/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Swedol - igen
Fra : hansen9
Vist : 5011 gange
100 point
Dato : 25-05-05 22:56

Nu har jeg siddet og fulgt diskussionen om dette produkt. Havde egentlig forstået at det skadede mere end det gavnede. Og så ser jeg at BjarneD skriver at det kan gavne i nogle situationer på gamle biler.
Jeg har en Opel Corsa 1992 - 73.000 km. som lige har været til eftersyn med udmærkelse (3.000 kr.). Og det er jeg lidt stolt af, for jeg er rigtig glad for den, den har endnu aldrig svigtet mig selv om jeg kun har haft den i 2½ år. Til syn i sommers fik jeg at vide, at den har mindst 5 år endnu. Og så er det jeg spørger: Hvad er swedol helt præcist - og er det interressant for mig? Eller skal jeg bare glemme at jeg har læst trådene.....?

Kommentar
Fra : fame

Dato : 25-05-05 23:07

Hvis du klikker på dette link får du mange kommentarer om swedol http://www.google.dk/search?hl=da&q=swedol&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da

Jeg brugte det i en gammel Opel der nåede at køre 302000 km. det nedsatte mit olieforbrug og motoren lød bedre.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 25-05-05 23:14

Swedol er ikke noget for dig for du har tilsyneladende en bil der er i orden.
Der er mange der har oplevet hvad de betragter som en positiv effekt fordi Swedol angiveligt skulle lægge en hinde omkring de bevægelige dele så de støjer mindre.
Nogen kalder det humbug og andre kalder det et mirakel - jeg advarer mod, at bruge det på en god motor for det den skal have er god olie og original oliefilter og skiftet oftere hvis man kører lidt eller bilen arbejder hårdt.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 25-05-05 23:22

BjarneD> Jeg har valgt at køre højst 10.000 på et olieskift da det er en gammel bil. En gennemsnitstur for den ligger på 15-20 km (min datter kører på arbejde i den). Eftersyn er jeg ikke god til, jeg har en gammeldags opfattelse af, at så længe tingene ikke fejler noget..... Ved dette eftersyn havde den kørt 33.000 kilometer siden sidst, alligevel skiftede man kun bremseklodser ud over det almindelige. Så jeg kan ligesom forstå at din holdning er, at jeg bare skal glemme det igen......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-05-05 23:27

Helt klart. Motorerne i moderne biler ( også fra 1992) holder længe med korrekt vedligeholdelse og tænk lige over at olieproducenterne ikke vil give garanti på deres produkter hvis man tilsætter fremmede additiver eller blander olien.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-05-05 23:46

Nååå...
Der er en seriøs tråd
>Bjarne
Det der jeg skrev omkring teflon, cylindervægge og koldstart.
Har det noget på sig eller er jeg blevet bildt noget ind ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-05-05 23:47

Jeg har i tidens løb hørt gode argumenter imod Swedol og et af de stærkeste er, at hvis det ville gavne enmotor at fylde oliekanaler, lejer, oliepumpe og stempler med teflon og andre spændende materialer så ville de store producenter nok have købt patentet for længst.
Hvis slitagen er så stor, at der er plads til lidt "klister" hist og her så kan det nok umiddelbart gavne ved at mindske olieforbrug og diverse klirren og klapren og det samme gælder fede olier der ikke kan rense sod og spildprodukter fra.
De nye olier tåler varmen bedre og så er de ekstremt selvrensende så olien er renere meget længere, altså forudsat man skifter oliefiltret og vel at mærke med et der kan filtrere ordentligt.
FDM har lige testet bl. a. oliefiltre hvor det er tydeligt at se forskellen på de billige og de originale.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-05-05 23:48
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-05-05 23:52

Gambrinus, det er et svært spørgsmål for der er ingen tvivl om at teflon og andre fyldstoffer vil dæmpe lydene i en slidt motor og vil sikkert reducere olieforbruget, men som jeg forstår det er det også en destruktiv livsforlænger.
Hvis man tænker på hvordan en motor virker og hvor vigtig smøreevne er så lyder teflon ikke som en god idé på en motor der bare er slidt, men i orden.
Jeg hørte engang om en LandRover kører der proppede bananer i bagtøjet fordi olien var rendt ud og jeg kan godt garantere for at det var bedre end ingenting, men det har ikke set godt ud.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-05-05 23:56

Den der med bananer har jeg hørt.
Bare på den måde, at man brugte det, når man skulle sælge en skrotbunke.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:02

Jeg er nu fuldstændig enig med dig Gambrinus, men jeg kan ikke bevise at Swedol er noget skidt og derfor må man vel give dem der mener, at det virker en smule kredit.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 00:10

Det skal lige siges, at den der motor jeg brændte af, VAR en gammel motor og ekspertisen mente, at Swedolen havde løsnet div. aflejringer omkring stempelringene
og derfor bare havde fremskudt en nedsmeltning.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:11

På gamle biler med styrebolte pumpede de plastpadding ind med en fedtsprøjte så den kunne klare et syn. Swedol er jo lidt det samme - hurtig symptombehandling - ingen helbredelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 00:13

Jeg har en gang læst om langtidstest af Swedol.
Rigtigt var det, at i mange tilfælde forbedrede det mod mislyde, formindskede olieforbruget og nedsatte brændstofforbrug. På nogen kunne man dog ikke spore forandring.
Men virkningen holdt ikke længe.lidt forskelligt efter hvilken bil det var. Det længste var vist to måneder
Og et eller andet sted har jeg på skrift, hvor det er testet på motorcykler, med samme tvivlsomme resultat.

Men jeg kender så et par tilfælde hvor motoren simpelthen stod af, kort tid efter påfyldning af Swedol.

Og som Bjarne rigtigt skrev et sted, at såfremt der er garanti på bilen, bortfalder denne ved at fylde Swedol eller andre additiver på motoren. Og det burde give en indikation af, at det ikke er videre hensigtsmæssigt, for hvis det var så godt, ville fabrikanterne af bilerne da kunbifalde hvis folk gjorde det bedste for deres motor

Jeg ville aldrig selv hælde det på en motor, sådan en gang "husmands-teflonbelægning"

mvh dova

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 00:14

Fedt tip.
Jeg skal til syn om en måned.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:15

Den tror jeg dog ikke på Gambrinus. Hvis du fjerner sodaflejringer vil du få en særdeles effektiv smøring af cylindrene med stort olieforbrug, oseri og startvanskeligheder.
Derfor er der ingen tvivl om, at den renseeffekt der i Swedol kan fremme en snarlig død og tilhængerne vil nok mene at du skulle have brugt det noget før. Who knows?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:17

Netop dova!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 00:17

Jep, Dova
Ved min motor varede præcis 63,7 km.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:19

Hvad skete der med den?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 00:30

Tjaaa.. jeg lagde røgslør ud på motorvejen.
Det var stempelringene på den ene cylinder, der var "kændret" da Swedolen fjernede koksaflejringerne, der holdt dem på plads.
Jeg fik købt en motor hos en hugger, baksede med at få den lagt i, men da bagbroen faldt sammen et halvt år efter (Det var nok ikke Swedolen), syntes jeg ligesom, at det var på tide at se mig om efter en anden bil.
På den anden side :
Jeg havde to passagerer i den gamle Sud.
Ham sendte vi efter hjælp, så hun og jeg sad i grøften ved motorvejen.
Desværre kom han ALT for hurtigt tilbage.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:36

Hvis det er den italiener jeg tænker på forstår jeg problemet. Du har nok haft en knækket stempelring der lavede ravage da den blev løsnet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 00:38

Jep
Det er altid spændende at køre Alfa.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:41

Ahh, ikke altid på den måde. Jeg har da prøvet en Giuletta og en Spider som var en nydelse på hver sin måde.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 00:48

Jeg ved ikke om du har fuldt med i de andre spørgsmål.
Men "Den Røde Baronesse" er en ældre dame fra 1983.
Hendes pigenavn er Alfa Sprint Veloce.
Hun har været totalt pillet skilt ad og er blevet koldgalvaniseret.
Sååå.. hun skulle gerne ha’ mange år endnu.
Selvom hun selvfølgelig har sine nykker.
Hellere skubbe en Alfa end køre en Opel !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 00:50

Det er forresten den 3. Alfa jeg har.
Jeg bliver aldrig klogere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 00:52

Lækkert!
Og nu skal du ikkekomme for godt i gang over for en der kører i en koreaner med Opel motor, som i øvrigt er den hurtigste bil jeg har ejet, men jeg har prøvet meget engelsk fuldblod.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 00:53

Ups

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-05-05 07:34

Hejsa
BjarneD... ak ja kært barn har mange navne Opel, Daewoo og Chevrolet
Min bedre 1/2-del har en "Lanos 1.6 GT" med 106 hk, el-ruder, spejle og jeg skal ellers gi' dig. Prisen for ny var dengang 138K... så ja, Koreanerne har fået sig et godt "Opel" produkt, og vil dele det med os andre til en rimelig pris. Afløseren for Lanos hedder Lacetti (men det ved du helt sikkert).
Nå det var PTFE olie I var i gang med... her er så lidt skamrosning af den type olie. Her er en enkelt (måske ukendt) på Dansk http://www.qmi.dk/html/presse2.html men i USA er der meget mere om emnet, p.t. sidder jeg bag en mere eller mindre "låst" computer men se evt. http://www.google.dk/search?hl=da&q=advantages+by+PTFE+oil&btnG=S%C3%B8g&meta=
Ellers er jeg ret enig med BjarneD's udtalelser, og ville da også selv, kun benytte produktet som en "sidste løsning".
Hygge...
Søren (på jobbet)

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-05-05 09:14

Gambrinus> Kom nu ikke for godt igang. Læg lige mærke til, at tråden startede med en OPEL - og ikke en Alfa

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 09:42

Undskyld, jeg troede det der med at en Opel kunne køre 73.000 km. var en joke.
Der må da mindst være et 0 for meget.
Gambrinus

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-05-05 09:45

Gambrinus> Jeg tror du er ude på skrammer

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 09:55

Kom du bare !
(Hvis du kan indhente mig i en Corsa)
Gambrinus

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-05-05 10:06

Kan jeg sagtens - så længe du skubber en Alfa

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 10:14

Jeg må indrømme, at jeg selv af vanvare kom til at købe en Corsa engang.
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 10:36

Jeg skubber ikke og ja CLAN jeg tror næsten jeg ved hvad en Lacetti er (du har måske nydt den når jeg er ude på "næsetippen"):
http://www.bjarne-d.dk/daewoo.htm
De skal ikke have "svedeolie"!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-05-05 10:47

Alfa... er det ikke margarine
Dette er måske Gambrinus' vogn? http://www.jernbanen.dk/dsb1893_privatvognsolo.asp?VognID=796

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 10:59

Citat
Jeg må indrømme, at jeg selv af vanvare kom til at købe en Corsa engang

Det skal du ikke være ked af Gambrinus. Det er menneskeligt at fejle.
Ved du hvad min mand præsterede at komme hjem med tilbage i 1978?
En Citroen 2CV, også kendt som Christiania-tank, Studenter-Jaguar m.m

Da chokket havde lagt sig (han var ellers Volvo Amazone.fanatiker på det tidspunkt), skulle vi jo ud og teste "dyret":
90 km/t i medvind på lige vej, og i nærheden af de 95 ned ad bakke. (Opad er ikke noget at skrive om)
Sæderne var sådan noget spinkelt stålrørs-noget, som lige kunne klipses af (sad i beslag der lignede dem til ophæng af haveredskaber) så man behøvede sådan set ikke ekstra stole med på fisketuren Og man behøvede heller ikke være bange for at beslagene ikke holdt under kørsel, for bunden var så rådden, at bundpladen vippede op ved igangsætning (pas på ikke at tabe træskoene under kørsel) og således mindskede belastningen på sædebeslagene.
Samme fisketur afstedkom en revne i kalechen på "Jaguaren" da fiskestangen gik lige igennem denne, og det medførte desværre, at en dag, op ad en bakke og i blæsevejr: Vinden kom ind i bilen og Ritscjjj.......Farvel kaleche.

Og gearene, det her "pilot-gear", som når det var slidt, gjorde at man, efter at have parkeret med snuden inde mod købmandens Berberishæk, måtte forcere denne med hakkende igangsætning i 4. gear fordi det var det eneste gear bilen gad gå i lige den dag

En positiv ting var der dog at sige.......Den var sgu billig i benzin.
Fra Silkeborg - Allingåbro og retur for 20 kroner, dengang i 78.

Men heldigvis blev bekendtskabet med Jaguaren kun af kort varighed

mvh dova

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 11:31

Har en veninde der lige har pensioneret en 2CV.
Hun har det IKKE godt lige nu.
(Krisepsykolog)
Læste forresten, at da 2CV kom frem, var passagersæde, bagsæde, speedometer og sådan nogle overflødige ting ekstratilbehør.
Gambrinus

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-05-05 11:36

Hihi, jeg bør nok lukke denne tråd inden I sviner min Opel yderligere til. Men jeg nænner det jo næsten ikke. Foreløbig har en vis person jo holdt sig ude....

Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 26-05-05 11:54

Tak for svaret BjarneD.
Tak til Bjarne for de saglige indlæg - og også til jer andre her i tråden.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 11:57

ØV, nu havde jeg lige fået snakket mig varm
Gambrinus
Hov apropos en vis person.
Kan man bruge svampe istedet for bananer ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 11:59

God tråd, hyggelig og helt uden fnidder fnadder.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-05-05 12:09

Ja, det var derfor jeg lod den køre, BjarneD. Du besvarede den jo rent faktisk igår, men jeg syntes der kom så mange gode udvekslinger

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-05-05 14:17

Jep, det var hyggeligt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 26-05-05 23:45

Hej til alle .

Tak for invitationen Gambrinus...
Skal på anden cumpt.
kommer på i morgen

/steen b.

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 16:34

Min kammerat har en gammel mercedes der har gået mellem 1 og 2 mil. Km og havde et olieforbrug på 5 Ltr på 1000 km. han skiftede til Petro Canada efter 3 oliskift var olieforbruget 2-3 mm på oliepinden på 1000 km og tophastigheden var gået fra 160 km til 185.

Prøv at se www.absvejs.dk Petro Canada

Kommentar
Fra : sandorff

Dato : 22-09-11 10:54

Jeg er den glade ejer af en Peugeot 406 (aarrh jeg hader at stave til Pegøjt) fra 2000 det er en 1,8 benzin. Da den havde gået ca 350.000 km var den træt i koderne og havde ikke energi til at overhale eller andre kraft præstationer. Kørsel med trailer var en pine, for jeg skulle være forberedt på at blive overhalet af cyklister ( ja lettere overdrevet). Motoren klaprede og hvæsede og vi havde i al mindelig hed besluttet os til at skifte bil. Så kom jjeg i tanke om swedol, og tænkte at det jo alligevel var farvel til bilen, så hvorfor ikke se om det virker.
Stor var min glæde da jeg efter ca 500 km opdagede at motoren ikke støjede mere og den langsomt fik noget af sin gamle form tilbage. ikke at den kører som en ny bil, men den klarer nu ganske uden problemer overhalinger, kørsel med trailer og kørsel med fuldt læsset bil fra Tyskland
. Bilen har nu kørt 418,000 km og planerne om at skifte den er lagt på hylden, nu er der gået sport i at se hvor langt den kører. Jeg kommer swedol i hvert andet olieskift og det har jeg tænkt mig at blive ved med til den ikke kan mere. Jeg tror at resten af bilen giver op før motoren.
Ups først nu ser jeg hvor gammel tråden er