/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Kroppens forbrænding af ethanol
Fra : A_MADE
Vist : 6752 gange
50 point
Dato : 13-06-05 10:48

Kan nogen forklare mig kroppens forbrænding af ethanol?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 10:52
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 10:57
Kommentar
Fra : nebis

Dato : 13-06-05 10:58

Prøver lige at tænke tilbage...

Det er noget med at et ensym, der hedder noget ala ethanase "trigger" omdannelsen af ethanol til ethanal

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-06-05 10:59

Alkoholen føres med blodet rundt til alle organer og fordeler sig i den store mængde vand, vi alle har i kroppen. Mænd indeholder mest vand, nemlig over 2/3 af hele kroppens vægt. I kvindernes kroppe er kun lidt over halvdelen vand. Alkoholen forsvinder fra kroppen ad to veje, idet leveren nedbryder alkoholen til en luftart (CO2), som vi udånder via lungerne og til vand som vi udskiller i nyrerne. Leverens celler indeholder store mængder af enzymer, der er i stand til at foretage denne nedbrydning af alkohol. Disse enzymers virksomhed kan bremses ved hjælp af antabus. Derved ændres nedbrydningen og der opstår nogle stoffer som påvirker vores organisme på en meget ubehagelig måde.

Uddrag fra artikel: http://hjem.tele2adsl.dk/bros/alkohol.htm

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 11:03

beklager "mit" indlæg havde lige en lidt for fræk gæst
(hvorfor filen kan folk ikke spørge før de låner ens pc ???? )

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-07-05 15:15

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 18:16

keder du dig arne ????????

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 05-07-05 22:46

Ethanol metaboliseres primært i leveren. Ethanol + NAD(+) --> acetaldehyd+ H(+)Reaktionen er faciliteret af alkohol dehydrogenase. Reaktionen hæver [NADH]/[NAD(+)] forholdet i leverens cytosol som forskyder det equilibrium af laktatdehydrogenase og glyceraldehyd-3-phosphatdehydrogenase (og på den måde inhiberes glykolysen.)