/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
hvad er mindst fedende??
Fra : rwo
Vist : 2005 gange
100 point
Dato : 08-06-05 20:42

Hej

Hvad er mon mindst fedende:

Mikroovnspopcorn (dem man køber i pose, og putter i mikroovnen) gerne set udfra de mikropop, der er betegnet som light, evt mærket Popz.

eller

eller popcorn lavet i en gryde med olivenolie??

Hilsen

rwo

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-06-05 20:58

Dem der feder mindst er dem man ikke spiser, ellers er det et "FEDT"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-06-05 21:06

Hvis du selv vil "poppe" så er det de popcorn, som du lægger i en gryde med lidt fedt/olie
der er mindst fedende.
Leder efter siden hvor jeg fandt det.

Indtil videre kan du her se, hvor meget fedt, der er i de popcorn, der bliver "poppet" i microovnen

http://www.dr.dk/reneord/artikler/2003/040903popcorn.htm

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-06-05 21:07

Du kan købe en popcornmaskine - de popper helt uden fedtstof....

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-05 21:08

Det er fuldstændigt ligegyldigt, for olien er også i dem man putter i mikroovnen.
Og med hensyn til light popcorn, er de ikke synderligt mere light end andre, idet fedt/oliemængden skal være der for at få dem til at poppe.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-06-05 21:14

Det, der har betydning for om popcorn popper temperaturen i majskernens omgivelser. Grunden til de popper er, at der er en lille boble med væske i midten af kernen, som stiger i tryk ved opvarmning og til sidst eksploderer - popper.

Det er ikke olien, der gør det, men temperaturen. Derfor kan det lade sig gøre i en popcornmaskine uden nogen former for tilsat fedstof.

Majs indeholder i sig selv en del olie og kulhydrater... men meget er sparet ved at poppe uden fedt.. (Om man så giver køb på smagen er - --- En smagssag )

Vaxen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-06-05 21:14

Hvad med helt at droppe popcornene.
Det er nok den mindst fedende løsning, hvis det er vægten du tænker på.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 09-06-05 00:25

Som den ene gangster siger til den anden i filmen Analyse that:

Whats not so fattening as a sandwich?

A half a sandwich.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-06-05 07:03

Popcorn skal laves på gammeldaws Yankee maner - overhældt med smeltet smør
Hvad feder mindst... og fylder godt i maven? = Vand
Nå spøg til side... vaxens popcorn må fede mindst, ingen fedstof.
Hygge...
Søren
NB: Er man først begyndt at spise popcorn... så kan man ikke stoppe igen (før skålen er tom)

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 09-06-05 09:16

Majs er fedende i sig selv...undgå helst majs hvis du vil tabe dig.

Accepteret svar
Fra : LouiseKP

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-05 10:57

Bare en lille kommentar til alle dem, der foreslår at droppe popcornene.

Hvis man er lækkersulten og valget står mellem chips og popcorn, så må popcornene være at foretrække.

Har tidligere hørt om undersøgelser der viser, at det er bedst at poppe popcornene selv, fordi det fedt der er i mikropopcornene er farligere end hvis man bruger f.eks. olivenolie.

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 09-06-05 11:31

Tak for svaret LouiseKP.

Kommentar
Fra : LouiseKP

Dato : 09-06-05 11:32

Velbekom

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-06-05 11:38

Når det drejer sig om, hvad der feder mest, er det vel mest logisk at tænke på fedtindholdet...

Alt fedt feder lige meget - men noget fedt er bedre for kroppen end andet.

Så vidt jeg husker er der 11 gram fedt pr. 100 i mikropops light - sandsynligvis plus den mængde fedt majsen indeholder. Hvis du laver popcorn selv og bruger mindre end 11 gram fedt til en portion majs på 89 gram, ja, så feder dine egne popcorn mindre. Bruger du mere end 11 gram, feder det mere.... jeg går ud fra, at det er så enkelt...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-06-05 11:40

Ud over det - hjemmelavede popcorn smager nu engang bedst, når de er poppet i Kokosolie... Men det er så ikke det sundeste fedt i verden.
Men en god leveregel må være, at man spiser lidt af det gode... altså spiser det, der smager bedst men gør det noget mindre... gode smagsoplevelser er jo trods alt en vigtig ting i livet.

Vaxen