/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HJÆLP jeg kan ikke dreje nøglen i tændin~
Fra : ee
Vist : 7307 gange
500 point
Dato : 28-05-05 19:09

jeg har lige købt en OPEL ZAFIRA 2002. nu kan jeg ikke dreje nøglen i tændingen, det virker som når der er gået en stift i en ruko lås. kan det samme være sket i en tændingslås ? jeg har selvfølgelig rykket i rattet så det er ikke ratlåsen som låser den. Har nogen været udsat for det samme ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-05 19:15

Prøv at trække nøglen lidt frem og tilbage (ud og ind). Det kan være en stift der ikke falder på plads.
Hvis du har lidt olie kan du også give nøglen lidt inden du arbejder med den.

Kommentar
Fra : ee

Dato : 28-05-05 19:32

hej refi
det har jeg selvfølgelig prøvet, jeg har dryppet en dråbe olie på nøglen

Kommentar
Fra : ee

Dato : 28-05-05 19:33

kan man sprøjte lidt WD 40 ind i låsen eller er der for meget elektronik i sådan en ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-05 19:38

Neeej - jeg ville nøjes med nøglen - et enkelt pust af en låseolie måske.
Ellers skal låsen skilles ad - det kan jo også være slidtage, så den "hænger".
Her du evt. ikke en anden nøgle du kunne prøve med, nøglen kan jo også være slidt.

Kommentar
Fra : ee

Dato : 28-05-05 19:47

jeg har prøvet med begge nøgler

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-05-05 19:50

?? har vi prøvet at dreje i rattet samtidig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-05-05 19:51

Nøglen kan være slidt eller der kan være en grat på den, men det bedste vil nok være at bestille en ny nøgle hos forhandleren og så håbe på, at det ikke er tændingslåsen. Har du for øvrigt prøvet med reservenøglen for du har vel 2 nøgler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-05 19:53

Er nøglen af en type der kan vendes - altså hakker på begge sider - så prøv at vende den nogle gange samtidig med du hver gang sætter den i.

Ellers er løsningen at få låsen skilt ad. Noget KAN sidde i og derved blokere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-05 19:54

Du kan evt. prøve at puste med trykluft i låsen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-05-05 19:57

Hmm, pas nu på at den ikke taber pusten!

Kommentar
Fra : ee

Dato : 28-05-05 20:13

som jeg har skrevet har jeg prøvet med begge nøgler

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 510 point
Dato : 28-05-05 20:15

Når de andre ting er prøvet, har du kun muligheden med at skille den ad.
Men det ville jeg nu overlade til et aut. værksted da bilen jo ikke er ret gammel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-05-05 20:23

Hvis problemet er der med begge nøgler er det jo helt sikkert selve tændingslåsen der er problemet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-05-05 22:17

Hvad er en tændingslås og hvad er en tændingsnøgle ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-05-05 22:38

Hvis der ikke er startspærer i bilen vil det nemmeste nok bare være at sætte en aftrækker på og så flå skidtet ud - så kan du starte den med en ispind fremover.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-05-05 22:42

Prøv at banke på tendingslåsen med en lille hammer. Bank med nøglen i låsen og på låsen uden nøgle. Det har hjulpet mig. Måske må du demontere plastdækslet rundt tendingslåsen , men du kan prøve at slå rundt nøglehuldet først.Hvis det ikke fungerer efter dette så tror jeg du må have en ny låsesylinder.
alimak

Kommentar
Fra : Carst1

Dato : 29-05-05 13:34

Hej ee
Jeg ved ikke om du har prøvet at træde på bremsen samtidig med at du drejer nøglen, for det skal man gøre i min volvo ellers kan jeg heller ikke dreje min nøgle.
hilsen Carsten.

Godkendelse af svar
Fra : ee

Dato : 30-05-05 13:00

Tak for svaret refi.
jeg har idag fået skiftet tændingslåsen af en autolåsesmed 1815,00 kr. og er kørende igen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-05-05 13:11

Selv tak.

Det var godt nok en pebret pris - men det er vel vilkårene på nyere biler.