/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
huskøb af familiemedlem
Fra : ehtrod_n
Vist : 962 gange
70 point
Dato : 16-04-05 04:26

Vores dejlige gamle far flytter i en mindre andeldelslejlighed.Det er rigtig godt for ham og han glæder sig til at komme i en mindre og ny lejlighed. Sagen er den at min bror vil købe vores fars hus det er han meget glad ved for så kan han lade nogle ting stå i huset.

Men vores far vil sælge huset til 100.000.kr under offentlig ejendomsvudering. Vi er 5 søskende i alt der skal dele, men nu hvor vores bror får huset så meget billigere end den kunne sælges til anden side, skal vi 4 søskende så ikke også havde 100.000.kr e.v.t. over 2 år fordi en enlig må give sine børn ca 51.000. kr om året skattefrit jeg ved godt at der selvfølgelig er nogle udgifter i forbindelse med hushandlenden for vores bror men hvis han vil sælge en dag så kan han nemt sælge den for 250.000.kr mere. Griner han så af os søskende. vores far vil ikke lade en ejendomsmægler vudere huset for han siger at vores bror ikke har råd til huset til den pris som den bliver vuderet af ejendomsmægler
håber der er nogen der kan hjælpe Hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-04-05 04:55

Hermed svar:

1. Vær opmærksom på, at den nye ejendomsvurdering for 2004 finder anvendelse. Du kan finde ejendommens kontantværdi på nettet hos netborger.dk

2. Ved overdragelse til børn kan der normalt anvendes den offentlige ejendomsvurdering +/minus 15 % uden at der anses for at foreligge en gave...... hvis der er en gave, skal modtageren betale gaveafgift for den del af beløbet, der overstiger de 51.500 kr. som er det afgiftsfri beløb i 2005.

3. Der kan være særlige forhold som gør, at skattevæsenet ikke vil godkende ejendomsvurderingen plus minus 15 %, f. eks. hvis der er store forbedringer på ejendommen eller andre særlige forhold. Det vil altid være klogt at sikre sig på forhånd, at myndighederne godkender. Jeres far og bror kan her kontakte det lokale skattevæsen og spørge, hvordan de bærer sig ad med at få en forhåndsbesked. Man spørger så, om en pris på x kroner kan godkendes, uden at det udløser skatte eller gaveafgiftsmæssige konsekvenser for parterne. Hvis svaret er ja, prisen kan godkendes, så er man helt sikker på, at der ikke kommer en efterregning.

3. Jeres far og bror kan selv suverænt aftale prisen, I andre søskende kan ikke forlange noget af dem i den forbindelse, kun udtrykke jeres mening. I et vist omfang skal I nok udvise storsind, jeg mener, hvis værdien f. eks. er 1 million kroner og jeres far vil sælge for 900.000, tja,så er det jo godt både for jeres bror og jeres far vil være glad for at kunne glæde ham og hjælpe ham. Der er jo kun en ejendom, så derfor er der kun en af jer, der kan lave denne aftale med farmand. Prøv at glæde jer på deres vegne. Det er da nok muligt, at jeres bror så kan sælge til en højere pris, fast ejendom handles jo tit over vurderingen, men det forbyder hverken loven eller moralen. Jeg synes ikke rigtig I tre søskende har nogen adkomst til at gå ind i denne diskussion med jeres far, det er jo hans penge, det drejer sig om. Men I kan rådgive, hvis I er bange for at han overser noget, det ville være synd, hvis der kom et smæk i form af skat eller gaveafgift efterfølgende, som ikke var forudset. Hvis I i familien har en revisor, kan I spørge ham til råds om, hvordan jeres far og bror skaffer sig en bindende forhåndsbesked.

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 16-04-05 05:17

God morgen oldboston
Nå du er heller ikke gået i seng eller er du lige stået op ? Jeg er meget glad for dit fine og velformalieret svar er du advokat? Nu skal du ikke tro at jeg bare er en grisk søster nej slet ikke. Jeg havde selv sagt til min far at jeg var ligeglad med hvor meget han solgte huset for det er jo hans ejendom. Det var først da jeg kom hjem til min mand at han sagde at der skal være orden i tingende og at der skulle en ejendomsmægler på. Og min datter sagde at vores bror ville grine af os 4 søskende hvis han fik huset for billig Hilsen natteravnen

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-04-05 11:01

Der behøver ikke være ejendomsmægler på handlen.

Din far kan råde ubegrænset over hans formue, herunder ejendommen.
Det betyder også, at han selv kan vælge prisen, som din bror skal give... hvis han ville kunne han også forære ham den.

I andre har ikke krav på noget som helst i den situation, selvom det måske føles uretfærdigt, at din bror modtager mere end jer andre.

Oldboston har dog ret i, at en overdragelse der afviger fra +/- 15% af offentlige vurdering, vil medføre skattemæssige konsekvenser. Overdragelse indenfor +/- 15% af den offentlige vurdering vil IKKE medføre skattemæssige konsekvenser, medmindre der er udført renovering/moderniseringsarbejder, der ikke er indregnet i vurderingen.

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 16-04-05 16:50

Hej Paulus1 tak for dit svar. Vores far er en sød gammel mand som ikke plejer at gøre forskel på hans børn. Han har end da været så sød at give vores halv søster arve ret. Men når det så er sagt så syntes jeg det er en anden sitiuation nu.

Vores bror skal nemlig ikke bo i huset det er kun til hans virksomhed/ kontor. Jeg kan ikke forstå at det er rigtigt at han kan give vores bror noget og ikke os andre.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-04-05 20:36

Det kan godt virke lidt moralsk forkert at forskelsbehandle sine børn. Men din far råder i levende live ubegrænset over sin formue, og han kan således give alt hvad han ejer og har til din bror, eller katens værn for den sags skyld, hvis han har lyst til det.

Hvis din bror ikke selv skal bo i huset, men den kun bruges til hans virksomhed, kommer din bror til at betale skat af forskellen mellem hans salgspris og det han har givet for den til din far. Det må jo siges at formindske gaven en hel del, hvis han skal betale 40-63% skat af den.

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 16-04-05 21:40

Hej Paulus1 Endnu en gang tak for et godt svar, men jeg venter med at lukke spørgsmålet lidt endnu der kan være der kommer flere der ved noget. indtil nu er det dig der er kommet med de bedste guldkorn

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 70 point
Dato : 19-04-05 20:21

hej ehtrod_n
ja, jeg er advokat, men pensioneret
har du set dette link Hos Ret og Råd, kan du stille spørgsmål af forskellig art og få uddybende svar fra en advokat helt gratis. Desuden kan du bladre igennem alle de svar der er stillet i forvejen.

http://www.retograad.dk

mvh Oldboston

Godkendelse af svar
Fra : ehtrod_n

Dato : 20-04-05 16:13

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 20-04-05 16:16

Hej Oldboston Mange tak for hjælpen for denne her gang det kan jo være vi mødes igen her på kandu

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 20-04-05 19:19

JA, det ku være sjovt. Håber du får gavn af svaret.....også den del af det, hvor du senere kan få gratis svar hos Ret & Råd advokaterne...de er ikke så tossede, det er faktisk en meget god advokatkæde.
Tak fordi du accepterede mit svar
mvh Oldboston