/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Valg af ny Pave - røgfarve.
Fra : emesen
Vist : 1420 gange
50 point
Dato : 19-04-05 18:41

Når kardinalerne har stemt og der ikke er fundet en ny pave er røgen sort.
Når kardinalerne har stemt og der er fundet en ny pave er røgen hvid.
Hvad bruges til at farve røgen.
(Skulle spørge fra min kone).
Eyvind.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-04-05 18:50

se tv i aften

Accepteret svar
Fra : fame

Modtaget 60 point
Dato : 19-04-05 18:55

http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=2168339

Efter afstemning brændes stemmesedlerne, der er tilsat et farvestof. Farvestoffet afgives når stemmesedlerne brændes. Sort røg betyder, at paven stadig ikke er fundet, hvid røg, at en kandidat er valgt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-04-05 18:58

Det er da et mirakel
I gamle dage brugte man vådt halm, men i dag bruger man et eller andet kemikalie! Noget i stil med røgbomber!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 19:01

De bruger sikkert så'n er røgkanon som på diskodasko.
Der er sikkert godt gang i den.
Det sker jo så sjældent, at de får lov til at slå sig løs.
Hvorfor tror du offentligheden er forment adgang ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-05 19:06

Hvis det er noget med ild, er de dæleme skrappe til at pudse down there. Så den fine rørinstallation til skorstenen i tv, og den var lavet af det blankeste kobber, så det er ikke megen varme den har fået.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-05 19:09

Ja, i Avisen i går, stod der, at det er noget kemikalier de tilsætter når de brænder stemmesedlerne af.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-04-05 19:09

Uha, det aner jeg ikke emesen?! men jeg har netop erfaret, at der ikke går røg af en kat, uden fyrfadslys Det kan du jo fortælle din kone, da det måske har interesse, hvis I har kat.....og fyrfadslys!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-04-05 19:11

Ka' huske at sådanne nogle kræ kan løbe sindsygt stækt når de har haft halen i et lys - ret farligt forresten - og lugter af helvede til.

Kommentar
Fra : fame

Dato : 19-04-05 19:11

http://64.233.183.104/search?q=cache:dtAeZVuaMt0J:www.bellitalia.dk/artikler/kirken/paven_pavevalg.htm+hvid+r%C3%B8g+sort+r%C3%B8g&hl=da

Den sorte røg betyder at man endnu ikke har fundet en pave, og i tidligere tider afbrændte man lidt våd halm, der giver sort røg, og ved enighed tør halm, der giver hvid røg. I disse moderne tider er man dog overgået til kemiske hjælpemidler for at frembringe den rigtige farve røg.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-04-05 19:21

Alle kardinalerne har et antal stemmesedler nogle med nej og nogle med ja. De med ja er præpareret med et farvestof der udvikler hvid røg, alle med nej med et farvestof der udvikler sort røg. Efter hver afstemning (der er mange) brændes stemmesedlerne. Man kan derfor af røgens farve (grad af gråtone) se hvordan afstemningen forløber. Først når røgen er HELT hvid er der valg en ny Pave. Hvilke farvestoffer der er tale om ved jeg desværre ikke. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-05 19:24

Jeg må ikke prøve det fyrfadslys med missen....................og vi har ikke kat.

Og det er altså ikke uenighedsstemmerne der giver sort røg, og vice versa.

Jeg tror mest på den med disko dasko røg, men får nok ikke overbevist min kone.

Kommentar
Fra : vinterhunden

Dato : 19-04-05 19:25

Hvad skal vi overhovedet med en pave.. Hvis han bare bliver valgt af mennesker er han i mine øjne overhovedet ikke hellig.
Hysteri..

Hvad skal vi iøvrigt også med monarkier nu om dage?
De burde da også afskaffes.
Helt ærligt.

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 19-04-05 19:25

Tak for svaret fame. Det er nok det svar som enemmest at forklare min kone.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-04-05 19:34

Hvad vi skal med pave og kongehus ?
Tjaaaaa, 1 eller 10 fra eller til på overførselsindkomst.
Det slår os vel ikke af pinden.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-05 19:34

Royalisten her som ikke er døbt - er ikke helt enig med dig "vinterhunden".

Kommentar
Fra : fame

Dato : 19-04-05 19:58

Hej emesen
Selv tak.
Jeg lurede selv på hvad de brugte til/som røgfarve
fame