/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
cd-brenner
Fra : anonymm
Vist : 396 gange
20 point
Dato : 23-09-02 01:55

Hei
kan noen hjelpe meg med å sette cd-brenner i pc,en?
kan noen gi meg side med bilde om hvordan man setter inn brenner eller kan noen skrive?
TAKK!!!

Kommentar
Fra : summer

Dato : 23-09-02 08:06

Fortæl lige først hvilken windows du har og hvad din brænder hedder, så skal du nok få hjælp.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-09-02 11:18

Hej anonymm,

du ka' her se hvordan du ska' montere din CD brænder (CD eller DVD)... -->
http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=403&a=2137

ellers har du ikke fået en vejledning der fulgte med din brænder hvor der er en illustreret fremgangsmåde på?

hvor mange Harddiske har du?
ska' der også være plads til et alm. CD-rom drev?

hvis du har et CD-rom drev i, og du ikke ska' bruge det pga. din CD-brænder udskifter den, så ta' og kig bag på dit CD-rom drev når du ta'r den ud...

det du ska' lægge mærke til er hvor og hvordan de forskellige ledninger og kabler samt resten af dimsedutterne sidder...

for det meste er jumperne til slave/master ret ens på CD-drev... (jumperen er en lille plastic dims der sidder på to metal "pinde")... så umiddelbart hvis du skifter dit alm. CD-rom drev ud med brænderen, ka' du sætte jumperen (plasticdimsen) på brænderen det samme sted, som hvor den sidder på CD-rom drevet...

men ellers så vil jeg foreslå dig ligesom summer at komme med lidt flere oplysninger...

idet det afhænger af dit system hvordan det ska' fixes... sådan som, hvor mange harddiske, CD-drev osv. plus når du har fået den sat på plads og ska' bruge den hvilket operativ system samt version du bruger...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : summer

Dato : 23-09-02 18:01

anonymm, jeg har med vilje ikke skrevet en vejledning endnu. Jeg vil gerne lige have de oplysninger jeg bad om først.
mvh
summer

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 25-09-02 20:33

Brenner heter litone er 40*12*48

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 20 point
Dato : 25-09-02 23:53

Nu fik jeg ikke at vide hvilken windows du har, så noget i min vejledning foregår automatisk hvis du har windows XP.
Når du er færdig med at læse dette, printer du det lige ud, slukker for din computer – også for strømmen på kontakten. Så åbner du kabinettet og monterer din brænder, som du kan se i strarups link
http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=403&a=2137
Inde i din computer går et bredt kabel op til din Harddisk, som sidder som master, det kaldes et IDE kabel og da det er til Harddisken hedder det Primary IDE kabel.
På dette IDE kabel har du et ledigt stik. Det sætter du i dit cdromdrev, som så bliver slave. Det bestemmer jumpereren – den lille plasticdims der sidder bag på cdrom drevet. Set bag fra skal det se sådan ud :|: ( |=jumper). Når dette er gjort og du har husket det 4-benede strømstik og evt. stik til højtaler, så er din Harddisk og Cdrom drev færdig.
Du har et bredt kabel mere. Det hedder Secondary IDE kabel. Her sætter du stikket i brænderen, som bliver master – husk jumper som skal sidde sådan når et drev er master (set bag fra) ::| Husk og her strømstikket.
Nu er dine drev korrekt monteret og du kan lukke kabinettet. Har du andre drev så sig til.
Nu starter du din pc op mens holder din Delete tast nede. Om lidt får du en skærm med en masse på, det er Bios. Brug nu dine fire piletaster til at markere IDE HDD AUTO DETECTION og tast Enter. Nu har du en skærm hvor der bl.a. står Primary Master: og et N der blinker> tast y og Enter> igen og, igen til dine drev er registreret og du er tilbage ved IDE HDD AUTO DETECTION> tast F10 (gem) og tast y og Enter. PC-en starter nu op.

Til sidst skal du lige ind i Enhedsorientering og tjekke om DMA er aktiveret. DMA kan du læse om her: http://www.wintip.dk/trimning/dma.htm
Kort sagt for processoren hurtigere adgang til Harddisken.
Du højreklikker på Denne computer> Egenskaber> Enhedsorientering> klik på + tegnet ud for cdrom> Maker cd-romdrev> Egenskaber> Indstillinger> Sæt v i DMA, hvis det mangler> tjek om drev-bogstav er rigtigt (D). Nu gør du nøjagtig det samme med brænderen og tjekker den for bogstav. (E) Nu markerer du nedenunder Diskdrev samme fremgangsmåde med HDD.
Når dit brænderprogram er installeret, skulle du vare køreklar. Held og lykke
Med venlig hilsen
summer

Godkendelse af svar
Fra : anonymm

Dato : 26-09-02 13:07

100000000000 Tak for svaret summer.
Det var en bra svar....

Kommentar
Fra : summer

Dato : 26-09-02 13:45

Godt du fik glæde af svaret
Ha' en go' dag
summer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-09-02 14:09

Hej Anonymm,

tillykke med at fået sat din Brænder i...

jeg vil bare lige komme med et lille tip, nu ved jeg ikke om du har installeret ASPI... hvis du har haft en brænder i før og den har kunnet brænde så har du højst sandsynlig ASPI installeret...

men hvis du ikke har ASPI installeret, ka' du løbe ind i problemer med at du ikke ka' brænde... du ka' bl.a. installere ASPI på følgende måde... -->

hent programmet der hedder ForceAspi, det ka' installere Adaptec's ASPI driver's idet tilfælde man ikke har et device fra Adaptec men har brug for ASPI... -->
http://www.cd-rw.org/software/cdr_software/cdr_tools/frcaspi.cfm
den originale hjemmeside hvorfra programmet er fra, er desvære ved at blive lavet om i øjeblikket -->
http://www.flexion.org/aspi/
så informationer omkring programmet og hvordan det ska' gøres, står der desværre ikke i øjeblikket... Men heldigvis indeholder filen et dokument ”INDEX.html”... Men det ellers er der mere information her... -->
http://aspi.radified.com/
men det du ska' gøre for at få ASPI installeret er at aktivere filen ”Instaspi.bat”... I tilfælde af du f.eks. bruger Win 2000 eller XP ka' det være at ”Instaspi.bat” ska' omdøbes til ”Instaspi.cmd” for at virke....

Den originale og nyeste Adaptec ASPI driver ka' downloades her... -->
http://download.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi_v471.exe

i "aspi_v471.exe" findes også en fil "ASPICHK.EXE", med den ka' du undersøge om du har ASPI installeret, og hvis du har hvilken version...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : summer

Dato : 26-09-02 14:20

strarup, det tænkte jeg også lidt på, men anonymm var lidt svær at hive oplysninger ud af, godt du skrev dette. Vil du have halvdelen af pointene
Ha' en god dag
summer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-09-02 14:51

Hej Summer,

nope...

behold du dem bare... sku' nødig ha' endnu en diskusion/indlæg omkring pointbytteri...

jeg er ret ligeglad med de point, synes de er til mere skade en gavn... er her bare for at hjælpe...

men du har ret i, at det er ret svært at få nogle oplysninger om hvordan Anonym's system er skruet sammen og hvilket styresystem mv. han bruger...

også en go' dag til dig...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 26-09-02 23:14

men hva med vis jeg har windows 98?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-09-02 08:23

Så skal du netop bare følge vejledningen. Jeg har selv windows98 og har selv fulgt den.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-09-02 08:23

Så skal du netop bare følge vejledningen. Jeg har selv windows98 og har selv fulgt den.
Venlig hilsen
summer