/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Æbletræ
Fra : michaelmoeslund
Vist : 2506 gange
100 point
Dato : 23-04-05 09:39

Jeg har brugt en masse nedfaldsæbler som gødning til mine humleplanter,der er mange af æblekernerne der spirrer lystigt

Min plan var så at dyrke videre på disse spirere,min far mener så at det aldrig vil blive til ordentlige æbler da det bliver nogle "små sure gnallinger"

Han mener at spiseæbler altid er podet på et andet træ,og ikke spiret frem fra kerne

Kan jeg ikke lave hjemmelavet æbletræer på den måde?

Og hva er forskellen på podet og spiret fra kerne??

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-04-05 10:01

Tag en tur langs de danske jernbaner, og se hvilke æbletræer, der står der. Det er resultatet af mange års henkastede æbleskrog. Selvfølgelig er dr risikofor atder vil kunne komme nogle underlige sure gnallinger; men du kan også være heldig, at finde årtusindets æbletræ. Filipa blev fundet ude i skoven et sted på Fyn; og regnes stadigt for et godt æble.

Når forskere laver nye æbler, krydser de nogle træer, som de tror på, og sår så kernerne, som de så sår. der kommmer masser af uinteressante planter; men engang imellem kommer der noget rigtrigt interessant; og hvorfor skulle du ikke være heldig, og finde modertræet til 1.000.000 nye æbletræer, som du er navngiver af, og får 2 kr pr. poede træ? Nyd det, følg træerne, og kasser de der ikke er værd at gemme på; og find så verdens bedste æble!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-04-05 10:03

Ps Viser det sig, at et træ er ubrugeligt, så sav alle grenene af og pod nogle gode grene på, så har du alligevel nået noget.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 23-04-05 11:58

Grunden til at man poder er især for at sikre at man får de samme æbler som på modertræet, for som A.C.Rosmon skriver så ved man ikke hvad der kommer ud af frøene. Stammen man poder på kan så have forskellige egenskaber, f.eks. at det er langsomvoksende så træet ikke bliver for stort. Jeg ville også lade træerne gro og så se hvad der kommer ud af det - især hvis du har plads til det!
Mvh Else

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-04-05 12:43

Ja æbler som Fillippa og Ingrid-Marie er opstået ved tilfældigheder. Men der er størst chanse/risiko for at din far får ret. Køb hellere et træ hos planteskolen så dyre er de da heller ikke og så ved du hvad du får. Det er så uhyre sjældent at der opstår en ny æblesort der er brugbar.
Podning: er en gren fra et træ af den oprindelige sort, og alle podegren stammer oprindeligt fra samme træ. Alle f. eks. Ingrid Marie, er grene fra det træ der tilfældigt blev fundet for mange år side. Podning er altså en formeringsmetode.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-05 13:40

Hvis det kun er for at få et bestemt træ, en bestemt sort, så køb det! Jeg ville prøve at se hvad der kommer ud af de træer der kommer; der kunne jo være "guld" imellem, og det er sjovt og spændende selvom det kun er nareguld. Jeg har endnu ikke fundet rav på stranden, men derfor kan der godt være pæne sten som jeg tager med hjem, og det er ikke alle der bliver brugt. Dyrk dine træer, og bliv klogere på verdenen.

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 23-04-05 14:02

Tak for svaret A.C.Rosmon.især din sidste linie....