/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kan en comp. få hpfi relæ til at slå fra~
Fra : tadeo
Vist : 2608 gange
200 point
Dato : 10-04-05 13:08

Jeg har kendskab til dette problem ved en bekendt. Når comp. og skærm tændes slår hpfi relæ fra, også når skærm er afbrudt.

Tidligere på året var det periodisk det skete, nu er det permanent når comp. tændes

Nu er det permanent, der har været en installatør og måle alt igennem, hans konklussion er, computeren er defekt.

Jeg er ikke enig med ham, jeg får nu computeren hjem til mig for at afprøve den.

Jeg vil gerne høre andres sagkyndiges mening om dette problem, det kunne jo være hpfi relæet?
MVH. Tadeo

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 10-04-05 13:14

som du skriver. Det er jo let at tjekke om det er Pc`eren. Sæt den til i et andet hus.

Nogle Relæ bliver også slidt, og skal udskiftes. Hvis Pc`eren virker i det andet hus, uden relæ svigt, så skift dit relæ

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 10-04-05 13:17

Hvis strømmen går (december 1999)

Strømafbrydelse kan skyldes 3 ting

1) Forsyningen svigter (hele kvarteret er mørklagt, ingen har strøm)

2) Der er sprunget en sikring pgr. af overbelastning

3) Dit HFI-relæ har slået fra pgr. af fejlstrøm

Ved fejl 1: Ring til Elforsyningen på telefon 49 28 39 10 (også døgnvagt).

Ved fejl 2: Der er sluttet for mange genstande til stikkontakterne, eller der er pludselig opstået kortslutning i et apparat. Sluk alle apparater, skift den ødelagte sikring og tænd apparaterne igen ét ad gangen. Start med at tænde lyset, så kan du bedre se, når sikringen går igen. Når du har afsløret synderen, kan du enten lade være at bruge det, eller, hvis det skyldes overbelastning, vælge nogle andre apparater fra.

Hvis fejlen skyldes kortslutning, bør du fjerne apparatet fra stikkontakten.Hvis fejlen skyldes overbelastning, vil synderen sandsynligvis være et meget elforbrugende apparat, fx en elvarmeovn. Der må max. tilsluttes 2300 watt pr. 10 ampére sikring. En bolig har almindeligvis 2 sikringsgrupper á 10 ampere, som bruges til belysning og stikkontakter, samt én gruppe med 3 stk.16 ampére sikring, til brug for komfur og vaskemaskine. Hvis boligen har elvarme, vil der være flere grupper.

Ved fejl 3: Hvis HFI- eller HPFI-relæet slår fra (knappen står på 0 eller OFF), skyldes det ikke overbelastning, men fejlstrøm. Det vil sige at strømmen ikke kommer den rigtige vej tilbage gennem ledningen, men forsvinder et andet sted hen. HFI-relæet kan godt slå fra, uden at der går en sikring og omvendt. HFI-relæet skal forhindre at en person kommer til skade, fordi han/hun får strøm igennem sig, hvis et apparat er defekt. I et HFI-relæ er der intet, der skal udskiftes, som ved en ødelagt sikring. Relæet skal blot tændes igen (knappen sættes på 1 eller ON).

Fremgangsmåden ved fejlfindning er den samme som ved den ødelagte sikring: Sluk alle apparater, tænd HFI-relæet igen og tænd alle apparater efter tur. Det defekte apparat vil få HFI-relæet til at afbryde strømmen igen. Sluk det defekte apparat (fjern det) og tænd HFI-relæet.

HFI- eller HPFI-relæ? De gør nøjagtig det samme, blot er det nyere HPFI-relæ ikke udsat for at afbryde i tordenvejr, sådan som det kan ske for de ældre HFI-relæer. I tordenvejr er det altså muligt for et HFI-relæ at slå fra, uden der egentlig er en fejl nogen steder.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 10-04-05 13:21

Nu er det altså ved en bekendt, jeg får den hjem til mig selv imorgen,
jeg mener iøvrigt det er meget sjældent det sker med en comp.
Relæet skulle være ca. 13 år gl.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-04-05 14:05

Kan det nu også passe?? >>Ved fejl 1: Ring til Elforsyningen på telefon 49 28 39 10 (også døgnvagt).<<

Jeg tror, at du har oplyst forkert nummer, det er i hvert fald ikke mit elselskabs telefonnummer. Heller ikke til deres døgnvagt.

Desuden er svar nr. 1 og nr. 2 total irrelevant i forhold til det, der spørges om.

Hvis pc'en på nogen måde har jordforbindelse, kan den godt udløse relæet, hvis der er en defekt. Men det er jo ikke det mest almindelige med jordforbindelser ved på pc'er.

//KS

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 10-04-05 14:05

En PC tager meget strøm jo, så prøv at løg mærke til om det kan havde noget at gøre med at den eks kun slår fra når tørretumbleren eller ovnen også er tændt.

Der hvor jeg arbejder bruger vi en masse strøm. Eks 150 meter kulørte lamper, 20 parklamper, forskelige grillbar køkken inventar deribland frituere og softice maskine. En masse frysere, samt en stor hoppe pude.
Så hvis vi tænder for tørretumbleren samtigdig med at lamberne er tændt om aftende, så ryger al strømmen.
Systemt bliver simpelthen overbelastet

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 10-04-05 14:09

Ups...glemte lige... det kan også havde noget at gøre med der bliver taget for meget strøm fra EN stikkontakt.
Eks hvis du har 12 stikdåser slået til i en enkelt stik dåse. Det tror jeg ikke er godt.
Altså sådan at både TV; Video, DVD, PC, alle stuens lamper og andet er slået til via en kontakt

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 10-04-05 14:10

fint ks............... hvad med dit kloge svar til problemet???

Den ved fejl 1, var en fejl . Det var pga det var copy/paste

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 10-04-05 14:16

alle elapparater kan slå HPFI relæet fra. Det kræver blot at de er i forbindelse med jord - alstå har en forbindelse fra stellet el. lign. til et betongulv eller radiator eller sådan noget. Hvis der så sker det at der er en overgang i apparatet så der går strøm et andet sted hen end gennem 0 ledningen, slår HPFI'en fra. Den slår fra ved 30 mA, tror jeg det er, så hvis computeren er jordforbundet eller står på en radiator eller lignende kan det godt lade sig gøre. Hvis den står på et eks. et trægulv lyder det usandsynligt. Nu er det HPFI relæet, og ikke automatsikringerne der går?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 14:21

Alle elektriske artikler kan sgu da slå relæet fra, hvad enten det er en computer eller en kaffemaskine eller et komfur m.m.

Det sker hvis der er en kortslutning eller en anden defekt i apparatet.

mvh dova

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 10-04-05 14:42

Må jeg lige indskyde, at elinstallatøren har målt hele installationen igennem med den nævnte dom, det er comp. det er galt med.
Bør der vælges en anden installatør?

Jeg er blevet ringet op i eftermiddag af min bekendt, nu kan comp. tændes igen, men hvor længe, jeg er helt overbevidst om problemet opstår igen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 16:38

Nej, der bør findes ud af, hvad der er i vejen med omtalte computer, for der er tydeligvis en strømfejl i.
Og så bør man ikke bruge den før der er fundetr ud af hvad der er galt med den.

mvh dova

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-04-05 17:25

dova skriver: >Det sker hvis der er en kortslutning.<
Nix 'dova', det passer overhovedet ikke, det du skriver. I dette tilfælde vil sikringen springe. Relæet kobler kun ud, hvis der sker en afledning til jord (vandrør, radiator o.lign.)

Se derimod hvad 'sipelip' skriver: >Alle elapparater kan slå HPFI relæet fra. Det kræver blot at de er i forbindelse med jord<

- - - og hvis pc'en slår relæet ud er der en fejl i den, foruden at den får jordforbindelse et eller andet sted fra samtidig. Og jeg mener stadig, at dette ikke umiddelbart lyder tænkeligt, hvis det drejer sig om en alm. hjemmepc. Men tjek det lige alligevel, det kunne jo være.....

//KS

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:28

Jeg har haft det samme problem da jeg første gang fik computer, hvis der ikke er jord på stikkontakten, men de forskellige dele af din computer(skærm, pc printer) er forbundet indbyrdes med en ledning med jord kan der opstå en fejlstrøm mellem disse ting, det kan afhjælpes ved at tilslutte alt til en stikkontakt med en aktiv jordforbindelse.
mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:29

Jeg har haft det samme problem da jeg første gang fik computer, hvis der ikke er jord på stikkontakten, men de forskellige dele af din computer (skærm, pc printer) er forbundet indbyrdes med en ledning med jord kan der opstå en fejlstrøm mellem disse ting, det kan afhjælpes ved at tilslutte alt til en stikkontakt med en aktiv jordforbindelse.
mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:29

Jeg har haft det samme problem da jeg første gang fik computer, hvis der ikke er jord på stikkontakten, men de forskellige dele af din computer (skærm, pc, printer) er forbundet indbyrdes med en ledning med jord kan der opstå en fejlstrøm mellem disse ting, det kan afhjælpes ved at tilslutte alt til en stikkontakt med en aktiv jordforbindelse.
mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:29

Jeg har haft det samme problem da jeg første gang fik computer, hvis der ikke er jord på stikkontakten, men de forskellige dele af din computer (skærm, pc, printer) er forbundet indbyrdes med en ledning med jord kan der opstå en fejlstrøm mellem disse ting, det kan afhjælpes ved at tilslutte alt til en stikkontakt med en aktiv jordforbindelse.
mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:29

Jeg har haft det samme problem da jeg første gang fik computer, hvis der ikke er jord på stikkontakten, men de forskellige dele af din computer (skærm, pc, printer) er forbundet indbyrdes med en ledning med jord kan der opstå en fejlstrøm mellem disse ting, det kan afhjælpes ved at tilslutte alt til en stikkontakt med en aktiv jordforbindelse.
mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:29

Jeg har haft det samme problem da jeg første gang fik computer, hvis der ikke er jord på stikkontakten, men de forskellige dele af din computer (skærm, pc, printer) er forbundet indbyrdes med en ledning med jord kan der opstå en fejlstrøm mellem disse ting, det kan afhjælpes ved at tilslutte alt til en stikkontakt med en aktiv jordforbindelse.
mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:29

Jeg har haft det samme problem da jeg første gang fik computer, hvis der ikke er jord på stikkontakten, men de forskellige dele af din computer (skærm, pc, printer) er forbundet indbyrdes med en ledning med jord kan der opstå en fejlstrøm mellem disse ting, det kan afhjælpes ved at tilslutte alt til en stikkontakt med en aktiv jordforbindelse.
mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:29

Jeg har haft det samme problem da jeg første gang fik computer, hvis der ikke er jord på stikkontakten, men de forskellige dele af din computer (skærm, pc, printer) er forbundet indbyrdes med en ledning med jord kan der opstå en fejlstrøm mellem disse ting, det kan afhjælpes ved at tilslutte alt til en stikkontakt med en aktiv jordforbindelse.
mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:29

Jeg har haft det samme problem da jeg første gang fik computer, hvis der ikke er jord på stikkontakten, men de forskellige dele af din computer (skærm, pc, printer) er forbundet indbyrdes med en ledning med jord kan der opstå en fejlstrøm mellem disse ting, det kan afhjælpes ved at tilslutte alt til en stikkontakt med en aktiv jordforbindelse.
mvh
bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 10-04-05 17:31

Jeg ved ikke hvad der skete, men mit indlæg er blevet bragt 9 gange - UNDSKYLD
bjarnebr

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 10-04-05 18:22

Et HFI relæ måler forskellen på den strøm der sendes ud i systemet og den der kommer tilbage. Hvis forskeller er for stor (ca 50mA), slår relæet fra.
Hvis der forsvinder strøm, eks. gennem en overgang til jord eller via et menneske til jord bidrager det til den fejlstrøm, der skal til for at få relæet til at afbryde forbindelsentil til alle faserne.
Med andre ord tror jeg der er overgang i din computer, sandsynligvis i strømforsyningen.
mvh bvh..

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-04-05 20:30

Til 'bvh':
Jeg skal hilse at sige, at 30 mA (og ikke 50 mA) kan altså godt mærkes ret voldsomt. Så er der fejl på pc'en og afledes strømmen gennem brugeren, er man bestemt ikke i tvivl om, at der er noget galt.

//KS

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 10-04-05 20:42

Jeg spørger lige tadeo igen - er du sikker på at det er HPFI relæet og ikke en automatsikring der slår fra?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 21:01

ks9000

Du skriver, at min kommentar er direkte forkert, at relæet kun slår fra hvis der sker en afledning til jord.
Altså som jeg forstår det der er i linket her, kommer det an på om det er et HFI relæ eller et HPFI relæ.

Ved et HFI relæ har du ret, men jeg mener at kunne udlede, at et HPFI relæ vil slå fra også uden afledning til jord.

et hpfi-relæ er også følsomt over for pulserende jævnstrøm som findes i elektroniske husholdningsmaskiner.
Men du kan læse mere her
http://cubus-adsl.dk/elteknik/komponenter/hpfi.php

nederst på siden kan du klikke på et spørgsmål om forskel på de to.

mvh dova

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 11-04-05 00:08

HFI relæet reagerer på summen af de strømme der går gennem det, så PC'en kan være "dråben der får bægeret til at flyde over". Det er rigtigt at det ikke er 50 mA, men 30Ma (men jeg skrev også ca.) De 30 mA er fastlagt som ufarlige for normale mennesker.
HPFI relæet reagerer også på ikke sinusformede belastninger med med de samme principper - at der skal gå en strøm til jord før det påvirkes...
mvh bvh..

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-04-05 08:57

Først til sipelip, det er hpfi relæet der slår fra.

Der er ikke jordledning på stikkontakter i huset, jeg har selv kontrolleret dette.
På de stikdåser de fleste bruger idag er der ikke jord på, der er dog på nogle et hul til jord, der sælges mange apparater med tre stik,
selvom der ingen forbindelse er til en jordledning, man kan dog få stikdåser med jord tilslutning, de er også noget dyrere.

Jeg har en bror der er uddannet elinstallatør, han arbejder dog ikke i faget mere, han siger at det er yderst sjældent at en comp.
får et hpfi relæ til at slå fra.

Jeg ville selv mene at hvis strømforsyngen i comp. er defekt, så er der en sikring i denne component der går.

MVH Tadeo

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 11-04-05 09:19

Det har jeg heller aldrig set, men til gengæld masser, der kan få det til at "snurre" i fingrene...De små strømme vi taler om vil næppe kunne få en sikring til at gå, men let et HPFI relæ...
Primær og sekundærsiden på strømforsyningstranformatoren er jo galvanisk adskildt. Det betyder at kun fejlstrømme på primærsiden kan få relæet til at slå ud, hvis der ellers ikke er fejl i transformatoren.
Der er ikke andet at gøre end at gå metodisk til værks. hvor du stykke for stykke sætter de forskellige fejlmuligheder til, indtil HPFI relæet slår ud.
Start med ledningen, sæt strømforsyningen til, sæt strømforsyningen til, motherboardet til, monitor osv osv... mvh bvh..

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-04-05 09:32

bvh, det vil jeg gøre som du beskriver, strømforsyningen er ret ny, men selvfølgelig kan der opstå en fejl,
jeg er kun lægmand, jeg gør det i eftermiddag.

MVH: Tadeo

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 11-04-05 12:01

Hej tadeo
Se venligst mit forrige indlæg - det kan også afhjælpes ved at du fjerner jordforbindelsen mellem de forskellige dele af pc'en
mvh
bjarnebr
PS Endnu en gang undskyld for at jeg fik sendt 9 enslydende kommentarer.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-04-05 13:40

Hej bjarnebr

Der er ikke jord på nogen af de omtalte dele, jeg er på vej ud af døren nu, finder jeg ikke ud af det ved gennemgangen af grupper i huset m.v.
tager jeg hele skidtet hjem til mig selv, hvis det funker ved mig, så har computeren ingen fejl. Det tror jeg stadig den ikke har.
jeg lader høre fra mig senere. Lad væ´r med at undskylde, det hører med i alt på denne tråd det går lidt hurtigt nogen gange.

tadeo

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-04-05 17:52

hej igen.
Jeg har nu gået de forskellige prupper igennem m.v., satte comp. til igen uden problemer, har prøvet flere gange, alt iorden.
Har haft hele molevitten hjemme ved mig selv, alt funker som det skal, kørt tilbage med hele skidtet igen, alt funker,
men!!!!!, jeg er overbevidst om, at problemet opstår igen.
Jeg ved godt at periodiske fejl i en elinstallation kan være svær at finde, jeg har forhøjet point.

Det bliver ikke den samme installatør der bliver brugt hvis det bli´r den sidste udvej.

MVH. Tadeo

Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 200 point
Dato : 11-04-05 18:06

Nu har du vel husket, at fejlen kun opstår hvis der er forbindelse til jord. Find et uisoleret sted på kabinettet (på skrue ell. lign.) og forbind det til en radiator eller ander, der har sikker forbindelse til jord...Hvis relæet ikke slår fra, når du forbinder, er det ikke computeren, det er galt med...
mvh bvh..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-04-05 18:12

du siger det er 13år gammelt er det så ikke et hfi??

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-04-05 18:39

Jamen der er ikke forbindelse til jord, det har jeg heller ikke ved mig selv.Computeren kører igen som jeg har omtalt, hvis jeg ikke husker galt, så bruger
man jord over nul forbindelse i vore dage, der findes dog el-udstyr der kræver direkte jordforbindelse.

Som jeg tidligere har beskrevet, er jeg kun lægmand, men har dog et vist kendskab til elinstallationer, jeg er søn af en elektrikker, hvem tror du ordnede lyset i barndomshjemmet?, det gjorde jeg, har tilmed i mine mange år jeg boede i København, ændret meget på installationerne altid efter gældende reglement, var jeg i tvivl havde jeg altid min broder jeg kunne spørge, det var selvfølgelig ikke lovligt, men jeg havde sat mig ind i reglerne, det er der desværre mange af gør det selv folket der undlader i vore dage.

Jeg har læst din profil bvh, du kan sikkert svare på, kan det være svært at spore periodiske fejl?

MVH. Tadeo

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-04-05 18:43

til rotw, det er et HPFI relæ det står der på det, her hvor jeg bor nu, er det også et HPFI relæ, jeg flyttede ind i 1995

MVH. Tadeo

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-04-05 18:48

de fleste periodiske fejl skyldet maskiner så som køl/frys opvake pumper mm. (fugt)

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 11-04-05 18:57

Problemet med periodiske fejl er at de ikke giver sig til kende, når man skal bruge dem. I visse sammenhænge kan man fremprovokere fejlen (det var det jeg ville med jordingen).
I Danmark har vi jo krav på det man kalder dobbeltisolering, så vi behøver ikke at jorde alle vore elapparater. Ved nogle apparater og i visse miljøer, skal der dog være en ægte jordforbindelse (ikke over 0, så ville HPFI eller HFI relæer jo heller ikke virke)
Mht. periodiske fejl, så opstår de som regel i forbindelse med temperaturforandringer eller mekaniske påvirkninger så du må i gang med at fremprovokere fejlen igen....
mvh bvh

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-04-05 18:59

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-04-05 19:16

bvh, det var ikke for at nedgøre dine råd, jeg er som tidligere nævnt lægmand, jeg vil efterprøve dit råd, det bli´r nu ikke idag.

Jeg vil også stadig efterlyse andres ekspertise.

MVH. Tadeo

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-04-05 19:17

Hej Tadeo,
Jeg tror dit problem skyldes lækstrøm fra computeren.
Jeg mener at den største tilladte lækstrøm er 5mA pr. apparat.
Normalvis er der reelle lækstrøm kun omkring 1-2mA, men den kan altså være større.
Fejlstrømsrelæet udløser normalt ved mellem 15 og 20 mA.
Derfor kan det også være dette der er defekt, dvs. det udløser ved en strøm mindre end 15mA.
Dette kan en installatør hurtigt afklare ved hjælp af et måleinstrument, der fortæller ved hvilken strøm hfi relæet udløser. Håber at du får løst dit problem.
Med venlig hilsen
Michael Christensen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-04-05 19:25

Jeg tror jeg har fundet årsagen.

Citat:
Interessant emne der her er bragt til overfladen..
Een ting kan jeg sige I relation til fortelte, nemlig at Toiletrum I
teltsiden IKKE forringer levetiden af forteltet, hvorimod KØKKEN I teltsiden
kan uddunste fedtholdige dampe der kan sætte sig på teltets inderside (for ikke at snakke om dem der har køkken I forteltet), og at der faktisk er set
en enkelt campingvognsproducent der på et tidspunkt lavede en vogn med
aftræk fra emhætten ud af siden I teltsiden.. Det er ikke smart.
Min personlige mening er om toiletrum I teltsiden -
(Min Hymer-campingvogn har det - uden dog at have noget vindue I
toiletrummet, men motorisk udsugning I taget - SMART lavet..) -
- Ofte har jeg udtalt at ham der har opfundet det kemiske toilet har været
genial, idet man uden problem kan tømme kassetten med hvide handsker og uden
næseklemme, hvorimod SPILDEVANDSTANKEN STINKER og SKVULPER når den tømmes..
Jeg er glad for at have toilettet I teltsiden, idet man altid uden problem
og i tørvejr (da teltet dækker) kan komme til kassetten, hvorimod min gamle
vogn der havde det I den modsatte side, har jeg været udsat for at skulle
stå op ad en VÅD hæk og næsten ikke kunne komme til at tage kassetten ud
uden at blive dyngvåd..
Påfyldningsstudsen til vandtanken er jeg derimod glad for at have modsat
teltet, idet vandet ofte skvulper over for mig, fordi jeg gerne vil have
fyldt på hurtigst muligt..
Et langt og lidt rodet svar, men jeg håber pointen kan fattes at det IKKE er
noget problem med toilet I teltsiden..
Skulle det være helt galt, og det er helt ude I enden (af campingvognen) kan
alternativet være et deltelt således at toiletafdelingen er udenfor.
Skulle jeg lige give et lille HOST over vognproducenterne er det de mange
forskelligartede hjulafdækninger og understykker der kan være behov for,
idet mange har buede skinner langs hjulkassen, andre har en lige skinne,
nogle har en plasticrille som dårligt passer med en vulst I skærmen,
(se billede af hjulkasser)
og nogle har nedsænkede døre, og andre har udtrækkelige trappetrin.. Virkeligt
noget der kan give forhandlere og teltproducenter grå hår..
Og så lige dem der fusker med skinner til vinduesmarkiser - se min side
http://www.isabella.net/tommy/markise_hobby/

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-04-05 20:15

øh jeg tror ikke ovenstående på nogen måde løser mandens problem med computeren.
Ellers skal jeg have nyt job !
MVH Michael

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 11-04-05 20:34

ja, det er vist til fri fortolkning...

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-04-05 20:54

er da lige så god som mange af de andre indlæg

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-04-05 09:59

michaelholm : et hpfi udløses ved ca 30 mA

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 12-04-05 16:13

'rotw' skriver: .. du siger det er 13år gammelt er det så ikke et hfi??

Til 'rotw'.
Det kan sagtens være et HFI-relæ. Jeg tror, at du mener, at det ikke kan være et HPFI-relæ, så kan det vist godt passe med de 13 år.

//KS

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 12-04-05 16:51

Jeg kan ikke sværge på det er 13 år gl., men på relæet står der klart og tydeligt HPFI, denne type relæ er fra tidligere end 1995 hvor jeg flyttede ind i en nybygget bolig , hvornår det kom på markedet ved jeg ikke, men det er fra før 95, jeg har stillet dette spørgsmål til min broder, han kan ikke huske eksakt, hvornår dette relæ kom, der er en lille margen på ca. 3 år.

Jeg har desværre ikke haft tid til at afprøve "bvh´s" forslag med jording, det sker først på torsdag.

MVH. Tadeo

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 14-04-05 17:47

Tak for svaret bvh.

Som jeg tidligere har skrevet, havde jeg først mulighed til at afprøve dit råd i dag torsdag, det er gjort.
Det var ikke computeren der ikke var iorden, nu får en ny installatør til opgave at gå hele installationen
igennem.
Også tak til I andre der har deltaget i denne tråd, nogen vil nok sige, jamen er det HPFI relæet, det er
galt med, det får som før sagt en ny installatør lejlighed til at finde ud af.

MVH. Tadeo