværende
> printer, som har alm. printkabel? Håber at I kan forstå dette rodede
> spørgsmål.

Ja, maskinen har helt sikkert usb, og den har også en almindelig printerport.
Det har alle PC'er stadig væk, så du behøver ikke at bekymre dig om hvorvidt
du stadig kan bruge din gamle printer.

mvh
Peter

> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Hurtige løsninger er ofte de dårligste løsninger. Sæt Outlook Express op til
at læse nyheder, hvis du vil gøre dig selv en tjeneste.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 22:56

bente64 wrote in <17om9.64222$Qk5.2511133@news010.worldonline.dk>:
> Jeg skal måske lige fortælle at mit behov ikke er vanvittigt
> stort. Jeg bruger mest computeren til at skrive på, gå internettet og
> spille et lille spil engang imellem. Jeg har nu en "meget" gammel lille
> maskine, processoren er vidst kun 225mHz, og den kan egentlig hvad jeg
> har brug for.

Puha, så bliver det noget af et spring. :)
Jeg ville nok ikke købe sådan et "vilddyr", som du beskriver længere nede.

Selv bruger jeg en 350 mhz. Det er lidt i underkanten nogle gange, men det
vil en 4000 mhz også være, så det bekymrer mig nu ikke. :)

> Men den går tit ned (fryser eller andet "sjov") og det er
> jo irriterende.

Det kan lige så godt være fordi du har en dårlig driver installeret eller
sådan noget. I hvert fald ud fra det, du indtil videre har fortalt. :)

> Og så kunne jeg jo også godt tænke mig at kunne køre
> lidt flere programmer og spil. Og så skal den jo også være sikret lidt
> til fremtiden.

Okay, så er det rart med en lidt større maskine. Og har man alligevel
pengene, så kan man lige så godt købe en ny. :)

Men hvis dit behov egentlig sådan ca. er dækket af din gamle maskine, så vil
selv den mindste nye maskine være godt fremtidssikret.

> MicroMaxx er spækket med de hotteste komponenter

Nej, den er bygget op af aktuelle komponenter. :)
"Aktuel" som i "er ikke gået af markedet endnu".
Det er der ikke noget i vejen med. Det eneste der fejler noget på det punkt,
er overskriften. Jeg synes det gør sælgeren utroværdig.

> - Læs selv: Intel Celeron 2.0 GHz processor, 256 MB SDRAM,

Helt fint.

> 40 GB harddisk,

Du kan nok selv bedst vurdere om den er stor nok. Der er ingen grund til at
købe en mindre harddisk.
De skriver intet om hastighed eller mærke. Hastigheden er fin nok, men du
skal passe på ikke at få en dårlig harddisk.

> 64 MB GeForce 4 MX 420 grafikkort med TV Out,

Det er fint. En GeForce 3 eller 2 ville sikkert også være rigeligt fint. :)

> CD-RW brænder,

Det var ikke mange detaljer. Vær opmærksom på at du ikke får en gammel
model. Der er sket meget inden for CD-RW brændere de sidste måneder. Min
næsten nye CD-RW brænder er dybt forældet. :-/

> DVD-drev,

Igen, ingen detaljer. Det kan være for at spare plads, men det kan også være
fordi det er noget billigt... hardware. :)

> 10/100 Mbit netkort

Det er ved at være nogle år siden jeg er stødt på et dårligt netkort. :)
(bortset fra en serie, hvor kablet ikke kunne "klikkes" fast mere end et par
gange)
Personligt synes jeg dog det er en stor fordel, hvis kortet kan bruge en
standard driver. Fx. hvis det har en RTL8139-chip.

> og Win XP Home.

Det er så et spørgsmål om smag.

> Star Office programpakke med tekstbehandling, regneark og meget mere
> følger med!

Herligt! Men hvis den ikke gjorde, kunne du jo selv downloade den i løbet af
nogle få minutter, ligesom os andre.
(Eller i løbet af mange minutter, hvis du ikke har bredbånd)

> Er der mon USB på denne computer?

Ja. Der er nok 2 eller 4 porte.

> Hvis ja kan jeg så bruge min nuværende
> printer, som har alm. printkabel?

Ja, printer-porten er stadigvæk med. :)

Hvis der er problemer der, så er det nok at finde en driver til Windows XP.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 23:06

> MicroMaxx er spækket med de hotteste komponenter - Læs selv: Intel
> Celeron 2.0 GHz processor, 256 MB SDRAM,
> 40 GB harddisk, 64 MB GeForce 4 MX 420 grafikkort med TV Out, CD-RW
> brænder, DVD-drev, 10/100 Mbit netkort og Win XP Home.
> Star Office programpakke med tekstbehandling, regneark og meget mere
> følger med!

Hvad koster den? Man kan få en langt bedre for under 7000 kr.

> Er der mon USB på denne computer? Hvis ja kan jeg så bruge min nuværende
> printer, som har alm. printkabel? Håber at I kan forstå dette rodede
> spørgsmål.

Ja, der burder være LPT stik i.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 23:34

>
> Celeron er Intels billige linje af processorer. Den mangler hastighed i
> forhold til P4, men er ikke tosset til prisen.
>

Jeg kan nu ikke få øje på prisen, men hvis jeg var dig (med det anførte
behov) ville jeg nok vælge at ofre ca. kr. 2.000,- på nogle brugte stumper
til din nuværende PC - fremtidssikker er du alligevel kun i et par dage.

ab

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 01:56

<snip>

For dem som ikke ved det er der tale om en maskine fra computercity
(http://www.computercity.dk/) den koster 6.999,- og de reklamerer med "Spar
2000,-"
Personligt ville jeg ikke købe den maskine, men det er nok fordi den ikke
ville opfylde min krav...
Men, hvis den var til mine forældre ville jeg overveje det da man får en OK
maskine der kan det en "ny" maskine skal kunne.
Så mit råd er: Hvis du ikke har forstand på computere og ikke kender nogen
der kan hjælpe dig (det gør du vel ikke ellers ville du vel ikke spørge
"os") så køb den eller en ligende maskine.
Det der betyder noget for dig er at den er inst. når du får den. Men vær
sikker på at du får en "restore" cd med så du nemt kan reinstallere den
igen. For selvom Win er blevet bedre skal det stadigvæk reinst. af og til...
Selve prisen er ikke billig men heller ikke voldsomt dyr. Men når du er
igang så kig evt på modellen større (den til 9.999,-) Den har bedre
specifikationer.
For dem som ikke kender dem er de:

" Intel Pentium4 2.4 GHz processor, 512 MB DDR RAM, 120 GB 7200 RPMharddisk,
128 MB GeForce 4 TI4200 grafikkort med TV Out, CD-RW brænder og DVD-drev, 56
K modem, Firewire, netkort og Win XP Home. Star Office programpakke med
tekstbehandling, regneark og meget mere."

Til 2.000 mere ville jeg mene at den var et bedre køb. Dog skal du være
opmærksom på at den er uden skærm, og mus/keyboard er heller ikke nævnt.
Så måske du skulle sammenligne priserne med f.eks. dell (www.dell.dk) de
kører kampangne for tiden og påstår at man kan spare op til 6.000,-

Men som sagt, det er bare min mening

Thomas
_________________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 07:46

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message
news:3d9a4428$0$69033$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> igen. For selvom Win er blevet bedre skal det stadigvæk reinst. af og
til...

Hvis det skal reinst. er det fordi man er en skovl.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 09:30

> For dem som ikke ved det er der tale om en maskine fra computercity
> (http://www.computercity.dk/) den koster 6.999,- og de reklamerer med
"Spar
> 2000,-"

Se i stedet fx "Greentech XP+ 1800" til 6095,-

<http://www.greendata.dk/shop/>
PC systemer > XP

Den har bedre grafikkort, bedre harddisk, hurtigere CPU, bedre og mere RAM
osv.

Det eneste den mangler i forhold til den anden, er en CD brænder, men de kan
købes for ca. 500 kr,- altså under de 900 kr. prisforskel. Nå ja, der er
heller ikke styressystem med. Så den er måske ca. 500 kr. dyrer incl.
brænder og styresystem, men meget meget bedre.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 09:49

On Tue, 01 Oct 2002 21:15:23 GMT, "bente64" <bente64.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har set på en ny computer, og tænkte på om nogen vil fortælle mig
>lidt om hvad det forskellige betyder, og om den jeg har set på, er noget
>for mig. Jeg skal måske lige fortælle at mit behov ikke er vanvittigt
>stort. Jeg bruger mest computeren til at skrive på, gå internettet og
>spille et lille spil engang imellem. Jeg har nu en "meget" gammel lille
>maskine, processoren er vidst kun 225mHz, og den kan egentlig hvad jeg
>har brug for. Men den går tit ned (fryser eller andet "sjov") og det er
>jo irriterende. Og så kunne jeg jo også godt tænke mig at kunne køre
>lidt flere programmer og spil. Og så skal den jo også være sikret lidt
>til fremtiden. Men her er hvad der står om den maskine jeg har set på:
>
>MicroMaxx PC
>Cel 2.0 GHz u/skærm
>
>MicroMaxx er spækket med de hotteste komponenter - Læs selv: Intel
>Celeron 2.0 GHz processor, 256 MB SDRAM,

dette trækker ned at det er sdram. Det betyder, at det er lidt
forældet bundkort til sdram. Det er en dødssynd at sætte sdram sammen
med P4, og endnu værre med celeron !!

>40 GB harddisk, 64 MB GeForce 4 MX 420 grafikkort med TV Out, CD-RW
>brænder, DVD-drev, 10/100 Mbit netkort og Win XP Home.
>Star Office programpakke med tekstbehandling, regneark og meget mere
>følger med!
>
>Er der mon USB på denne computer? Hvis ja kan jeg så bruge min nuværende
>printer, som har alm. printkabel? Håber at I kan forstå dette rodede
>spørgsmål.
>

Ja, der er garanteret usb på. Men også printerport. Så, ja, du kan
bruge din gamle printer uden videre.

Check om det ikke er DDR ram. Overvej eventuelt et andet tilbud
ellers.

F.eks. dette
http://www.foeniks-computer.dk/

6895 med 2 GHz P4 og DDR ram, 17 " skærm, osv.

mvh

John

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 09:56

Jesper G. Poulsen wrote in
<3d9a9643$0$69015$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
>> igen. For selvom Win er blevet bedre skal det stadigvæk reinst. af og
> til...
> Hvis det skal reinst. er det fordi man er en skovl.

Rolig nu. Det kommer an på hvad man bruger computeren til.

Jeg har oplevet installationer af Windows 95, som har kørt i årevis uden så
meget som at blive genstartet.

Men jeg har også set mange Windows-installertioner, som skulle
geninstalleres mindst hvert halve år.

Det behøver ikke være brugeren, der er skovlen. Det er ofte udviklerne, der
er det dårlige element. Her snakker jeg om en kombination af OS-udviklerne,
og applikations-udviklerne.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 10:14

On Wed, 02 Oct 2002 10:55:45 +0200 skrev Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> .

>Jeg har oplevet installationer af Windows 95, som har kørt i årevis uden så
>meget som at blive genstartet.

Er du sikker på det ?
Mener bestemt at kunne huske noget om at WIN 95 højest kunne køre ca.
49 dage, det var vist et tælleværk der løb over efter 49 dage.
Korriger mig hvis jeg tager fejl...

VH Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 12:43

Martin Østerberg skrev bl.a.:

>> Jeg har oplevet installationer af Windows 95, som har kørt i årevis
>> uden så meget som at blive genstartet.
>
> Er du sikker på det ?
> Mener bestemt at kunne huske noget om at WIN 95 højest kunne køre ca.
> 49 dage, det var vist et tælleværk der løb over efter 49 dage.
> Korriger mig hvis jeg tager fejl...

Jo, Win 95/98 har den fejl men det kan rettes med en patch.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q216641&

--
Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 13:37

> MicroMaxx PC
> Cel 2.0 GHz u/skærm
>
> MicroMaxx er spækket med de hotteste komponenter - Læs selv: Intel
> Celeron 2.0 GHz processor, 256 MB SDRAM,
> 40 GB harddisk, 64 MB GeForce 4 MX 420 grafikkort med TV Out, CD-RW
> brænder, DVD-drev, 10/100 Mbit netkort og Win XP Home.
> Star Office programpakke med tekstbehandling, regneark og meget mere
> følger med!

når nu man har læst tråden og for at vide at den koster 6999 uden skærm,
ville jeg sige at det er et uhyggeligt dårligt køb. hvis den havde været med
en 19" skærm =ca. 2000 mindst kunne prisen "måske" diskuteres. her er mit
råd. hold dig langt væk fra de alm. radio- og tv-kæder som Chuke Mimergolf
også er inde på. nu har du jo muligheden for at komme på nettet, så bestil
en derfra. bare husk at betale med efterkrav. dvs til postvæsenet.

følgene er taget fra www.edbpriser.dk --> computere --> samlet uden
skærm.

Direct Office XP2000+ 256MB/64MBAGP/30GB/DVD/MIDI
ATX/LAN/MUS/TASTATUR 3.195 kr. EDB-Direct

godt nok er grafikkortet ikke helt ligeså godt som ovenstående men prisen
er pludseligt mere end halvveret.hvis du havde tænkt dig at bruge 7000kr. på
en pc har jeg dog nogle andre forslag. gå ind på nedenstående web-sider og
start langsomt med at finde en computer du vil have. derefter ringer du til
butikken og ber dem om at samle den til dig. folk du her vil snakke med ved
meget mere om sagerne end en medarbejder fra en radio of tv kæde. ihvertfald
i de fleste tilfælde. se også www.edbpriser.dk det er det bedste link jeg
kan give dig.

www.itbutikken.dk
www.midt-data.dk
www.compumail.dk

mvh tor lund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 13:46

tor lund wrote:
> www.itbutikken.dk
> www.midt-data.dk
> www.compumail.dk

Du glemte:
http://www.shg.dk
http://www.prcdata.dk
og hvis det skal være rigtig billigt (se under computere --> economy):
http://www.data1.dk

--
/kenne
Why is a 0 slimmer than an O?
What if 0 believes it looks like O -
then 0 would have a problem right?