/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Nedbrydning af efterladenskaber
Fra : MissXX
Vist : 3947 gange
100 point
Dato : 04-05-05 18:10

Måske et lidt pudsigt spørgsmål, men seriøst ment!

Jeg har ved en fejl fået købt mig en beholder (uden bund) til haven, hvori man fylder hundens efterladenskaber. Sammen med efterladenskaberne kommer man nogle enzymer i, som skulle nedbryde efterladenskaberne sammen med vand.

Mit spørgsmål går nu på, hvilke enzymer er dette? Og kan man selv lave noget, som både er effektivt og skåner miljøet?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 18:18

Jeg aner ikke hvilke enzymer det er, men tror det er et salgsfif. Hundelorte vil hurtigt tiltrække insekter der lægger æg. Larverne vil sørge for en biologisk nedbrydning. Der vil også hurtigt komme svampe og bakterier til, der ligeledes bidrager til en naturlig nedbrydning. Du skal ikke tænke på at lave noget som helst. Det klarer naturen selv.

Hvis du har et komposteringsanlæg i din have, kan du bare fylde hundelortene i denne, det vil kun forbedre mulden. Så må du se om dit "Hundelorteanlæg" kan finde en anden god anvendelse. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 18:20

Jeg ville nøjes med at blande efterladenskaberne med kompost fra have og køkkenaffald, enzymerne er lavet for at firmat kan tjene penge, du kan eventuelt blande med alm. havejord, og bruge det til blomstergødning

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 04-05-05 18:26

Jeg har hørt og læst at døde dyr (duer, rotter og lign.) kan fremme processen, da de indeholder nogle bakterier, som skulle virke nedbrydende.

Passer dette og hvilke bakterier er det?

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 04-05-05 18:32

en død kat er god, ihvert fald. Hvis man har en 'død' septik tank, skal man bare smide en død kat i, så kører den igen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 18:33

Ja, det passer men de samme bakterier kommer af sig selv til hundelorte. Mange mennesker lider af "Bakterieforskrækkelse" og det er meget dumt. Mennesket er afhængig af mange forskellige bakterier og lever i symbiose med disse. Hvis man tænkte sig et helt bakteriefrit menneske, tænkte man på et dødt menneske. Og selv i døden er vi omgivet af bakterier der hjælper til at nedbryde vore kroppe.

Når du spørger: "Hvilke bakterier er det" er du ikke helt fair. Der findes flere arter af bakterier end der findes arter af alle andre levende organismer på jorden (tilsammen).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 18:37

Nu er det jo ikke alle der lige har en død kat liggende, men gør dig til en vane at smide alt dødt i komposten. Jo flere forskellige bakterier og svampe jo bedre.

Endeligt ikke "døde" batterier. Ha ha.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 04-05-05 19:16

De kompostorme, man putter i en kompostbeholder, vil de også kunne leve i en "hundehøm-hømbeholder"?

Vi har ingen kompostbeholder pga. at vi ikke vil have rotter! Sådan en høm-hømbeholder, den vil da ikke tiltrække rotter, vel?

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 04-05-05 19:17

Jeg tænker bare, almindelige "mider" og lignende vil jo blive til fluer, og dem gider vi heller ikke.

Kompostorme bliver jo ikke til insekter, vel?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 19:34

Kompost tiltrækker ikke rotter! Kun hvis der er brød i. jeg tror da ikke kompostorme trives godt i "ren" hundelort, De talrige bakterier der deltager i nedbrydningen, hedder under eet saprofytter (forrådnelsesorganismer)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 19:40

For at tage dine spørgsmål i den rigtige rækkefølge:

1.: De kompostorme, man putter i en kompostbeholder, vil de også kunne leve i en "hundehøm-hømbeholder"?

Nej det vil de ikke. Ormene omsætter kun græs og andre planter.

2.: Vi har ingen kompostbeholder pga. at vi ikke vil have rotter!

En alm. kompostbeholder tiltrækker ikke rotter, heller ikke selvom der skulle ligge 100 hundelorte i den.
Det der tiltrækker rotter er hvis man smider madaffald som fiskeaffald, knogler og husholdningsfedt, døde katte
o.s.v. i komposten. Disse ting kan også komposteres, men så kræves der en speciel kompostbeholder der er lukket.
Denne er temmeligt dyr, men netop fordi den er lukket, er omsætningstemperaturen væsentligt højere end i en åben
kompost. Og alt vil blive komposteret ca. dobbelt så hurtigt.

3.: Nej, en hundelortebeholder vil ikke tiltrække rotter. Men det er en af de mest latterlige ideer jeg har hørt i mange år
at anskaffe sig en speciel hundelorte-nedbrydnings-maskine.

Undskyld, men der er virkeligt nogen der har taget røven på jer. Det er en TOTALT uanvendelig og unødvendig ting I har købt. Sorry

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 19:43

valde. Alle organismer i naturen der lever af at nedbryde dødt materiale er saprofytter. Ikke kun bakterier.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-05 21:20

Hvis du bor i Nordsjælland bør du ikke bruge hundelorte i din have. Hunde i Nordsjælland kan være raske smittebærere af hjerte/lungeorm. Det kan næsten ikke undgås, at dit anlæg, uanset type, -også tiltrækker snegle. Hvis sneglene derefter hygger sig med f.eks. nedfaldsfrugt, så kan en hund, der er glad for frugt eller bare græs -komme til at indtage sneglene, som kan være ganske små og uden hus. På den måde bliver angrebet af hunden mere massivt, og den kan ende med at blive dødssyg.

Der er nok ingen, der helt ved, hvor udbredt hjerte/lungeorms-epidemien egentlig er.. Spørg din dyrlæge, om der er tilfælde i dit område.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 21:41

Du har da ret arne jakobsen, jeg måtte lige læse hvad jeg havde skrevet en gang mere, der skulle have stået organismer ikke bakterier, det fremgår egentlig også af min parantes (forrådnelsesorganismer)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-05-05 23:10

Sikke en gang lort Det eneste der fjerner hundelort effektiv er en skosål!

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 04-05-05 23:39

Jeg vil nu stadig påstå, at beholderen ER anvendelig. Især for folk med små haver, små hunde og ingen kompostbeholder.....

Men, men, jeg har 2 hunde på hver 60 kg. Og man kan jo forestille sig hvor meget der kommer ud af sådan nogle. Vi har nu omlagt vores have, og har ikke længere "et hjørne" til efterladenskaber. Derfor er beholderen smart, da den graves ned i jorden, med et smart vippelåg, som man kan træde på. MEN DEN ER ALT FOR LILLE (og koster 550 kr.)

Men efter at jeg har modtaget beholderen, kan jeg godt se at den ikke holder til vores forbrug. Og så var det at jeg tænke, at man selv kan lave en.... Derfor startede jeg spørgsmålet. Jeg har tænkt mig at grave et frostsikkert rør eller lignende med låg på ned i jorden.

Men hvad putter jeg derned sammen med efterladenskaberne? Der er kommet mange gode svar, men kom endelig med flere.

Tusind tak til Dem der har svaret.

>> Birgitta << Jeg bor på Vestsjælland, og har allerede talt med dyrlægen omkring hjerteorm. Problemet er heldigvis ikke her (endnu). Men egenligt kan det vel også være lige meget om jeg selv opfinder en beholder, eller benytter kompostbeholderen som mange andre? Problemet vil vel stadig være der. Jeg tror ikke at der er ret mange der lader deres hundes efterladenskaber følge med dagrenovationen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-05 13:35

Nej, det har du ret i, MissXX. Men hvis man som jeg selv har problemet i naturen omkring hvor man bor, så er det temmelig vigtigt, at man i det mindste forsøger at holde smitten ude af sin have. Og i så høj grad som muligt forsøger at begrænse smitten.
Jeg samler ikke op efter Silke selv om hun kan være rask smittebærer. I hvert fald ikke når vi går i de nærliggende skov- og markområder. Men hvis vi tager andre steder hen, -og hvis hun skulle finde på at pølse i haven, -hvad hun sjældent gør, -så samler jeg op for at begrænse smitten. Og putter lorten i skraldeposen.

Silke har flere gange været syg. Og en enkelt gang har hun været ved at dø. Så det er altså noget, man skal tage meget alvorligt. Og det er nok kun et spørgsmål om tid før der er smitte over hele Danmark. For ræve bringer også smitten med.
Og du har ret i, at det er lige meget, om det er en kompostbeholder eller noget andet. Det er lige galt.

Kommentar
Fra : jens_poulsen

Dato : 26-06-05 16:06

Når du alligevel samler din hunds efterladenskaber op, hvorfor skyller du dem så ikke bare ud i toilettet? Det gør vi altid, hvis vores efterhånden store labradorhvalp laver en lille pølse på plænen. Så har vi en aftale om, at den af os derhjemme, som først skal ud og lave stort, tager hundepølsen med og skyller den ud sammen med vores egen. Det er vidst det mest fornuftige set både fra et økonomisk og økologisk synspunkt.

Mvh Jens Poulsen, Silkeborg

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-06-05 19:11

Det er heller ikke enzymer! Det foregår jo ikke ligesom en vaskemaskine! Det er bakterier, microorganismer og andet kravl der fjerner lort! Enzymer er bare en slags katalysatorer der fremmer processen!