/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD hakker, hvorfor??
Fra : sus1234
Vist : 523 gange
50 point
Dato : 30-09-02 18:05

jeg har tidliger haft XP hvor jeg uden problemer kunne se DVD. men nu hvor jeg har skiftet til 2000 hakker DVD'en enormt...

256MbRam
64Mb Grafikkort
800Mhz

Hvorfor hakker den sådan??
Sus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 17:18

"sus1234" <sus1234.news@kandu.dk> wrote in message
news:Vt_l9.59447$Qk5.2280920@news010.worldonline.dk...

> Hvorfor hakker den sådan??

Tjekket om DVD´en kører i DMA mode ?

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 30-09-02 19:21

hvordan tjekker jeg det?
hvis det kunne have nogens indetesse er mit DVD-drev et
Samsung SD-612F

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 22:05

> jeg har tidliger haft XP hvor jeg uden problemer kunne se DVD. men nu
> hvor jeg har skiftet til 2000 hakker DVD'en enormt...
>
> 256MbRam
> 64Mb Grafikkort
> 800Mhz
>
> Hvorfor hakker den sådan??
> Sus

Jeg havde et problem der lignede... DVD'en hakkede når jeg så film med
underteksterne slået til. Problemet løste sig selv da jeg installerede et
nyt DVD-afspiller program (WinDVD). Før brugte jeg Windows Media Player.

Mvh.

Mads

Kommentar
Fra : Peter_Gimm

Dato : 01-10-02 17:17

Hvis du bruger real Player eller Media Player hjælper det måske at opgradere til nyeste version...

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 01-10-02 20:09

Jeg bruger zoomplayer og det er den sidste nye

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 01-10-02 23:16

Hej Susanne,

mht. til DMA, ka' du gøre følgende...

Højreklik på "denne computer" og vælg egenskaber... herefter trykker du på fanebladet "Hardware"... og her trykker du på knappen "Enhedshåndtering"...

i dette vindue går du ned til der hvor der står "IDE ATA/ATAPI-controllere... højreklikker på "Primær IDE Kanal"... vælger egenskaber... og trykker på fanebladet "Advancerede indstillinger"... her ka' du så se om DMA er slået til... (DMA, hvis det er tilgængeligt)... er det ikke det så vælg "DMA, hvis det er tilgængeligt"...
(jeg fandt dette billede af det)... -->
http://members.optushome.com.au/skinah/images/win2kDMA.jpg
eller denne, godt nok til WinXP, men skærmbillederne ligner hinanden... -->
http://www.ati.com/support/faq/winxp/winxpconfigenabledma.html

det samme gør du så bagefter med "Sekundær IDE-kanal"...

men ellers tænkte jeg på hva' dit bundkort hedder? (model osv.)

hvis du ikke er sikker på hva' den hedder, ka' du bl.a. bruge dette program "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------
programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

så ka' vi bl.a. også finde ud af hvilket Chipset dit bundkort bruger... hvis det f.eks. er et VIA Chipset ka' det være du mangler "VIA4in1"-driverne...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 02-10-02 09:59

DMA er ændret... det hjalp ikke! jeg håber dette kan hjælpe!!

Generated by: BIOS Wizard 2.10
Date: October 02, 2002
Time: 09:36

PnP Version : BIOS currently supports latest version 1.0
PCI Version : BIOS currently supports latest version 2.1
PCI IRQ Routing Table : BIOS currently supports this feature
Enhanced Disk Drive
Specification : BIOS doesn't support this feature
DMI Version : BIOS currently supports latest version 2.3
ACPI Version : BIOS currently supports latest version 1.0
APM Version : BIOS currently supports latest version 1.2
Booting From CD-ROM : BIOS currently supports this feature
Supports ESCD : BIOS currently supports this feature
Can be Updated (flashed) : BIOS currently supports this feature
Can be Shadowed : BIOS currently supports this feature
BIOS Chip in Socket : BIOS currently supports this feature
Supports Selective Booting : BIOS currently supports this feature
Supports LS-120 Booting : BIOS doesn't support this feature
Supports ZIP Booting : BIOS doesn't support this feature
Supports Network Booting : BIOS currently supports this feature
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.00PG
BIOS ID : 06/22/2001-8363-686B-JA6LMC0CC-00
BIOS Date : 06/22/01
BIOS OEM Signon : 06/22/2001
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : VIA 82C305 rev 2
Super I/O Chip : VIA 686 found at 0h:7h:0h

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-10-02 10:52

Hej Susanne,

umiddelbart har du et Matsonic MS8117C bundkort... -->
http://www.matsonic.com/ms8117c.htm
her er der bl.a. en manual til den... -->
http://206.135.80.155/manual/ms8117c.pdf
(evt. højreklikke og gem som, så er du fri for at den åbnes... har brug for Adobe's Arcobat Reader)...

der er også andre ting til dit bundkort på denne side nede ved "MS8107C , MS8117C , MS8127C"... -->
http://www.matsonic.com/download_via.htm
du ska' så kun ta' de ting der relatere til MS8117C'en...

dit Bundkort bruger VIA Chipset, så du ka' downloade og prøve om den nye version 4.43 af "VIA4in1" driverne ikke sku' hjælpe på det... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2
eller Version 4.38 som også er på den side hvor dit bundkort er nævnt, ovenover... -->
http://206.135.80.155/download/via/4in1/4in1438.exe
jeg vil dog foreslå version 4.43 idet den har nogle forbedringer og rettelser...

og eventuelt VIA's IDE miniport driver v3.0.14... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=66
hvis du har ATA 100 eller ATA 133 harddiske... og hvis ingen af de overstående virker...

derudover vil jeg også foreslå dig at downloade og installere Service Pack 3 til Win 2000, hvias du ikke allerede har gjort det...
http://download.microsoft.com/download/win2000platform/SP/SP3/NT5/DA/W2Ksp3.exe
(den fylder ca. 124.68 MB)... husk og gem den så du ka' køre den hvornår du vil eller har behov for det...

et godt råd er at hver gang der er lavet vigtige system ændringer, sådan som f.eks. installation af nyt hardware at kører Service pakken bagefter...

så håber jeg det vil løse dit problem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 02-10-02 14:22

okay alt er nu prøvet (med undtaelse af service pack3 (hvad er lige formålet)) og filmen hakker stadig... og lyden er også der efter... det er lige som om det blæser... (du ved hjemmevideoer i blæsevejr) og når folk taler lyder det som om man spoler med lyd på!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-10-02 15:36

hej susanne,

oki doki... træls... men det ska' vi nok få ordnet så den holder op med det...

ang. service pakken så indholder en del rettelser, samt forbedringer til styresystemet... du ka' læse mere om service pakken her... -->
http://www.microsoft.com/Windows2000/downloads/servicepacks/sp3/loc/readmesp_da.htm
hvis du har service pakke 2 liggende ka' du også køre den...

hvilket 64MB grafikkort har du?

såvidt jeg ku' se var der onboardlydkort på dit bundkort, medmindre du har skiftet det ud... hvis du har og bruger det onboard lydkort på bundkortet, er der her en driver til den i Win2000... -->
http://206.135.80.155/sound/codec/via/via_c2k.zip

ved du om du har ASPI installeret?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 02-10-02 15:46

okay, det er et nivida GeForce2 MX440
der bliver brugt et PCI128 lykort!

Annuller spørgsmålet
Fra : sus1234

Dato : 18-07-06 11:50

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
formaterede PCen og trylle trylle