/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Pc larmer
Fra : pepsimax
Vist : 1268 gange
50 point
Dato : 29-04-05 13:57

Hej
jeg har købt en Aldi pc som virker godt
men den larmer når den skal bestille noget

hvilken køler/blæser vil i foreslå
at jeg sætter i

mvh
pepsimax

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 29-04-05 14:06

www.edbpriser.dk

Søg efter en Silent Viking. De er rimeligt dæmpede i lydniveau.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 29-04-05 15:49

Tag endelig NorthQ - de har nogle sæt med både strøm og processor køler de virker baree 1000% og så er de "bilige"

lars

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 29-04-05 16:55

Nu ved jeg ikke hvad det er for en Aldi-computer som du har, men Webconsult.dk har lavet nogle støjdæmpning-kits.
http://asp.webconsult.dk/privat/ShowProds.asp?c=26

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-04-05 17:57

Er du sikker på, hvilken mølle der larmer ?
Stik en finger eller en passende ispind, vatpind, et eller andet i en mølle ad gangen.
Så kan du lokaliserer, hvilken mølle der larmer.
CPU, PSU, chipsetmølle, etc.
Bare et forslag før du investerer i den forkerte mølle.
Gambrinus

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 29-04-05 19:18

Alle Aldis PC'ere er fra Medion, og de har en kanal ned til P-IV CPU'en. De har ingen kabinet køling, kun den der sidder i selve strømforsyningen. Det som larmer er CPU kølingen som er nødsaget til at køre hurtigt rundt, for at få kølet CPU'en når den arbejder.

Selve CPU kølingen er en standard Intel, og den kører med ca. 2700 rpm. når den kører normalt, men ved stor belastning, så kører den ca. 4700 = lyd som en jetjager.

Derfor tilbage til forslaget: Køb NorthQ kittet med CPU og strøm, der dæmper til ca. 22 DB = hvisken. Alle deres CPU kølere er i kobber, de har en 12" blæser der kører med maks. 1100 rpm, og køleren i strømmen er en 15" blæser der kører maks 2000 rpm, så alt i alt er det bare noget af det bedste jeg har set længe. Selve CPU køleren slår Zalman - som ellers er extrem god køler -med flere længder. Bl.a. fordi de har kantet dres køleplader = ca. 35% større køleflade

Lars

Kommentar
Fra : mette_wuns

Dato : 07-05-05 23:08

Jeg er også den ulykkelige ejer af en "Jetjager" Medion 9783 fra Aldi. Kan man selv installerer en ny blæser, hvilke mål skal den have? Eller kan man få en proff til at skifte til noget man selv har købt på nettet, f.eks den anbefalede NorthQ CPU+strøm?

Mette

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 09-05-05 08:24

Hej mette_wuns

Alle forhandlere af IT kan købe men du kan selv montere NorthQ - deres hjemmeside er: www.northq.com, hvor der også er en forhandler henvisning.

Jeg har prøver Zahlman + mange andre CPU kølere og kits (strøm + CPU) men NorthQ er den som prismæssigt giver dig mest, og samtidig støjer minndst.

Lars

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 10-05-05 10:48

Kit til Medion 8383:
Webconsult har 4 kits + monteringsvejledning (tysk desværre). Hvilket et af disse skal jeg vælge (pris/lettest at montere) ?

Lars, du anbefaler NorthQ - hvilket kit ? Kender du prisen ? Hvordan med montering ?

På forhånd tak for svar!
BJØRN

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 11-05-05 08:53

Hej Bjørn

Det absolut bedste NorthQ kit består af en strømforsyning med 12 cm blæser + en 12cm køler (hedder NorthQ4001 super silent PSU og 3312 Giant CPU Cooler) derudover består selve kittte af en 12 cm blæser til at sætte bag i dit kabinet, men det kan du ikke bruge i en Medion, fordi der ikke er plads.

Hele kittet som du skal have koster ca. 550,- inkl. moms

Se link til kittet: http://www.northq.com/products/silentkits/nq3500.html

Du skal være opmærksom på at det viste kit ikke er med 3312 CPU køleren, men den kan du finde ved at klikke på CPU Cooler linket, og så bare vælge 3312 der. Forskellen er at min anbefaling også er et kit, men du skal ikke have 12" blæser til kabinettet, så lav dit eget kit på hjemmesiden.

Alle CPU kølere og Strømforsyninger fåes i Gaming udgaver med "blå eller rødt" lys fra selve CPU blæseren/strømforsyningen - regn med ca. 10-15% merpris for dette "lir"

Med hensyn til installation, så består Strømforsyning af 4 skruer, og den kan du ikke vende forkert på din nye PSU, fordi den kun kan sidde en vej for at alle 4 skruehuller passer. Med hensyn til CPU køleren, så medfølger der bøjler eller sticks (afhængig af om du har socket 478 eller LGA 775) i dit Motherboard. Alle CPU kølerne leveres også med AMD holderkit. Du kan simpelt hen ikke sætte den forkert i, fordi der medfølger en lille tegneserie, der helt præcist viser dig hvordan CPU køleren skal monteren i de forskellige tilslutninger. Det eneste du skal huske er at bruge den medfølgende kølepasta, ellers futter du processoren af ved stor belastning.

Det tog mig ca. 6 min at skifte det hele dengang hvor jeg gjorde det, og jeg har nu en PC (Intel 3,4 Ghz. 4 x SATA 300 GB i RAID, 4GB RAM) som larmer ca. 22DB i stilstand, og ca. 24-25Db når jeg renderer/kodeafvikler (CPU = 100% over mere end 5 timer) Til sammenligning er alm. tale ca. 27 Db

lars