/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
computer starter ikke op..
Fra : CCjunior
Vist : 445 gange
100 point
Dato : 31-03-05 20:30

Konen har lige ringet og sagt at nu kan com ikke starte op længere.
den starter op med en grå skærm og så går der lidt tid så er den i bios..
jeg ved at vores dreng har stået og trykket i vildskab på tænd knappen så computeren startede og slukkede konstant.

nogen forslag til hvad det kan være..jeg har endnu ikke selv været hjemme og se på den, men jeg frygter det værste..
jeg er bange for at det kan være hd som er brændt af eller lignende..

Junior...

Kommentar
Fra : Niddi

Dato : 31-03-05 21:04

Du kan se noget på skærmen (bios) - godt tegn.

Prøv at få fat i en diskette der kan starte med DOS eller windows, eller en CD.rom der kan ditto.

Hvis du kan få liv i maskinen med enten diskette eller CD-ROM, men ellers ikke, har du nok ret i at harddisken er stået af

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-03-05 21:23

Nej harddisken er ikke stået af, for så ville den bare have meddelt at der ikke var noget styresystem.
Det må være en tast der hænger.
Ellers kan du nok starte op ved at holde F8 nede ved start og starte i fejlsikker tilstand, og så bare bede den om at genstarte.
Ellers kan du derindefra bede om en systemgendannelse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 31-03-05 21:48

en af mine venner mener at det måske kan være " faten" han var ikke sikker på stave måden..
men så ville den ihvertefald ikke kunne starte op.. sagde han.

Accepteret svar
Fra : leif0149

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-05 22:50

Det kan jo også være, den unge mand under opstart har trykket del-tasten og er kommet ind i bios, hvor han så ved sin muntre behandling af tastaturet har omstillet.
Du kan da forsøge at gå i bios og se, om eksempelvis harddisken og bootsekvensen er stillet rigtigt.
Harddisken skal nok kunne (afhængig af bios-alder) stilles til auto og bootsekvensen kan fint have c-drevet som første valg.
VH
Leif

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 01-04-05 14:07

Tak for svaret leif0149
det lød slemt i telefonen, men han havde nu " kun " ændret på boot rækkefølgen..