/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
salgspris for hvalpen når der kun er en
Fra : ninamayer
Vist : 902 gange
100 point
Dato : 27-09-02 23:11

Jeg har lige fået hvalp med min westie, og da der kun kom én hvalp, er jeg ikke klar over om prisen for den så er halveret, og evt retten til den første og eneste hvalp er min! Hanhunden vil gerne have en for parringen og er lovet at vælge først. Hvad nu, vi kan jo ikke dele den, hvis jeg beholder den, skal han så have penge af mig og hvor mange?

Nina

Kommentar
Fra : katrin

Dato : 28-09-02 00:43

Hej Nina

Det må være rimeligt, at hanhundens ejer får en del af hvalpens salgspris. Ikke nødvendigvis halvdelen, for hvis du beholder hvalpen, tjener du jo ikke selv penge på den.
At hanhundens ejer skal have den eneste hvalp, fordi han er blevet lovet en hvalp, er til gengæld
urimeligt.
Men det må I kunne snakke jer frem til i al fordragelighed.

Mvh.
Katrin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 23:30

Fri, 27 Sep 2002 21:11:00 GMT, ninamayer wrote:

>Jeg har lige fået hvalp med min westie, og da der kun kom én hvalp, er
>jeg ikke klar over om prisen for den så er halveret, og evt retten til
>den første og eneste hvalp er min! Hanhunden vil gerne have en for
>parringen og er lovet at vælge først. Hvad nu, vi kan jo ikke dele den,
>hvis jeg beholder den, skal han så have penge af mig og hvor mange?

Hvis du har skrevet under på den parringskontrakt, skal han ha' hvalpen.
Det der tilfælde, er en af grundene til, at jeg ALDRIG ville indgå en
sådan aftale!
Desværre ... du må aflevere efter 9 uger.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com
-
Vrede er en tyv, der stjæler de gode øjeblikke.
Reader´s Digest

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 28-09-02 01:08

hejsa

i må jo kunne finde ud af hvad den gængse salgspris er, og så ud fra det, finde ud af , hvem der beholder hvalpen, og hvor meget modparten skal af med, som kompensation.
Lige en ting, er det normalt at der kun kommer en hvalp, med den race, fordi det har jeg aldrig hørt om før, nå, jeg er bare nysgerrig.
men igen, hvis hanhundens ejer, er blevet lovet en hvalp, som betaling for parringen, kan han/hun vel ikke gøres til taber, fordi der kun komme én hvalp. tjaa trist situation.

men ellers skal der lyde et stort tillykke, med den lille, og giv den et kram, for der er ikke noget så pusser nusser som en lille hvalp:)

mvh. Melander

Kommentar
Fra : katrin

Dato : 28-09-02 01:08

Hej igen Nina

Hvis I ikke kan blive enige, vil jeg foreslå, at du henvender dig her:

Dansk Kennel Klub
Parkvej 1
2680 Solrød Strand
Tlf.: 56 18 81 00
Fax: 56 18 81 91

De kan fortælle dig, hvor du rent juridisk står i den pågældende situation.

Mvh.
Katrin

Kommentar
Fra : ninamayer

Dato : 28-09-02 09:05

Idag kommer "far" så må vi snakke om det! Jeg skriver igen.
Nej det er ikke normalt at der kun kommer en hvalp, der er altid befrugtet mindst to fostre for at der kan ske en befrugtning ,så en må været gået til tidligt. ÆV
Vi må prøve igen for det er bare FOR DEJLIGT. Det er lige mig.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 07:31

"ninamayer" <ninamayer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:TG3l9.36443$Qk5.1619606@news010.worldonline.dk...
> Jeg har lige fået hvalp med min westie, og da der kun kom én hvalp, er
> jeg ikke klar over om prisen for den så er halveret, og evt retten til
> den første og eneste hvalp er min! Hanhunden vil gerne have en for
> parringen og er lovet at vælge først. Hvad nu, vi kan jo ikke dele den,
> hvis jeg beholder den, skal han så have penge af mig og hvor mange?
>
> Nina
>

Hvis man kun får en hvalp er det som regel lig med en omparring. Har I ikke
lavet en aftale om det?. Det er normalt sådan inden for min race ihvertfald
(skotter).

Men du er nødt til at aflevere din eneste hvalp, når opdrætteren er lovet at
vælge først.

Venlig hilsen
Lene

Accepteret svar
Fra : perhapsnot

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-02 15:45

Hej Nina
En hvalp er ikke nem at dele. Hvis i ikke havde skrevet eller aftalt noget. Mit foreslag ville vore en ny parring (når "mor'en" er klar til dette) så kunne den nye parring være UB hvis "hannen" skal have denne hvalp. Du kunne også beholde denne og så fik "hannen" den først af det nye kuld + ½delen af salget af hvalp nr to. Den mest almindelige aftale er : ingen hvalpe = ny parring. 1 hvalp = 0 afregning til "hannen" . to eller flere = 1 hvalp eller pris for denne + evt. bonus for ex. mange hvalpe (x antal). I dit tilfælde vil jeg sige at hannen "fik noget" ud af parringen, men ejeren af hannen får det desværre ikke. MvH PH

Kommentar
Fra : Brian_L

Dato : 28-09-02 17:43

Ren juridisk er sagen ret klar, i har indgået en aftale om at ejeren af hanen skal have en hvalp.
Aftalen er bindende uanset om den er skriftlig eller mundtlig.
Om du kan få ejeren af hanen til at indgå en ny aftale, om kompentation eller omparring, er helt op til ejeren af hanen.
Men mon ikke han vil være rimelig, han skal jo også tage hensyn til sit ry.
I fremtiden vil det være en god ide, at bruge en standard kontrakt, den kan du nok få ved Dansk kennel klub.
mvh
Brian

Godkendelse af svar
Fra : ninamayer

Dato : 28-09-02 23:36

Tak for svaret perhapsnot. Jeg må prøve at foreslå en omparring, hvem ved måske kan "far" selv se problemet og tilbyder en godtgørelse.

Kommentar
Fra : ninamayer

Dato : 09-10-02 18:15

Tak for jeres indlæg.

Men... "far" er slet ikke intereseret , jeg har misforstået ham ! Nu skal jeg beslutte om hun skal sælges eller vi beholder hende !!! SVÆRT....