/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2 skærme på 1 PC fungerer dårligt
Fra : Jerry123
Vist : 424 gange
20 point
Dato : 13-04-05 07:48

Det er lykkedes for mig, at få min PC til at anerkende, at der er 2 skærme tilsluttet. Men hvordan alt hvad jeg åbner, åbner sig midt på skærmarealet, altså henover de to skærme. Dialogbokse åbner altid, så jeg kan se halvdelen på hver skærm. Meget irriterende.

Kan jeg ikke få alt til KUN at åbne sig på min primære skærm, så kan jeg selv flytte de ting over på den ekstra skærm, som bør være der (paletter, Outlook osv.)?

Jeg bruger Windows 2000.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 07:55

Jo - men det er noget der er afhængig af grafikkortet og driveren. (hvis det er det samme grafikkort der driver begge skærme)

Så højreklik et sted på skrivebordet, vælg egenskaber, indstillinger, knappen avanceret - og så er det ellers at kigge sig for. Bl.a. som regel noget med "deaktiver spredning på tværs af skærme", og programmerne kan dedikeres til at starte på enten den ene eller anden skærm.

Jeg har 2 skærme, men de kører på hver sit grafikkort - på jobbet kører 2 skærme på et grafikkort. Et Quadro380XGL.

Hvilke(t) grafikkort benytter du?

mvh berpox

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-04-05 08:16

Højre klik på skrivebordet - Indstillinger
Den ene skærm vælges som primær.
Ved den anden skal der sættes flueben i Udvid Skrivebordet.
Jeg køre med 3 skærme
2 på et AGP grafikkort (Nummer 2 på DVI-stikket med adapter).
Den 3. på et PCI grafikkort.
Jeg har ikke installeret specielle drivere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Jerry123

Dato : 13-04-05 08:17

Kortet er et Matrox Millenium G450 AGP. Jeg tog det ud af en af firmaets ældre computere, da jeg så, at det havde 2 porte. Men der er kun 32 mb ram på, så den sekundære skærm, står lidt dårligt. Derfor må jeg hellere kigge mig om, efter et bedre kort. Hvad skal jeg gå efter, og hvad koster det?

Jeg kan ikke finde nogen indstilling, der minder om det du skriver der. Der er ganske vist kommet nogle Dual Head Multi-display funktioner, men ikke den med deaktivering af spredning.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-04-05 08:24

Jeg køre med et ATI Radeon 9200 128 MB.
Der har ikke været nogen problemer.
Nu spiller jeg ikke så meget.
Husk lige at vælge et grafikkort, hvor der følger DVI - SUB-D adapter med.
Den kan godt koste 100 kr. i sig selv.
PCI grafikkortet er et gammelt Matrox Millenium G450 med 16 MB RAM,
jeg fandt i rodeskuffen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-04-05 08:26

I Egenskaber For Skærm skulle du gerne kunne se 2 skærme, som du kan flytte rundt med i vinduet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Jerry123

Dato : 13-04-05 08:48

Den skal jeg lige have igen.

Skrivebordet - EGENSKABER? - Indstillinger
Hvis det er der, så har jeg ingen funktion, der hedder Udvid skrivebordet.

Jeg kører Windows 2000

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-04-05 08:55

Nåååå....
Jeg køre Windows XP, så der er nok forskel.
Jeg kende ikke Windows 2000.
Gambrinus

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 09:02

Min beskrivelse passer til W2K.

Ganske rigtigt, så kan man flytte rundt på primær og sekundær skærm som Gambrinus beskriver det, og det er vel heller ikke det der er problemet? Problemet er det med spredning på tværs af skærmene. Og da er det som jeg beskriver det når skærmene kører på det samme grafikkort. (i alle tilfælde for mit NVidia Quadro308XGL kort)

Hjemme, med 2 grafikkort, er det ikke noget problem - der er ingen spredning, og dialogbokse havne lige i midten af den primære skærm.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Jerry123

Dato : 13-04-05 09:42

Okay, så 2 grafikkort er løsningen?
Kan det umiddelbart lade sig gøre, at sætte et ekstra kort i, og så kører det bare?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 10:51

Ja og nej - på jobbet fungerer det fint med kun et grafikkort, men der skulle først pilles lidt ved opsætningen som beskrevet. (det er som regel ikke så svært)

mvh berpox

Kommentar
Fra : Jerry123

Dato : 13-04-05 11:03

Og et Quadro380XGL kan du anbefale? Hvad er prisen på det?

Jeg kører med en god 20" skærm og en mindre god 15" skærm. Der skal ikke køres spil, men jeg arbejder med grafiske programmer, Photoshop, Illustrator osv.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 11:58

Jeg er rigtig glad for Quadro380XGL, men det er et "gammelt" kort nu. Jeg har testet et Nvidia Quadro FX1300 kort af i en CAD maskine, og det er et klart bedre kort

Priser: Idag kan et Quadro4 380XGL fås for ca. 1600, og et NVidia Quadro FX1300 for ca. 5600

Jeg er arbejdsmæssigt "forlovet" med Nvidia Quadro familien, da det i længden har vist sig at være den mest solide løsning. Men det er så 3D CAD og vektorgrafik - og det stiller jo store krav til kortet.

Til dit formål ville jeg nok vælge GeForce familien - hvis vi skal blive i NVidia hjørnet. Mine erfaringer med Matrox og ATI er ikke de bedste til krævende grafiske/cad opgaver.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Jerry123

Dato : 13-04-05 20:55

Er det her et godt køb – jeg vil ikke bruge mere end 1.000 kr.:

http://compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43336

Jeg kan ikke lige se, om der følger en adapter med til DVI porten.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 21:21

Det ser da knaldgodt ud

Og der er formentlig en adaptor med i æsken - ellers kan den fås for "småpenge" i den lokale computerbutik - formentlig under 100 kr....

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 13-04-05 21:29
Godkendelse af svar
Fra : Jerry123

Dato : 13-04-05 23:10

Det vil jeg kigge på. Tak for hjælpen foreløbig.