/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Supervised password kontra User password
Fra : Lotte9
Vist : 378 gange
200 point
Dato : 07-06-05 14:43

Jeg er ikke helt med på hvad denne tekst betyder:

På de fleste bios er det muligt at sætte et password til beskyttelse af dit system (User password) Eller for at undgå at andre går sig en tur i din BIOS konfigurering (Supervised Password).

Hvad er forskellen på (User password) og (Supervised Password).?

Er nogen af de to et password man bruger til sin almidelige computer derhjemme så andre ikke kan logge på sin bruger konto? Altså så man har sin egen konto, og hvis der skulle komme en gæst så får de en gæste konto. (Tror godt i ved hvad jeg mener)

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 210 point
Dato : 07-06-05 14:50

Nej bios ligger før operativsystemet og alt det med gæstekontoer! Bios passwords er for at beskytte den enkelte PC!

Og det bruger man bios userpassword til! Hvis m,an helt vil forhindre at andre går ind i PC'ens bios og ændrer på biosopsætningen bruger man så det supervised password! Ganske godt til små pilfingre, hvor man dog godt vil have at de kan starte PC'en og komme ind på deres konto i f.eks. winxp!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-06-05 14:52

user password bruges er en passwordbeskyttelse der ligger før operativsystemet (f.eks. winxp) og forhindrer at andre kan starte PC'en op i det hele taget!

Kommentar
Fra : Lotte9

Dato : 07-06-05 15:10

Ok. Tak tedd.

lige et spørgsmål så:

Nu har jeg lavet et Supervised password til min bios og det virker fint.

Men jeg lavede også et user password i bios for at se om det virkede. Men det gjorde det ikke.
Jeg kan uden problemer starte maskinen op uden den udervejs spørger om password.????

Hvad kan jeg have gjort forkert?

Jeg gik ind i bios på f2, og under security sagde jeg den skulle oprette et password til user password. Så trykkede jeg f10 for at gemme og exit.

Er det ikke den rigtige metode?

Kommentar
Fra : Lotte9

Dato : 07-06-05 15:12

Selvfølgelig afsætter jeg også flere point for yderligere hjælp udover det oprindelige spørgsmål

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 07-06-05 15:25

hej
supervsed pw kan gå helt bag alt i dit system
mens alm. pw kun har de rettigheder supervised
giver dig lov til
altså flerbrugere hvor der er en der admin hele systemet
overordnet kan man sige en paraply
en der sidder foroven og bestyrer alle dem nedenfor
og bestemmer hvad de må

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-06-05 15:38

Nu det ikke noget jeg selv bruger! Og der er mange forskellige slags bios på markedet! Men mon ikke du skal ind og indstille i supervisor password først? Om det kun skal gælde for bios eller hele systemet?

Godkendelse af svar
Fra : Lotte9

Dato : 07-06-05 15:47

Tak for svaret tedd. Ok. Det prøver jeg. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-06-05 15:52

Nu har jeg lige været inde i min egen bios! Og der er det sådan at supervisor password gælder for at komme ind i hele bios! User password gir kun adgang til dele af bios! Ingen af dem gav mulighed for at låse hele bios! Man skal lære så længe man har lever Det jeg skrev før gælder til min gamle PC, så der er altså forskel på bios som du kan se!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-06-05 16:17

Skulle have stået! Ingen af gav mulighed for at låse hele PC'en