/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
ny projektor - mange ledninger
Fra : andreasf
Vist : 454 gange
100 point
Dato : 07-05-05 18:04

Jeg har netop investeret i en ny projektor (BenQ PL-6110) så min PS2 og DVD kan komme op på væggen i stor størrelse. På sigt skal projektoren op under loftet og i den forbindelse har jeg nogen spørgsmål.

Findes der en omskifter eller boks, således at alt mit udstyr kan samles i en dims, hvorfra man så kan sende signalet videre til projektoren med et enkelt kabel. Ellers bliver der umenneskelig mange ledninger over loftet da jeg både har PS2, DVD og et TV-signal (enten fra VHS eller en ny TV-tuner).
Umiddelbart havde jeg tænkt mig at benytte S-video. Mest fordi et component kabel koster op mod 1200 for de 10-15 meter der skal bruges, og fordi det vil være fedest, hvis der kun bruges en slags kabel. Så kan jeg jo købe et componenet kabel når jeg får råd.

Det jeg søger er altså en kasse eller lignende, der kan skifte mellem inputs ved at dreje på en knap eller lignende, så jeg ikke skal skifte ledninger, hver gang jeg skal bruge projektoren.

mvh
Andreas

mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-05-05 18:24

Det du skal bruge er noget der ligner en KVM switch, som bruges, når man har flere PC'er til en enkelt monitor.
De findes med flere porte.
Studer disse links:
http://www.zitech.dk/Product/Search.aspx og søg på "KVM"
http://www.thansen.dk/products.asp?c=463518951&n=496936578#xy
Du kan sikkert også finde noget andre steder ved søgning omkring "KVM"

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 08-05-05 14:44

Det er ihvertfald ikke en KVM-switch jeg skal bruge. den er netop kun beregnet til at dele tastatur, mus eller printer mellem pc. Jeg skal bruge en til fordeling af videosignaler.

mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-05-05 18:09

Jeg skrev jo "noget der ligner" IK?

Der findes switsbokse til næsten ethvert formål, så mon ikke der findes en der kan skifte mellem diverse videosignaler!
http://www.ramelectronics.net/html/hdtv-cables.html
http://pcworld.pricegrabber.com/search_getprod.php/masterid=614455/
http://www.mcpb.com/html/swb.2whd1.5af.1.html

Der er masser af links ved søgning på Google, med søgeordene: [+video +switchbox]

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 09-05-05 18:59

Det jeg egentlig gerne ville have var nogen erfaringer fra folk der har gjort det samme. Jeg er vel ikke den eneste der har disse problemer.

Jeg har selv fundet to muligheder:
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=77_230_287&products_id=1793
http://www.gamebits.dk/shop/productinfo.asp?id=2570&caller=1

Jeg ved ikke hvad der er bedst selvom jeg synes det er positivt at den første har to udgange, så man kan have både TV og projektor tilsluttet samtidig.

Er der nogen kommentarer til de to?

mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-05-05 21:50

Begge dine eksempler kan delvis bruges, problemet er at du ikke umiddelbart kan overføre signalet fra PC til projektoren. Men her kan der købes en slags converter der oversætter dit PC signal til RGB eller CVBS eller S-VHS R-Y B-Y, med mindre du har en TV udgang på PC'en.
Dit link nr. 2, minder meget om den video switchbox som jeg købte i ALDI for ca. 1 år siden.
Den har 5 indgange og en udgang. D.v.s. at der rent faktisk var to paralelle kredsløb, hvor den ene kørte Scart i RGB og den anden kørte Phone (Chinc) i CVBS. Det betyder at man ikke kunne tilslutte RGB IN og få CVBS UD eller omvendt.
Denne boks gav jeg kun 169 danske mullaer for, til forskel til de 519 som er angivet i linket.

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 10-05-05 22:19

Jeg ved godt (og har hele tiden tænkt mig) at min PC skulle tilsluttet selvstændigt, da den er bærbar og kun kommer frem når den skal bruges. Og så kan man jo godt lige have et kabel liggende.

Jeg tror egentlig også jeg nupper noget lig mit andet link, men vil da lige sondere markedet nærmere. Har du et link til noget der ligner det du købte?

mvh