/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvordan formerer snegle sig?
Fra : grethes
Vist : 6605 gange
500 point
Dato : 17-04-05 14:37

Opdagede i dag vores træer var fyldt med snegle ......... og i forskellig størrelse. Bitte små med sneglehus!

Tænkte så ............ det må der være nogen her, der ved. Altså, hvordan snegle formerer sig.

Grethe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-05 14:42

Ja,se snegle er noget specielle på det område.
Nogen af dem (husker ikke om alle) er hermafoditter, tvekønnet, sådan at to eksemplarer kan befrugte hinanden og begge to kan så formere sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-04-05 14:44

Nyeste Spørgsmål
*   Hvem opfandt penicillinen?
*   Hvordan formerer snegle sig?
*   Hvorfor ligner tvillinger hinanden?
*   Hvad er en bakteriofag?

Fra wolsing.dk :

SPØRGSMÅL:
Hvordan formerer snegle sig?

Anette

SVAR:
Hej Anette!

De fleste snegle er enkønnede, dvs. at de enten er han eller hun. Nogle er dog tvekønnede, hvilket vil sige at et enkelt individ både er han og hun.
Hos de fleste snegle foregår befrugtningen ved en parring mellem to forskellige køn. Denne parring fører til at æggene befrugtes ved at hannen placerer sin sæd inden i hunnen. Efter befrugtningen lægger hunnen æggene et sted i naturen, hvor de ligger indtil æggene klækkes og laverne kommer ud.
Ud over landsnegle er der også vandsnegle, og de har en anden måde at formemere sig på. Hos snegle der lever i havet sker der ingen parring. Kønsprodukterne (æg og sæd) udgydes i vandet, hvor æg og sæd så tilfældigt mødes, hvorefter befrugtningen finder sted frit i vandet.
Hos nogle snegle er der to larvestadier inden der kommer en voksen snegl ud af det, mens der hos andre kun er et larvestadie, og hos andre igen klækkes æggene som "mini-snegle", som bare skal vokse sig store.

Grunden til at jeg flere gange skriver "hos nogle snegle" er, at der er mange forskellige arter af snegle, og de udviser forskellige måder at leve og formere sig på.

Med venlig hilsen

Tine Vogel

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 510 point
Dato : 17-04-05 15:09

En snegl er både en han og en hun på en gang. I teorien kunne den få børn med sig selv – og det kan ske – men som oftest får sneglen unger ved at parre sig med en anden snegl.

Når to snegle parrer sig, så sætter de hver sin brede fod mod hinanden – aer hinanden med følehornene og skyder en kalkpil ind i den anden snegls krop. På kalkpilen sidder en pakke med sæd. På den måde bliver de begge befrugtede.

Sneglene lægger æg. Og æggene bliver til nye små snegle.

Taget herfra: http://hanne.hallgreen.person.emu.dk/naturogteknik3A.htm

Kommentar
Fra : newface

Dato : 17-04-05 20:39

Hvordan formerer snegle sig???
Laaaaangsomt!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-04-05 10:58

Vinbjergsnegle hygger sig med det 5 til 8 timer. Lad os håbe, de får noget ud af det. De er tvekønnede og når det foregår så omhyggeligt, kan de begge aflevere en lille pakke sej slim med befrugtede æg i. Den bliver gravet ned, klækkes og ud kommer små nye snegle. En havsnegl som konk(yli)en producerer en stor pakke æg, som i havvandet blir af størrelse som en lille vaskesvamp og ligner den lidt i struktur. Denne klump driver rundt og kan på den måde sprede slægten over langt større afstande end forældrene kan nå at krybe i deres levetid.

Godkendelse af svar
Fra : grethes

Dato : 22-04-05 15:33

Tak for svaret creamygirl. Havde ikke studeret sneglenes adfærd yderligere, men måske noget jeg skal til. Vi har mange snegle, så mulighen er der.