/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Mørkøv, Nøkkentved
Fra : Carlslund
Vist : 953 gange
100 point
Dato : 22-09-02 10:17

Hej

Jeg forsøger her igennem at finde lidt om min tip oldemor. Hun hed Elisabeth Carlslund og boede ved sin død i Nøkkentved - en lille by lige uden for Mørkøv også kaldt Mørke i gamle dage.

Jeg har haft kontakt med præsten i Mørkøv for evt. at finde hendes gravsted (forhenværende gravsted) men det har ikke kunnet lade sig gøre. Nu var det desværre sådan, at hun selv valgte hvor længe hun ville leve og hun havde da på det tidspunkt nogle små børn. Dem ville jeg gerne finde. Det lader til at de måske er kommet i pleje, men har altså ikke kunnet finde nogen oplysninger.

Det har jo selvfølgeligt været et tabu emne i familien og ikke noget man overhovedet talte om, men jeg har altid følt mig tæt draget til netop hende også inden jeg kendte den tragiske historie og selvom jeg aldrig har kendt eller set hende.

Jeg har ellers næsten fundet alle Carlslund familie medlemmer og arbejder på at lave en samlet oversigt over slægten, men mangler altså nogle børn og nogle sammenhæng.

Min mormor skrev engang i 1954 til en tante Ingeborg i Jyderup. Hun boede der hvor der nu ligger et indkøbscenter. Min mormor forsøgte at få Ingeborg til at spørge en Anna Carlslund om hendes forældre....men hun ville ikke ud med sproget....så dengang endte historien og min mormor som nu ikke lever mere.. opgav.

Håber nogen kan og vil hjælpe mig evt. bare med noget lokalhistorie om Nøkkentved eller omegn.

Med venlig hilsen

Sanne B. Andersen

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 22-09-02 11:21

Har du prøvet

http://www.lokalarkiver.dk

måske kan det være en måde at komme i kontakt med nogle, der ved mere!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-09-02 16:53

Kender du et ca. tidspunkt for din tip-oldemors død? For så kan du måske
finde noget i kirkebøgerne?

Mvh
Jette Pedersen
Kolding

"Carlslund" <Carlslund.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:rTej9.13717$Qk5.694604@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg forsøger her igennem at finde lidt om min tip oldemor. Hun hed
> Elisabeth Carlslund og boede ved sin død i Nøkkentved - en lille by lige
> uden for Mørkøv også kaldt Mørke i gamle dage.
>
> Jeg har haft kontakt med præsten i Mørkøv for evt. at finde hendes
> gravsted (forhenværende gravsted) men det har ikke kunnet lade sig gøre.
> Nu var det desværre sådan, at hun selv valgte hvor længe hun ville leve
> og hun havde da på det tidspunkt nogle små børn. Dem ville jeg gerne
> finde. Det lader til at de måske er kommet i pleje, men har altså ikke
> kunnet finde nogen oplysninger.
>
> Det har jo selvfølgeligt været et tabu emne i familien og ikke noget man
> overhovedet talte om, men jeg har altid følt mig tæt draget til netop
> hende også inden jeg kendte den tragiske historie og selvom jeg aldrig
> har kendt eller set hende.
>
> Jeg har ellers næsten fundet alle Carlslund familie medlemmer og
> arbejder på at lave en samlet oversigt over slægten, men mangler altså
> nogle børn og nogle sammenhæng.
>
> Min mormor skrev engang i 1954 til en tante Ingeborg i Jyderup. Hun
> boede der hvor der nu ligger et indkøbscenter. Min mormor forsøgte at få
> Ingeborg til at spørge en Anna Carlslund om hendes forældre....men hun
> ville ikke ud med sproget....så dengang endte historien og min mormor
> som nu ikke lever mere.. opgav.
>
> Håber nogen kan og vil hjælpe mig evt. bare med noget lokalhistorie om
> Nøkkentved eller omegn.
>
> Med venlig hilsen
>
> Sanne B. Andersen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-09-02 16:57

Jeg var lige på folketællingerne. Og fandt en enkelt Carlslund i Holbæk amt:

Samtlige personer i husstanden
Holbæk, Ars, Raklev, Nyerup bye, , et huus, 10, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv ,
Bernth Hansen, 25, Gift, , smed,
Marie Carlslund, 22, Gift, , hans kone,
Peter Bernth, 1, Ugift, , Deres barn,
Christian Møller, 62, Gift, , Inderste, aftægtsmand,
Maren Pedersdatter, 67, Gift, , hans kone,

mvh
Jette Pedersen
"Carlslund" <Carlslund.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:rTej9.13717$Qk5.694604@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg forsøger her igennem at finde lidt om min tip oldemor. Hun hed
> Elisabeth Carlslund og boede ved sin død i Nøkkentved - en lille by lige
> uden for Mørkøv også kaldt Mørke i gamle dage.
>
> Jeg har haft kontakt med præsten i Mørkøv for evt. at finde hendes
> gravsted (forhenværende gravsted) men det har ikke kunnet lade sig gøre.
> Nu var det desværre sådan, at hun selv valgte hvor længe hun ville leve
> og hun havde da på det tidspunkt nogle små børn. Dem ville jeg gerne
> finde. Det lader til at de måske er kommet i pleje, men har altså ikke
> kunnet finde nogen oplysninger.
>
> Det har jo selvfølgeligt været et tabu emne i familien og ikke noget man
> overhovedet talte om, men jeg har altid følt mig tæt draget til netop
> hende også inden jeg kendte den tragiske historie og selvom jeg aldrig
> har kendt eller set hende.
>
> Jeg har ellers næsten fundet alle Carlslund familie medlemmer og
> arbejder på at lave en samlet oversigt over slægten, men mangler altså
> nogle børn og nogle sammenhæng.
>
> Min mormor skrev engang i 1954 til en tante Ingeborg i Jyderup. Hun
> boede der hvor der nu ligger et indkøbscenter. Min mormor forsøgte at få
> Ingeborg til at spørge en Anna Carlslund om hendes forældre....men hun
> ville ikke ud med sproget....så dengang endte historien og min mormor
> som nu ikke lever mere.. opgav.
>
> Håber nogen kan og vil hjælpe mig evt. bare med noget lokalhistorie om
> Nøkkentved eller omegn.
>
> Med venlig hilsen
>
> Sanne B. Andersen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-09-02 22:40

Ja kære Sanne B. Andersen, det ville hjælpe om du holdt personlige oplysninger som spørgsmål og ikke tips....Hvad kan andre bruge dine efterlysninger til ??

Kommentar
Fra : Carlslund

Dato : 24-09-02 09:32

Hej

Zonker undskyld hvis jeg har skrevet til den forkerte gruppe, men jeg mente bestemt at jeg sendte det som et spørgsmål i nyhedsgruppen..og ellers må du jo lukke øjenene, hvis du ikke gider se mine efterlysninger.

Til jer der har svaret mig - tak for det.

Jeg har lidt flere oplysninger som jeg ikke fik skrevet med. Elisabeth Marie Carlslund er født den 16.10.1834 i Kalundborg af Jens madsen Carlslund og Maren Pedersen. desværre står der i FT Kalundborg ikke Carlslund efter Jens Madsen, så der gik lidt tid med at finde ham.
Hun blev gift i 1860 med Niels Peter Andersen på Frederiksberg, København.
Elisabeth M Carlslund dør den 01.11.1879 i Nøkkentved og der har jeg været inde og finde retsbetjentprotekoller og fundet hendes sag. Hun bliver fundet af en af sine børn.

Her ender historien og jeg ved ikke noget om familien´s videre skæbne. Jeg kunne godt tænke mig at finde hendes børn....hvor blev de sendt hen ??? eller blev de hos faderen og hvor blev de af...? Jeg har ikke kunnet finde dem i FT eller kirkebog i området...

Nogle af hendes søskende har jeg fundet og også efterkommere, men ingen kan oplyse mig om børnene eller hende....

For øvrigt har jeg fundet ud af at hun må være min tip2-oldemor for min oldefar´s mor bor i Høsterkøb da hun får ham og hedder Maren Wilhelmine Marie Andersen og Maren mor er så Elisabeth M. Carlslund.

Søskende til Maren Wilhelmine Marie Andersen er 1. Eduardine Christiane Andersen, 2.Anna Margrethe Jacobine Andersen,(hun fandt moderen), 3. Emilie Marie Kirstine Andersen. Disse søskende ønsker jeg oplysninger om..

Med venlig hilsen

Sanne B. Andersen

Kommentar
Fra : ELISABETHCARLSLUND

Dato : 24-07-03 11:47

Kære Sanne B. Andersen

Glem de syrlige kommentarer fra folk, der lever i lykkelig uvidenhed.

Måske er MIN oldemor datter af din tip-tipoldemor? Min oldemor hed Elisabeth Carlslund og boede i København den første halvdel af sit liv. Det kunne meget vel være Frederiksberg. Min mormor er født i København, men familien flyttede på landet i begyndelsen af det 20. århundrede.

Min (mor)oldemor blev født i 1870 og døde i 1958 - 88 år gammel.

Hvis du stadig søger, så giv mig et praj. Måske har vi fælles aner langt bagude.

Mange hilsener
B. Elisabeth Carlslund

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 04-05-04 13:51

Håber at i i to har fundet hinanden- det er så spændende at se hvad man kan finde ud af. Har selv fundet en masse igennem, Hvem forsker hvad og andre steder.- Held og lykke selv om det er noget siden i haft det i. Hilsen en anden forsker