/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kinesisk tastatur
Fra : epidedymittis
Vist : 3317 gange
20 point
Dato : 06-04-05 20:23

Er meget interresseret i at se hvordan et kinesisk tastatur ser ud! Der må da være utroligt mange knapper?? Eller findes det overhovedet?
Evt link til et billede?

Pft Epi.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 30 point
Dato : 06-04-05 20:28
Kommentar
Fra : mej4

Dato : 06-04-05 20:30

Der findes ikke noget kinesisk tastatur, hvis man bruger et tastatur skriver man istedet lyden for tegnet med almindelig bogstaver. Dette skal kombineres med et program, der har de kinesiske fondo, som er kinesiske skrifttegn. Der findes ca 50.000 kinesiske tegn.

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 06-04-05 21:06

Tak for svaret jakjoe. Så blev jeg så klog. Det er da skide besværligt sådan noget kinesisk!

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 06-04-05 21:42

Det er ikke forkert det du skriver mej4

Men foruden muligheden for at indtaste pinyin (fonetisk kinesiske), kan man også, som angivet i artiklen, også tildele 24 radikaler (et kinesisk tegn er opbygget af ét eller flere radikaler (grundsten)) til det almindelige keyboard. Ved så at kombinere de ønskede radikater, finder computeren så det ønskede tegn.
Ex. Det kinesiske tegn for et "hjem" består af radikalerne "tag" og "gris". Tegner for "fred" består af radikalerne "tag" og "kvinde". Tegner for at "se" består af radikalerne "hånd" og "øje" osv.
Dette er dog de nemme tegn. Nogel tegen består af mange radikaler og kan derfor være mere besværlige at skrive. fx. Det traditionelle tegn for et "land" består af radikalerne "mund", "mur" og våben. Og andre radikaler består dem selv af radikaler....

Oftes bruger kineserne derfor en kombinations af begge metoder da nogle tegn hurtigst skrives på den ene måde frem for den anden. Det er heller ikke alle kinesere, som er lige gode til pinyin.

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-04-05 21:53

Jeg siger tak...på dansk.

mvh
jakjoe