/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ordsprog!
Fra : rwo
Vist : 2699 gange
50 point
Dato : 08-05-05 19:14

Hej!

Er der nogle, der kender historien/baggrunden for ordsproget "Kong Volmers røv" ???

rwo

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 08-05-05 19:20

Ihh guder rwo... hvad får dog den tanke frem i dig
Prøv at kigge på http://www.hh-lokalhistorie.dk/EFG_artikler/art_aars1999_Kong-Volmers-roev.htm her er en "måske" god forklaring.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-05 19:20
Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-05 19:20

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-05 19:22

to sjæle samme tanke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-05 19:23

Og så på samme tid

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 08-05-05 19:29

Jeg siger altid "Det ligner jo Kong Volmers røv"... Altså om noget, der ser forfærdeligt ud. Og tænker måske ikke over hvorfor....

Når I nu er så skrappe (det kan jo være svært at vælge, hvem der skal have point) Hvad siger i så til "at stille træskoene"??

rwo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-05 19:32

Nope det gør jeg ikke

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 08-05-05 19:38

Hvorfor ikke Ans?!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-05 19:54

Det med at stille træskoene, har jeg engang læst, brugtes om folk der begik selvmord.

For mange år siden, brugte de fleste måden med at drukne sig, og da næsten alle gik i store træsko, var det typisk at man "stillede træskoene" fra sig før man enten gik ud i vandet eller sprang ud et sted fra.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-05 20:03

Den med at stille træskoene er vist tydelig nok. Det er når man ikke brug for dem mere. altså når man har drukket sin sidste dram, røget sin sidste cigaret.
Kender i ikke den om den lille dreng der havde hørt mor og far snakke? Så får i den her: Drengen var på besøg hos bedsteforældrene, da han og bedstefar gik ind til kaffen (Den varme mælk) Så satte den gamle jo træskoene under køkkenbordet, Drengen udbrød glædestrålende: "nu skal vi have ny bil" "har i mon råd til det?" sagde bedstefar. "Det ved jeg ikke"sagde drengen. "Men jeg hørte far sagde til mor "Når bedstefar stiller træskoene, så skal vi have en ny bil"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-05 20:04

Jeg har ikke træsko og skulle jeg først investere i et par for så at stille dem.

Det er ikke mig.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-05 20:16

det kan da ikke afvises at det var for at de ikke skulle blive våde!

Forøvrigt plejer man da at sige: "Det der ligner jo kong Volmers røv i tordenvejr."

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-05 20:27

Jeg kan ik' bruge træsko
Mangler 3 tæ'r på højre fod
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-05 20:29

men man kan jo også springe baglæns ud af folkeregistret, stille træskoene og trække græsplænen over hovedet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-05 21:30

At stille træskoene betyder at dø.

Stille kan også betyde, at der ingen larm er.

Han stillede træskoene. Han døede og man kunne ikke høre ham mere. Der blev stille som i graven.

I tidernes morgen var træsko jo det fodtøj som blev brugt, og der var ikke gummisåler under.
Træskoene "larmede"

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-05-05 01:02

Og hvad døde han så af ??? Tja..., ved det ikke helt - men det var vist ikke noget farligt....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-05-05 08:16

to sjæle én tanke
to røve én planke

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 01-01-06 23:50

Tak for svaret CLAN.